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
auto

Új taggal, a maximum 180 kW teljesítményű Terra 184-es modellel bővül nyáron az ABB villámtöltő portfóliója. Az új villámtöltő fejlesztésénél a svájci vállalat munkatársai elsősorban azt vették figyelembe, hogy a berendezés a lehető legkisebb helyet foglalja el, és így ideális legyen a városban történő letelepítésre – lábnyoma a Terra 54 modelléhez hasonlóan fél négyzetméternél is kevesebb, és a teljes rendszer egyetlen szekrénybe került, azaz nincs szükség további építkezést igénylő, különálló átalakító szekrények telepítésére, és 920 V-os akkufeszültségig bármely elektromos járművel használható.

A Terra 184 kábeleiben nincs folyadékhűtés. Frank Mühlon, az ABB globális infrastrukturális megoldásainak igazgatója májusban arról beszélt, hogy a hűtés kihagyásával jelentősen csökkenthető a töltőberendezés ára más, hasonló teljesítményű töltőkéhez képest:

„A kérdés az, hogy milyen magasra mehetünk a töltés teljesítményével anélkül, hogy folyadékhűtéses kábelre lenne szükségünk. A kábelek úgy drágábbak és nehezebbek lennének, és mindezek felett hűtőkört kell beépíteni, ráadásul ezzel a karbantartás szüksége is növekszik. Ezért indítunk el a piacon egy új töltőállomást maximum 180 kW-ra tervezve, ami nem igényel folyadékhűtött kábeleket.”

A töltőoszlopon egyszerre három autó tud töltődni (kettő DC-n, egy AC-n), és a piacon lévő valamennyi csatlakozószabványt támogatja, így Európában CCS, CHAdeMO, valamint a váltóáramú töltéshez Type 2 töltőfejjel is kérhető. A kijelző, a bankkártya-terminál, és a kábel a vásárló által személyre szabható, ez utóbbi hossza 8 méter. A Terra 184 Európában júliusban válik elérhetővé, Észak-Amerikába augusztusban érkezik meg, más piacokon pedig az utolsó negyedév során jelenik meg a kínálatban. A Terra töltők moduláris felépítésűek, így további modulok hozzáadásával a sorozat más tagjai, például a 94 vagy a 124 is felfejleszthető Terra 184-essé. Az ABB az elmúlt tíz évben több mint 14 000 DC töltőberendezést értékesített.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.