2021 áprilisától robotokra bízzák a buszok töltését

Az elektromos meghajtású járművek terjedésével kéz a kézben jár a töltőhálózatok bővítése, és az egyre praktikusabb, egyszerűbben használható töltési megoldások fejlesztése. A hagyományos kábeles töltés mellett a jövőben az (akár menet közbeni) indukciós töltés is elterjedhet, de olyanra is akadnak próbálkozások, amikor a töltőfej csatlakoztatása automatikusan történik.

Ez utóbbin dolgozik most együtt az Ebusco és a Rocsys, melyek tisztán elektromos buszok töltését szeretnék megoldani emberi beavatkozás nélkül, robottöltők segítségével. A koncepció lényege az, hogy a busszal elég leparkolni a töltőberendezés elé, mely a kameráival és érzékelőivel beméri a CCS csatlakozó helyét, rákapcsolódik, és elindítja a töltést. Peter Bijvelds, az Ebusco vezérigazgatója szerint a megoldás előnyei közé tartozik, hogy nincs szükség emberi kézre hozzá, és így időt takarít meg (és az idő pénz), de talán még ennél is fontosabb, hogy kiküszöböli azt a kockázatot, hogy egy busz reggel ne legyen feltöltve, mert valaki elfelejtette bedugni, vagy rosszul csatlakoztatta a kábelt.

Bijvelds hangsúlyozza, hogy az ilyen robottöltők nem a jövő szüleményei, alkalmazásuk már most is lehetséges, csak még nem kerültek kereskedelmi forgalomba. Az Ebusco és a Rocsys közös töltőjéből is van már prototípus, de 2021 áprilisában egy kisebb széria is megérkezik, amit a buszgyártó vállalat a deurnei buszállomásának robotizálására fog használni egy kísérleti projektben. Ezt követően júliusban még több töltőberendezést állít szolgálatba. A munkálatok természetesen ezzel még nem értek véget, a fejlesztők azon is dolgoznak, hogy a robot egyszerre több járművet is tudjon energiával táplálni.

A buszok töltésénél egyébként már most is megoldott, hogy ne az ember dolga legyen összekötni az akkumulátort a töltővel, mégpedig a pantográfnak köszönhetően, ám a partnerek szerint a robottöltő annyiból jobb töltési mód, hogy nincs szükség áramfogadó alkatrészre a busz tetején, így a jármű tömege kisebb lehet.

Az Ebusco egyébként azt állítja, hogy elektromos buszai már kobaltmentes LFP cellákban tárolják az elektromosságot, amelyekkel akár 350 kilométert is meg tudnak tenni egy töltéssel. A gyártó 2.2-es típusát jelenleg Nyíregyházán tesztelik a zöld busz program keretében.

Elektromos autót használsz?

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.