PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL2lvbmlxLTYvIiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL2h5dW5kYWkuaHUvbW9kZWxsZWsvaW9uaXEtNi8nLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1rYW1wYW55b2staW9uaXE2LWhhdmFzcHJvZC02MDB4NTAwLTEuanBnIiBtZWRpYT0iKG1heC13aWR0aDogNzAwcHgpIj48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wNC9oeXUta2FtcGFueW9rLWlvbmlxNi1oYXZhc3Byb2QtMTk0MHg1MDAtMi5qcGciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1rYW1wYW55b2staW9uaXE2LWhhdmFzcHJvZC0xOTQweDUwMC0yLmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+
auto
2024. 05. 11. szombat
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

2020 szeptembere volt a legelső olyan hónap a villanyautók XX. század elejei virágkora óta, amikor az elektromosított meghajtású járművekből (tisztán elektromos, plug-in hibrid, sima hibrid, és majdnem hibrid) együttvéve többet adtak el gyártóik Európában, mint ahány dízelautót hazavittek a vásárlók. Ez a jelenség októberben is megismétlődött, az alternatív meghajtású járművek annak ellenére képesek voltak növelni népszerűségüket, hogy a koronavírus-járvány egy átmeneti szünet és az értékesítések visszapattanása után ismét kezd nyomot hagyni az autóvásárlási kedven. A Jato Dynamics adatai szerint 2020-ban október végéig összesen 9,7 millió új autó került forgalomba, 27%-kal kevesebb, mint az előző év ezen időszakában. Az elmúlt hónap 1.127.624 darabbal járult ehhez hozzá, ami 7 százalékkal gyengébb, mint egy évvel korábban.

Több vevőt érdekelnek a tölthető autók, mint a dízelek

Ahogy már az elmúlt hónapokban is láthattuk, az elektromos autók egyenesen szembe mennek a trendekkel. A tisztán elektromos, és hibrid hajtásrendszerrel szerelt autók kitűnő októbert zártak, 302.587 darab kelt el belőlük, s ezzel 26,8%-os részesedést hasítottak ki az összes újautó-regisztrációból. A dízelek részesedése 26,3%. Különösen látványos az elektromos hajtás előretörése és a dízelautók visszaesése a 2019 októberi adatok fényében, amikor még csak 10%-ot tettek ki a BEV, PHEV, HEV és mHEV autók, szemben a dízel 31%-ával.

Forrás: Jato Dynamics

A piacelemző cég adatai kitűnően rávilágítanak az autógyártók hibridizációs stratégiájára, amellyel az európai kibocsátási előírásoknak próbálnak megfelelni. Az elmúlt egy évben ugyanis megsokszorozódott a piacon fellelhető majdnem hibrid meghajtású modellek száma, melyek nem kerülnek sokkal többe, mint a hagyományos társaik, cserébe viszont papíron látványosan kevesebb szén-dioxid kibocsátásáért felelősek, így húzzák lefelé a flották átlagát. Idén októberben 427%-kal fogyott több belőlük, mint egy évvel ezelőtt. Az egy hónap alatt eladott elektromosított hajtásláncú autók 32%-a ilyen rendszert használ, a hibridekhez 19%, a konnektoros hibridekhez 24%, a villanyautókhoz pedig 25% tartozik. A járvány ellenére ezen technológiák együttesen 153%-kal kelendőbbek voltak, mint tavaly októberben.

Forrás: Jato Dynamics

A tisztán elektromos autók majdnem megtriplázták népszerűségüket (+197%) 71.800 darabos októberi eladási számukkal. A legnépszerűbb modell a Volkswagen ID.3 volt 10.590 regisztrációval, amit a Renault Zoe és a Hyundai Kona Electric követett. A szeptemberi listavezető, a Tesla Model 3 ezúttal nem került be a Top10-be, értelemszerűen a szállítás időszakossága miatt.

Forrás: Jato Dynamics

Októberben így a VW villanyautója volt az egyetlen tisztán elektromos modell, melyből tízezernél többet sikerült eladni. A Volkswagen csoport így összesen 29%-os piaci részesedést szerzett a villanyautók európai piacán.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.