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
auto
2024. 03. 29. péntek

Drága áram rontja a magyar városok levegőjét

elektromos busz

Tatabányán a BYD akkumulátoros buszokat, Debrecenben a villamosokat és trolikat helyettesítik dízel buszokkal, mert a magas áramárak miatt az a furcsa helyzet állt elő, hogy a városok közlekedési cégei jelentős megtakarítást érhetnek el, ha áram helyett gázolajat vásárolnak.

A Tatabánya tulajdonában lévő, helyi közlekedést végző T-Busz Kft úgy döntött, hogy hétköznapokon nem közlekedtetik a 2020-ban beszerzett 2 db BYD K7U típusú elektromos buszt – írja a hvg.hu.

A döntés hátterében az elszabaduló áramár áll, mivel a cég a korábbi 48 Ft/kWh helyett októbertől 263 Ft/kWh áron kapja az elektromos energiát, így az elektromos midibuszok üzemanyagköltsége magasabb, mintha gázolajat vesznek az Euro VI-os dízel buszokba, így kilométerenként 142,2 forintot, havi szinten 907 ezer, éves szinten közel 11 millió forintot takarítanak meg.

Elektromos buszok álltak forgalomba Debrecenben

Debrecenben az idén nyáron forgalomba állított elektromos Mercedes-Benz eCitarokat egyelőre nem tervezik leállítani, mégsem jobb a helyzet a telex.hu összefoglalója szerint. Az alföldi városban jelentősen ritkítják a villamos- és trolibusz járatokat, a jövő évtől pedig dízel autóbuszokat állítanak forgalomba minden trolibusz járat, illetve hétvégén a villamosok helyett is.

A debreceni villamosok követési ideje munkanapokon, csúcsidőn kívül az eddigi 6-8 perc helyett 12-15 percre, szabadnapokon és munkaszüneti napokon az eddigi 8-10 perc helyett 15 percre módosul. A 3-as trolibusz csúcsidőn kívül, szabadnapokon és munkaszüneti napokon 15 helyett 30 percenként közlekedik majd, csúcsidőszakban pedig minden második járat rövidített útvonalon közlekedik. November 14-től nem közlekedik a 3A jelzésű trolibusz.

Hogy miért drágult meg a dízelhez képest aránytalanul az elektromos áram ára, az kiderül az áramtőzsde működését bemutató cikkünkből.

Hogyan működik az áramtőzsde?

Miskolcon még megéri üzemben tartani az elektromos buszokat, az alábbi cikkben azt is megírtuk, hogy miért.

A dízel költség negyedéből üzemelnek a villanybuszok Miskolcon

Címlapkép: Justice at Pexels

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.