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
auto
2024. 04. 19. péntek

Jay Leno: Már szinte nincs is szükség hagyományos autókra

elektromos autó

Jay Leno közismerten az egyik legelhivatottabb autógyűjtő és restaurátor az egész világon, akinek saját autós televíziós műsorából számtalan klasszikus és vadonatúj autócsodát ismerhettek már meg a nézők. A belsőégésű technológia, és a benzinmotorok dübörgő hangjának szeretete azonban nem ködösítette el az amerikai humorista és műsorvezető elméjét, és többször is arról beszélt, hogy a hagyományos meghajtás napjai meg vannak számlálva, a helyét pedig a villanyhajtás veszi majd át. Habár Jay Leno nem az autóipar óriásai között nevelkedett, így sokan nem tartják annyira hitelesnek szavait, mint például a nagy amerikai gyártók veteránjának, Bob Lutznak a véleményét, tapasztalatlannak és tájékozatlannak kicsit sem nevezhető a 69 éves férfi, hiszen a 181 darab autót és 160 motorkerékpárt felvonultató kollekciójában akad elektromos meghajtású is, sőt, Leno három éve egy Tesla Model S-sel jár. És éppen ez az, ami örökre megváltoztatta a véleményét az autózás jövőjéről – mondta el az autógyűjtő egy a CNBC-nek adott interjújában:

„Az elektromosság a jövő. 1800 és körülbelül 1911 között a gőz hajtott mindent, aztán egészen mostanáig a belsőégésű motoré volt a főszerep. Véleményem szerint egy mostanság született gyerek nagyjából pont akkora eséllyel fog fosszilis üzemanyaggal működő kocsit vezetni, mint ahányan jelenleg kézi sebváltós autóval járnak. [Az Egyesül Államokban forgalmazott személygépkocsik több mint 90%-a automata váltós – szerk.] Továbbra is lesznek ilyen autók, de nem sok. Nekem van egy Teslám, három éve használom, és sosem kellett vele csinálnom semmit, nincsenek kicserélendő folyadékok, semmi.”

Jay Leno műsorában már az új Tesla Roadster is terítékre került, Forrás: CNBC

Ám a villanyautók általánosságban érvényes előnyein kívül Leno a Tesla szerepére is rávilágított a mobilitás átformálásában. Szerinte ahhoz, hogy egy új technológia sikeres lehessen, nem egyenlőnek, hanem jobbnak kell lennie az elődjénél, és a kaliforniai autógyártó gyakorlatilag megoldotta az akkumulátor-problémát: 350-400 mérföldes hatótávval, nulla karbantartással, és a füstös autókat is megverő gyorsasággal manapság már szinte nincs okunk hagyományos meghajtású járművet használni, kivéve, ha távolsági szállítmányozással foglalkozunk.

Valóban nagyon könnyű lenne megszabadulni a szennyező járművektől, ha mindenki megengedhetné magának a Teslát, a többség számára azonban nem ez az autómárka fogja jelenteni a kiutat a füstölésből. Számos autóipari elemző viszont arra figyelmeztet, hogy az akkumulátor-technológia rohamos fejlődése, és ezzel párhuzamosan a gyártási költségek zuhanása miatt érdemes inkább kivárni a megfizethető villanyautókra, mert tradicionális járműre már nem éri meg beruházni. Ezt pedig egyre több ország autópiaca tükrözi: miközben a villanyautók értékesítése szárnyal, a dízeles és a benzines autók kereslete rohamosan csökken.

 

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.