Minden várakozást túlszárnyaltak a Tesla eladásai

Tegnap előtt már jeleztük, mára megcsinálták – messze az elemzői várakozásokat túlszárnyaló eladásokat mutatott fel a Tesla. A Wall Street elemzőinek várakozásait összesítő Factset jelentése szerint 72.000 autó kiszállítását várták a szakemberek, a Tesla pedig ezzel szemben 90.650 autót értékesített a második negyedévben. Nem kizárt, hogy a profit is meglesz.

Sok vagy kevés?

A Tesla eladási számainál fontos megjegyezni, hogy a kiszállítások és az eladások/értékesítés szinonimák a cég esetben, mivel csak a kiszállított és a vevőknek átadott, teljesen kifizetett autókat számítják ide. A másik lényeges szempont, hogy alapvetően mindig igyekszünk az adott negyedévet az előző évek azonos időszakával összehasonlítani, mivel az eladások meglehetősen ciklikusak. Természetesen ezeket a számokat befolyásolják új termékek bevezetései és gyártásuk felfuttatása, illetve jelen esetben a koronavírus okozta problémák is.

Ha azt nézzük, hány autót adott el a Tesla tavaly ilyenkor, akkor azt látjuk, hogy 5 ezerrel többet mint idén. Normál esetben ez igen rossz hír lenne, azonban a jelenlegi helyzetben ez rendkívül erős adatnak számít. Az európai adatokról is fogunk majd vészjósló írásokat olvasni a következő hetekben, de érdemes emlékezni rá, hogy teljesen logikus és várható volt a visszaesés kontinensünkön. Mivel az Amerikából Európába illetve Ázsiába szállítás 20-22 napnyi hajóutat szokott jelenteni, a Tesla mindig az időszak első 5-6 hetében gyárt ezen ügyfeleknek, utána már csak Észak Amerikára fókuszál, hogy még a negyedéven belül kiszállítsák a megrendelt autókat. Most, pont ebben a 6 hétben állt a gyár, így kisebb csoda, hogy 2-2 hajó elért Ázsiába illetve Európába. Azonban normál esetben 12-16 szokott jönni, így most csak a márciusban a koronavírus miatt bennragadt autókat tudták átadni/eladni. Ez abszolút nem indikatív a normális Európai megrendelésszámot illetően.

EZT OLVASTAD MÁR?  6 perc alatt feltölthető akkumulátorokat ígér a Toshiba

Míg a legtöbb autógyártó erre a negyedévre 20-30%-os visszaesést prognosztizál, addig a Teslánál ez csak 5% volt. Azt sem árt elfelejteni, hogy a cég központi, fremonti gyára, ahol az összes S, X, Y, illetve a Kínán kívüli piacokra szánt Model 3 készül, ebben a negyedévben 6-6,5 hétig zárva volt. Magyarul az időszak pontosan felében egy darab autót sem tudtak itt gyártani. Ennek ellenére több mint 2 ezerrel több autót adtak el mint az előző 3 hónapban és csak 5 százalékkal maradtak el tavalyhoz képeset.

A cég egyébként a fentieknek megfelelően 20 ezerrel kevesebb autót gyártott mint a januártól márciusig tartó időszakban, de akkor csak 1 hétnyi termelés esett ki, most pedig több mint 6. Hogy mégis közel 8 ezerrel több autót tudtak eladni, mint amennyit gyártottak, az annak köszönhető, hogy az előző negyedév végén, a koronavírus miatt, több mint 14 ezer autójuk volt kiszállítás alatt.

Száguld az árfolyam

Nem csak mi, de más lapok is cikkeztek arról az elmúlt napokban, hogy mennyire erős negyedéve lesz a Teslának, így a cég részvényeinek árfolyama már 2 napja eszeveszetten száguld felfelé. Bár a professzionális elemzői várakozásokat 25%-al meghaladták a tényadatok, érdemes megjegyezni, hogy az egyik legprofibb amatőr Tesla statisztikus, Troy (@TroyTeslike), ismét kitett magáért és, ahogy már szinte rendszeresen, 1% pontossággal megbecsülte az adatokat.

EZT OLVASTAD MÁR?  Napelemes üvegtetővel látja el autóit a Hyundai és a Kia

A remek eladási eredmények hatására a TSLA részvények az elmúlt napok hegymenetére is rátettek és 1200 dolláros árfolyam felett nyitottak. A cég most pár napja volt, hogy 10 éve lépett a tőzsdére – a kezdő árfolyam 17 dollár volt.

Forrás: Yahoo Finance

Elektromos autót használsz?