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
auto
2024. 11. 21. csütörtök
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

A Német eMobilitás Szövetség (BEM) 2009 óta tevékenykedik Európa legnagyobb gazdaságában, több, mint 450 tagvállalatuk van, amelyek világszerte egymillió embert foglalkoztatnak és 100 milliárd Eurós bevételt generálnak. A tagok között olyan nagy autóipari cégeket is megtalálunk, mint a Kia, a Mitsubishi, a NIO, a Nissan, az Opel és a Škoda.

Most épp ők kongatják a vészharangot.

Túl sokáig húzták az időt

Mindannyian ismerjük azt a kommunikációs stratégiát, amikor valami hangzatos, pozitív jelző vagy szalagcím mögé azzal ellentétes tartalmat rejtenek. A villanyautózás legújabb kori történetében a „technológiai nyitottság” lett az a kifejezés, amelyet egyes gyártók és lobbiszervezetek előszeretettel használnak az EU-ban, de különösen Németországban. Így volt ez a legutóbbi e-benzin kompromisszum körül is, amikor ezzel magyarázták egyesek azt, miért nem szabad a belsőégésű motorokat teljesen betiltani 2035-től.

Végleg megszavazták 2035-öt

A technológiai nyitottság a felszínen akár még racionálisnak is tűnhet, hiszen azt mondja, ne írjunk elő egyetlen meghajtást, hiszen nem tudhatjuk, milyen csodálatos innovációkat talál ki az ember a jövőben. Csakhogy a gyakorlatban a mögöttes cél az átállás lassítása lehet. Érdekes, hogy ezt a nyitottságot nem szorgalmazták korábban azok a cégek, amelyek 100 éve benzin és dízelmotorokat gyártanak, ez valahogy akkor jutott csak eszükbe, amikor a helyi károsanyag kibocsátás 100 százalékos csökkentését írták elő nekik.

Hasonlóan vélekedik erről a BEM is, amelynek egyik vezetőségi tagja, Markus Emmert, a héten tartott előadást egy autóipari konferencián Berlinben.

Markus Emmert. Forrás: BEM

A szövetség emlékeztetett, hogy a Volkswagen nemrég vesztette el piacvezető pozícióját Kínában, ahol megelőzte a BYD, eközben a Tesla az idei első negyedévben az amerikai villanyautó eladások 62,4 százalékát tudhatta magáénak, és miközben a Honda, a Hyundai, a Kia vagy az MG már ma is V2X rendszerekkel szállítja elektromos autóit, ilyet egyetlen német autógyártó sem juttatott még el a sorozatgyártásig. A BEM álláspontja szerint a technológiai nyitottságról szóló vita már így is hatalmas károkat okozott a németországi autógyártásnak.

Az elektromobilitás lesz a személyautózás elsőszámú technológiája és lezárja a benzin és dízelmotorok fejezetét. Ám a német autóipar a politikával karöltve régóta vitatta ezt a folyamatot és igyekezett lassítani az átállás menetét. Eközben azonban külföldi, főleg ázsiai vállalatok olyan előnyre tettek szert, amelyet nagyon nehéz lesz behozni – fogalmazott Emmert a nyitóbeszédében.

A szakember felhívta a figyelmet arra is, hogy a nemrég véget ért Sanghaji Autószalon egyértelművé tette, hogy a német autóipar elvesztette úttörő szerepét Kínában, és ezzel csökkent nemzetközi súlya is. Az ország tíz legnépszerűbb autótípusa között pedig már egyetlen német modell sincs – emlékeztetett Emmert.

Mi a fene folyik Kínában?

A BEM véleménye szerint mielőbb egyértelmű kiállás szükséges az elektromobilitás mellett a német politika és autóipar részéről, hogy a német gazdaság is kivegye a részét az elektromos átállásból és a zöld technológiák térnyeréséből, és elkerüljék a további nemzetgazdasági károkat. A beszédben, amely odaszúrt egyet a német közlekedési miniszternek is, miszerint jó lenne egy olyan ember a pozícióba, aki betartja a környezetvédelmi előírásokat, hangsúlyozták azt is, hogy nagy szükség lenne kisebb és megfizethetőbb villanyautók gyártására és a töltőinfrastruktúra, valamint a digitális szolgáltatások kiépítésére is.

Ismét átrendezheti az amerikai piacot a támogatás változása

A beszéd zárásaként Emmert arról beszélt, hogy a teljes német flottában még csak 2% a villanyautók aránya, így a meccs még nincs lefutva. A kérdés azonban most az, kik osztják fel maguk között a torta maradék 98%-át, és hogy a német szereplők tudják-e a lépést tartani a nemzetközi konkurenciával.

A villanyautók megeszik a plug-in hibrideket Európában

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.