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 Az elektromos járművek nagyfeszültségű lítium-ion akkumulátoraiban keletkezett tűz biztonságos és hatékony oltására fejlesztett ki új oltórendszert az osztrák Rosenbauer. A megoldás lényege, hogy az akkumulátor házon belül, közvetlenül a cellákat hűti az oltóvíz adagolásával. A megoldással megelőzhető a cellák termikus megszaladása, így gyorsan megfékezhető a tűz terjedése. A fejlesztés során a legfontosabb szempont a tűzoltók biztonsága volt. A tűzoltónak csak nagyon rövid ideig kell az égő jármű közelében tartózkodnia, mivel a rendszer két fő alkotóelemből áll, egy oltóegységből és egy vezérlőegységből, melyek tömlőkkel vannak összekötve egymással. Az oltóegységet az akkumulátor alá kell helyezni, amennyiben a jármű a kerekein áll, de akár az utas- vagy csomagérben is elhelyezhető az akku közelében, amennyiben a jármű felborult. Az oltóegység a járműtől 8 méter távolságban lévő vezérlőegységből aktiválható. Ekkor az átszúró fúvóka több tonna erővel az akkumulátorba hatol, majd megkezdi az akkumulátor házának vízzel történő feltöltését. A víz teljesen kitölti az akkumulátor házát, ezzel hatékony hűtést biztosítva. A megoldás előnye, hogy lényegesen kevesebb vízre van szükség, mint az egyéb megoldásoknál, például mikor a teljes járművet egy vízzel teli konténerben helyezik el. A kisebb vízigénynek köszönhetően egy normál tűzoltó jármű tartályában lévő víz, illetve egy kisebb teljesítményű szivattyú is elegendő a sikeres tűzoltáshoz. Miután az akkumulátort a biztonságos szintre hűtötték, a jármű elszállítható. Ilyenkor az oltóegység az akkumulátorban maradhat, hogy szükség esetén bármikor azonnal további vizet szivattyúzhassanak az akkumulátorba. A rendszerrel a Rosenbauer számos tesztet elvégzett, melyek során többféle akkumulátorral (tasakos, prizmatikus és hengeres cellák) próbálták ki, különböző járművekkel, ezen kívül hónapok óta több tűzoltóság teszteli a megoldást annak bizonyításához, hogy az egységek személyzetével, taktikájával, működési technológiájával és erőforrásaival kompatibilis megoldás született. 2021 júliusában egy Németországban történt elektromos autó tűz oltását hasonló módszerrel végezhették. A helyi tűzoltóság által megosztott fotókon látható, hogy az akkumulátorba fecskendezik az oltóanyagot. Ebben az esetben azonban nem vizet, hanem habot használtak, és a fentebb ismertetett technológiával szemben arra sem volt lehetőség, hogy a tűzoltók távolról végezzék a műveletet. Fotó: Kreisfeuerwehr Leer Fotó: Kreisfeuerwehr Leer 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 Szűcs Gábor2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!