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
auto
2024. 05. 28. kedd

Ha sikerül sorozatgyártásba vinni, akkor a Lucid villanyautójáé lehet a legáramvonalasabb forma a piacon kapható személyautók közül: az Air az aerodinamikai tesztjei során 0,21-es légellenállás-tényezőt ért el. A Cd, vagy Cw jelöléssel illetett, és alaktényezőként is emlegetett együttható jellemzően 0,2-0,3 között mozog a mai autóknál, de akár néhány századnyi eltérés is hatalmas különbségeket jelenthet a járművek fogyasztásában. Az extrém alacsony fogyasztásra tervezett Lightyear One például 0,20-as értékkel büszkélkedik, tehát a Lucid nem sokáig birtokolhatná a koronát, ám egyelőre mindkét modellből csak prototípusok léteznek.

Így hasítja a levegőt a legáramvonalasabb villanyautó

A legáramvonalasabb sorozatgyártott modellek között olyan járműveket találunk, mint a Mercedes-Benz CLA 180 BlueEfficiency szedán (0,22 Cd), a BMW 520d EfficientDynamics (0,22 Cd), a Porsche Taycan Turbo (0,22 Cd), illetve a Tesla Model 3 (0,23 Cd). Ha a limitált szériákat is bevesszük a versenybe, akkor a Volkswagen 2013-2016 között gyártott XL1 modellje a csúcstartó 0,19 Cd-vel, de a GM EV1 is hasonlóképpen szelte a levegőt.

A Lucid a Formula One elektromos versenyszériában is dolgozó mérnökök tapasztalataira építve csiszolgatta elektromos autójának formatervét, ahol nem csupán az energiafogyasztás csökkentése különösen fontos, hanem a légáramlás optimalizálása is magas sebesség mellett. A start-up ezt is tesztelte, az Air első prototípusai állítólag 376 km/h-s sebességet is képesek voltak elérni, és a kedvező légellenállásnak köszönhetően autópálya-tempó mellett is ki tudtak facsarni magukból 400 mérföldes hatótávot.

Tényleg megy a Lucidnak a 400 mérföld egy töltéssel

Ősszel kiderül, berobban-e a villanyautó-piacra a Lucid

A tervezők elmondása szerint ezek olyan apró, de kiemelten fontos dizájnelemeknek köszönhetők, mint például az első lökhárítón elhelyezett légbeömlők, amik a különösképpen turbulens kerekek körül simítják el a levegőt, vagy a motorháztető ívei, amik az autó oldalai felé terelik a szembeszelet. A 0,21-es alaktényező jól hangzik, de csupán egyetlen összetevője a folyamatosan változó légellenállásnak, amit a levegő sűrűsége és a sebesség is befolyásol. Két autó összehasonlításakor figyelembe kell venni a homlokfelületet is, amiben ránézésre szintén jól teljesít a Lucid, de azért érdemes megvárni a sorozatgyártást, mielőtt új királyt koronázunk aerodinamikában.

Fontos a légellenállás! Villanyautóknál meg különösen

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.