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
auto

Hatalmas sorok kígyóztak az ünnepek alatt a svéd Tesla töltők előtt

elektromosautó-töltés
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

Nem csak a Teslások, más márkák autósai is szívesen használták volna a cég svéd villámtöltőit az ünnepek alatt, de hatalmas sorok alakultak ki, ami sok frusztrált ügyfelet szerezhetett a cégnek.

A vállalat szerint az IF Metall szakszervezet szimpátiasztrájkja az oka mindennek.

Sorakozó

Svéd teslás fiókok osztottak meg egy videót az elmúlt napokban, amin az látszik, hogy – feltehetőleg az ünnepi csúcsban – rengeteg autó várakozik az autógyártó malungi villámtöltője előtt. Cikkünk írásakor a helyzet már megoldódott, 16 szabad oszlop van itt, de még így is találtunk a 84 svéd Supercharger állomásból 4 olyan helyszínt, ahol várakozniuk kell az autósoknak.

Ez a Supercharger egyébként 20 darab 250 kilowattos V3-as oszloppal rendelkezik, tehát nem szűkölködik a csatlakozókban, de, ahogy az a videón is látszik, most ez sem volt elég.

A vállalat egyébként ezen az útvonalon a töltő előtt és után is új töltőállomásokat épít 40-50 kilométeren belül, sőt, mint a posztra válaszul a Supercharger csapat vezetője Max de Zegher megosztotta, jelenleg több mint 100 új töltőoszlopuk vár bekapcsolásra az országban.

De Zegher szerint ezek bekapcsolása egyelőre bizonytalan, mivel a 2023 októbere óta tartó IF Metall szolidaritási sztrájk részeként a svéd elektromos hálózatot üzemeltető Svenska Kraftnät szakemberei nem hajlandóak bekötni a vállalat már megépített új töltőállomásait.

Még mindig tart

A svéd szakszervezetek már több mint egy éve hirdettek sztrájkot a Tesla ellen, mivel a cég nem hajlandó aláírni velük kollektív szerződést. Ez egyébként nem kötelező, de a magánszférában is bevett gyakorlat, hagyomány. Ám az autógyártó arra hivatkozik, hogy ők, ahol lehet, mindig egyedi munkaszerződéseket kötnek alkalmazottiakkal és mivel törvény nem kötelezi őket erre, Svédországban sincs szándékukban eltérni a gyakorlattól.

Jól keresztbe tehet a svéd szakszervezet a Teslának

A svéd törvények értelmében egyébként ilyen szerződés hiányában is csatlakozhatnak egy-egy vállalat alkalmazottai a szakszervezetekhez, akik felléphetnek érdekükben, a Teslánál azonban kevesen döntöttek így, és a sztrájkhoz is elenyésző számban csatlakoztak csak. Épp ellenkezőleg, a cég munkavállalóinak egy jó része külön „köszi, de mi rendben vagyunk” feliratú mellényeket gyártatott ezekkel jelezve, hogy ők nem kérik, hogy helyettük, értük sztrájkoljon valaki.

Ez azonban csak tovább mérgesítette a viszonyt, így a szakszervezet több ízben bővítette azon iparágak körét, ahol kötelező szolidaritási sztrájkot hirdetett. Ezek eredményeképp a posta nem hajlandó kiszállítani a cég új autóinak rendszámtábláit, a szemétszállítók nem viszik el a kukák tartalmát a szalonokból és szervizekből, a független autószervizek nem javíthatnak Teslákat és volt olyan Giga Berlin beszállító, aki nem gyárthatott a Tesla német gyárának, ezért elvesztette az ügyfelet és embereket kellett elküldenie.

A konfliktusnak egyelőre nem látszik a feloldása, mivel a Tesla eddig többnyire sikeresen kerülte meg a büntetőakciókat.

2024-ben az autógyártó a Kiát és a Toyotát megelőzve az ötödikről a harmadik helyre javította pozícióját a svéd újautó-piacon és 11 százalékkal növelve eladásait, így ismét a Model Y lett a legnépszerűbb típus az országban.

Az új Superchargerek azonban továbbra is áram nélkül vannak, és mivel másnak nincs jogosultsága hálózatra kapcsolni ezeket, a cég egyelőre csak a jogi útban bízik.

A supercharge.info adatai szerint a Tesla jelenleg 84 helyszínen 1262 töltőoszlopot üzemeltet az országban és 48 helyszínen épít új állomásokat.

Enyhül és szigorodik a svéd szakszerevezet sztrájkja a Tesla ellen

Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, Tibor, Szöcske vagy Balázs ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.