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
auto
2024. 03. 29. péntek

Ahogy egyre jobban és egyre gyorsabban fejlődik az elektromos autók technológiája, úgy szűkül azon dolgok listája, ahol még előnyt élveznek belsőégésű motorral szerelt társaik. Már nem a csúnya, lassú, 100 kilométeres hatótávú, de legalább méregdrága járművek jellemzik a villanyautók piacát és a hideg téli időben tapasztalható hatótáv csökkenésen kívül már alig van valami, ahol kompromisszumot kell kötnünk.

Állami támogatással: Honda e

Egy dolog kapcsán azonban még mindig irigykedhetünk a hagyományos autók tulajdonosaira. Ha ők valahol menet közben kifogynak az üzemanyagból, kannából, vagy egy másik autóstársuk tankjából bele lehet tölteni a kocsiba annyi benzint/dízelt, hogy eljussanak a következő kútig. Villanyautónál erre nincs lehetőség – kivéve, ha egy jó fej Honda e tulajdonos áll meg segíteni nekünk.

A Hondánál mindenre gondoltak (?)

A cuki kis városi autó sok high tech megoldást vonultat fel, így van benne egy faltól falig LCD műszerfal, vagy például kamerák az oldalsó visszapillantó tükrök helyett. Ehhez képest meglehetősen low tech, de annál érdekesebb amennyire bőségesen felszerelték a középkonzol alatti részt különböző áramforrásokkal és csatlakozókkal, hiszen találunk itt 2 USB csatlakozót, egy akár 180W-ig terhelhető 12 voltos szivargyújtó aljzatot, de még egy HDMI csatlakozót is – ez utóbbi eddig egyedülálló az autózásban.

Forrás: Bjorn Nyland / Youtube

Sőt, van még egy érdekes újítás, hiszen helyet szorítottak itt egy normál háztartási konnektornak is, ami ráadásul 1500W teljesítményre képes. Itt valószínűleg nem arra gondoltak a mérnökök, hogy erre kötjük majd a mosógépet, hanem sokkal inkább a szórakoztató berendezések áramellátása volt a cél. A HDMI csatlakozó is azért került be, hogy az utas játszhasson mondjuk a kedvenc konzoljával, vagy rádughasson akár egy videólejátszót is. Ezeknek azonban legtöbbször csak hagyományos villásdugójuk van.

Úgy látszik azonban, a Honda mérnökei nem számoltak Bjorn Nylanddal.

Ha a színpadon van egy fegyver…

…akkor az előbb utóbb el fog sülni – tartja a színházi mondás. Nos, a az ismert norvég youtubeos is hasonlóan gondolkodhatott, amikor meglátta a Honda e tesztautó műszerfalának alján a nagyteljesítményű aljzatot. Gondolt egy merészet, a kocsi mellé állt Tesla Model 3-ával és megnézte, vajon tudja-e tölteni a japán kisautó a az amerikai villanyost.

Forrás: Bjorn Nyland / Youtube

A konnektor elméleti maximális terhelhetősége 1,5 kW, Bjorn pedig egy az egyik végén sima konnektoros, a másikon pedig Type 2 csatlakozós EVESE segítségével kötötte össze a két autót és 6A-re állította az áramerősségest. 2 óra után lett vége a kísérletnek, az eredmény pedig rendkívül érdekes.

Forrás: Bjorn Nyland / Youtube

Bár a kis Honda 2,9 kWh-át adott le ezalatt az idő alatt, a Teslába csak 2,2 kWh töltődött, tehát nagyjából 75%-os volt a hatékonyság. Ez természetesen alapvetően elég pocsék érték, de nyilván ez egy eléggé extrém teszt, se a töltő se a két autó nem erre lett alapvetően kitalálva. Viszont a kísérlet sikeres volt, hiszen a töltés stabilan folyt huzamosabb ideig is, egyik autó sem állította le a folyamatot. Más kérdés, hogy egy nagyobb Tesla, mint valami éhes vámpír, 2-3 ilyen 35 kWh-ás aksis Honda e-t is el tudna fogyasztani mire tele lenne a bendője, ráadásul beleőszülnénk a várakozásba.

Mégis, ha autónk megáll az autópálya mellett mert lemerült az aksi, jó tudni, hogy nem csak a tréler az opció. Csak legyen a haveri körben egy Honda e tulajdonos.

PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly93d3cudm9sdGllLmV1Lz91dG1fc291cmNlPXZpbGxhbnlhdXRvc29rJnV0bV9tZWRpdW09ZWxla3Ryb21vc2F1dG8mdXRtX2NhbXBhaWduPXJvdmF0IiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL3d3dy52b2x0aWUuZXUvP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1lbGVrdHJvbW9zYXV0byZ1dG1fY2FtcGFpZ249cm92YXQnLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzAyLzIwMjQtMDItMDEtdm9sdGllLWV2LTEzMDB4NjAwLTQuanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wMi8yMDI0LTAyLTAxLXZvbHRpZS1ldi0xMzAweDYwMC00LmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.