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
auto
2024. 04. 19. péntek

A régi villanyautósok között talán akad, akinek ismerős a Gavin Shoebridge név. A KiWi-EV elnevezés említésére talán már többen felkapják a fejüket. Gavin Új-Zélandon született és 13 évvel ezelőtt alakította át első autóját tisztán elektromosra. Az érdeklődők már 2007-ben is követhették az interneten az átalakítás lépéseit, nehézségeit. Az átalakított autót azonban nem élvezhette sokáig, mivel 2008-ban Szlovákiába, Pozsonyba költözött, ahová sajnos nem vihette magával. 2015-ben újra elektromos autóba ült, ez alkalommal gyári megoldást választott, egy Peugeot Ion-t. A benne élő barkácsoló persze nem hagyta nyugodni, így távvezérléssel működtethető, állófűtésként is használható, ám sajnos fosszilis üzemanyagot égető utólagos fűtési megoldást és kempingkonyhát is épített a kisautóba, valamint rendszeresen beszámolt időnként kalandos, hosszabb utazásairól, például Pozsonyból Ukrajnába.

Gavin 2017 végén egy Szlovákiában eltöltött évtized után ismét Új-Zélandra költözött. Miközben azon hezitált, hogy melyik hagyományos autó lenne ideális donor egy EV átépítéshez, esetleg ismét egy gyári villanyautót kellene vásárolni, az élete újabb fordulatot vett, és 2019 őszén az Egyesült Államokba költözött. Természetesen a villanyautó-vásárlás gondolatát itt sem tudta elengedni, de olyan autóra, amely megfelelne az igényeinek (pl. Tesla Model 3) sajnos nincs pénze. Maradt tehát az átépítés lehetősége, amihez egy nagyon érdekes típust választott. Néhány hete megvásárolt egy 1982-es Lada Nivát, ami nálunk nem ritkaság, de az Egyesült Államokban nem egy gyakori típus. Természetesen nem a szomszédban találta meg a megfelelő donort, így a kaland azzal kezdődött, hogy a koronavírus második hullámának közepén, amikor az államok sorra fontolgatták a határok lezárását, Floridából Seattle-be repült, hogy visszaautózzon a még benzinnel működő terepjáróval. Az alábbi videó egy sorozat bevezető része. Ha kíváncsiak vagytok, hogyan alakul a szovjet ipar remeke tisztán elektromos autóvá, kövessétek.

Gavin Facebook-oldalának követői tudják, hogy a hazaút sikerült, de Youtube-csatornáján a következő videó a kalandos utazásról szól majd. Remélhetőleg az átépítési folyamatról is sok érdekes videót oszt majd meg a következő hónapokban.

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.