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
auto
2024. 07. 27. szombat

Euro 7 fejlesztése helyett inkább villanybuszokra költ a MAN

elektromos busz

Az elektromos meghajtás által kínált előnyök miatt az európai városi buszállomány irgalmatlan tempóban veti ki magából a belsőégésű motoros járműveket, és bár néha adódhatnak olyan furcsa helyzetek, hogy az üzemeltető többet spórol a dízelbuszon, mintha elektromosakat állítana szolgálatba, hosszútávon mégis minden az akkumulátoros technológia irányába mutat. Most a haszongépjárművek egyik legfontosabb szereplője osztotta meg meglátásait a jövő utasszállításával kapcsolatban.

A MAN a Barcelonában megrendezett Global Public Transport Summit eseményen mutatta be legújabb modelljét, a Lion’s City 10-es elektromos városi buszt, és jelentette be, hogy a vállalat nem fog Euro 7-es szabvány fejlesztésébe belefogni – helyette erőforrásait tisztán elektromos járművek gyártására fordítja. Heinz Kiess, a MAN Truck & Bus egyik igazgatója szerint a gázüzemű buszoknak nincs jövőjük az európai piacon, és a hidrogén-üzemanyagcellás autóbuszoknak sem jósol 10%-nál magasabb piaci részesedést, írta meg a sustainable-bus.com. Szerinte az akkumulátortechnológiában több lehetőség rejlik az energiasűrűség és a töltési teljesítmény javítására, mint a hidrogéntechnológiában, így ez utóbbi meghajtási módot inkább nem is erőltetik.

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

Az Euro 7 szabvány olyan nehéz helyzet elé állítja a gyártókat, hogy választaniuk kell, a belsőégésű motor fejlesztésébe ölik műszaki és pénzügyi erőforrásaikat, vagy alternatív hajtásokon dolgoznak – a MAN ez utóbbi mellett döntött, ennek megfelelően 2030-tól nem is fog több belsőégésű motorral hajtott városi autóbuszt értékesíteni Európában. Ez egyébként nem csupán a MAN célkitűzése – hasonlóképpen tervez a Daimler is a városi buszaival.

Ami a MAN újdonságát illeti, 10 és fél méteres hosszával a Lion’s City 10 a Lion’s City E sorozat legkisebb tagja. 160 kW-os folyamatos, és 240 kW-os maximális teljesítmény leadására képes, NMC kémiájú akkumulátorából pedig vagy nettó 250, vagy nettó 320 kWh beszerelése lehetséges, így a hatótávolság 235, illetve 300 km körül alakul. A modell gyártása a lengyelországi Starachowicében már az év elején megkezdődött.

Ők készülnek megfúrni a bevezetés előtt álló Euro 7-et

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.