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 Nem csak a Teslások, más márkák autósai is szívesen használták volna a cég svéd villámtöltőit az ünnepek alatt, de hatalmas sorok alakultak ki, ami sok frusztrált ügyfelet szerezhetett a cégnek. A vállalat szerint az IF Metall szakszervezet szimpátiasztrájkja az oka mindennek. Sorakozó Svéd teslás fiókok osztottak meg egy videót az elmúlt napokban, amin az látszik, hogy – feltehetőleg az ünnepi csúcsban – rengeteg autó várakozik az autógyártó malungi villámtöltője előtt. Cikkünk írásakor a helyzet már megoldódott, 16 szabad oszlop van itt, de még így is találtunk a 84 svéd Supercharger állomásból 4 olyan helyszínt, ahol várakozniuk kell az autósoknak. Teslas (mostly) in the middle of 🇸🇪Sweden waiting in line at a Superchargerstation in Malung.Can you count how many there are in line? Because of IF Metall, Tesla can’t connect new stations to the grid.Crazy, isn’t it!@MdeZegher pic.twitter.com/86XFMUKBSS — Nicklas 🇸🇪🚗T🐂📈♻️🚀 (@NicklasNilsso14) January 5, 2025 Ez a Supercharger egyébként 20 darab 250 kilowattos V3-as oszloppal rendelkezik, tehát nem szűkölködik a csatlakozókban, de, ahogy az a videón is látszik, most ez sem volt elég. A vállalat egyébként ezen az útvonalon a töltő előtt és után is új töltőállomásokat épít 40-50 kilométeren belül, sőt, mint a posztra válaszul a Supercharger csapat vezetője Max de Zegher megosztotta, jelenleg több mint 100 új töltőoszlopuk vár bekapcsolásra az országban. As forecasted, Swedish EV drivers are suffering and EV infrastructure is not keeping up unless Superchargers get energized by the utilities blocking them from getting energized. Tesla Superchargers are critical infrastructure, especially for peak travel days like this. 100+… — Max de Zegher (@MdeZegher) January 5, 2025 De Zegher szerint ezek bekapcsolása egyelőre bizonytalan, mivel a 2023 októbere óta tartó IF Metall szolidaritási sztrájk részeként a svéd elektromos hálózatot üzemeltető Svenska Kraftnät szakemberei nem hajlandóak bekötni a vállalat már megépített új töltőállomásait. Még mindig tart A svéd szakszervezetek már több mint egy éve hirdettek sztrájkot a Tesla ellen, mivel a cég nem hajlandó aláírni velük kollektív szerződést. Ez egyébként nem kötelező, de a magánszférában is bevett gyakorlat, hagyomány. Ám az autógyártó arra hivatkozik, hogy ők, ahol lehet, mindig egyedi munkaszerződéseket kötnek alkalmazottiakkal és mivel törvény nem kötelezi őket erre, Svédországban sincs szándékukban eltérni a gyakorlattól. Jól keresztbe tehet a svéd szakszervezet a Teslának A svéd törvények értelmében egyébként ilyen szerződés hiányában is csatlakozhatnak egy-egy vállalat alkalmazottai a szakszervezetekhez, akik felléphetnek érdekükben, a Teslánál azonban kevesen döntöttek így, és a sztrájkhoz is elenyésző számban csatlakoztak csak. Épp ellenkezőleg, a cég munkavállalóinak egy jó része külön „köszi, de mi rendben vagyunk” feliratú mellényeket gyártatott ezekkel jelezve, hogy ők nem kérik, hogy helyettük, értük sztrájkoljon valaki. A svéd Supercharger hálózat. Forrás: supercharge.info Ezek a töltők épülnek. Forrás: supercharge.info Ez azonban csak tovább mérgesítette a viszonyt, így a szakszervezet több ízben bővítette azon iparágak körét, ahol kötelező szolidaritási sztrájkot hirdetett. Ezek eredményeképp a posta nem hajlandó kiszállítani a cég új autóinak rendszámtábláit, a szemétszállítók nem viszik el a kukák tartalmát a szalonokból és szervizekből, a független autószervizek nem javíthatnak Teslákat és volt olyan Giga Berlin beszállító, aki nem gyárthatott a Tesla német gyárának, ezért elvesztette az ügyfelet és embereket kellett elküldenie. A konfliktusnak egyelőre nem látszik a feloldása, mivel a Tesla eddig többnyire sikeresen kerülte meg a büntetőakciókat. 2024-ben az autógyártó a Kiát és a Toyotát megelőzve az ötödikről a harmadik helyre javította pozícióját a svéd újautó-piacon és 11 százalékkal növelve eladásait, így ismét a Model Y lett a legnépszerűbb típus az országban. Az új Superchargerek azonban továbbra is áram nélkül vannak, és mivel másnak nincs jogosultsága hálózatra kapcsolni ezeket, a cég egyelőre csak a jogi útban bízik. A supercharge.info adatai szerint a Tesla jelenleg 84 helyszínen 1262 töltőoszlopot üzemeltet az országban és 48 helyszínen épít új állomásokat. Enyhül és szigorodik a svéd szakszerevezet sztrájkja a Tesla ellen Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, Tibor, Szöcske vagy Balázs ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást. Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!