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
auto
2024. 04. 20. szombat

2020 szeptembere volt a legelső olyan hónap a villanyautók XX. század elejei virágkora óta, amikor az elektromosított meghajtású járművekből (tisztán elektromos, plug-in hibrid, sima hibrid, és majdnem hibrid) együttvéve többet adtak el gyártóik Európában, mint ahány dízelautót hazavittek a vásárlók. Ez a jelenség októberben is megismétlődött, az alternatív meghajtású járművek annak ellenére képesek voltak növelni népszerűségüket, hogy a koronavírus-járvány egy átmeneti szünet és az értékesítések visszapattanása után ismét kezd nyomot hagyni az autóvásárlási kedven. A Jato Dynamics adatai szerint 2020-ban október végéig összesen 9,7 millió új autó került forgalomba, 27%-kal kevesebb, mint az előző év ezen időszakában. Az elmúlt hónap 1.127.624 darabbal járult ehhez hozzá, ami 7 százalékkal gyengébb, mint egy évvel korábban.

Több vevőt érdekelnek a tölthető autók, mint a dízelek

Ahogy már az elmúlt hónapokban is láthattuk, az elektromos autók egyenesen szembe mennek a trendekkel. A tisztán elektromos, és hibrid hajtásrendszerrel szerelt autók kitűnő októbert zártak, 302.587 darab kelt el belőlük, s ezzel 26,8%-os részesedést hasítottak ki az összes újautó-regisztrációból. A dízelek részesedése 26,3%. Különösen látványos az elektromos hajtás előretörése és a dízelautók visszaesése a 2019 októberi adatok fényében, amikor még csak 10%-ot tettek ki a BEV, PHEV, HEV és mHEV autók, szemben a dízel 31%-ával.

Forrás: Jato Dynamics

A piacelemző cég adatai kitűnően rávilágítanak az autógyártók hibridizációs stratégiájára, amellyel az európai kibocsátási előírásoknak próbálnak megfelelni. Az elmúlt egy évben ugyanis megsokszorozódott a piacon fellelhető majdnem hibrid meghajtású modellek száma, melyek nem kerülnek sokkal többe, mint a hagyományos társaik, cserébe viszont papíron látványosan kevesebb szén-dioxid kibocsátásáért felelősek, így húzzák lefelé a flották átlagát. Idén októberben 427%-kal fogyott több belőlük, mint egy évvel ezelőtt. Az egy hónap alatt eladott elektromosított hajtásláncú autók 32%-a ilyen rendszert használ, a hibridekhez 19%, a konnektoros hibridekhez 24%, a villanyautókhoz pedig 25% tartozik. A járvány ellenére ezen technológiák együttesen 153%-kal kelendőbbek voltak, mint tavaly októberben.

Forrás: Jato Dynamics

A tisztán elektromos autók majdnem megtriplázták népszerűségüket (+197%) 71.800 darabos októberi eladási számukkal. A legnépszerűbb modell a Volkswagen ID.3 volt 10.590 regisztrációval, amit a Renault Zoe és a Hyundai Kona Electric követett. A szeptemberi listavezető, a Tesla Model 3 ezúttal nem került be a Top10-be, értelemszerűen a szállítás időszakossága miatt.

Forrás: Jato Dynamics

Októberben így a VW villanyautója volt az egyetlen tisztán elektromos modell, melyből tízezernél többet sikerült eladni. A Volkswagen csoport így összesen 29%-os piaci részesedést szerzett a villanyautók európai piacán.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.