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
auto
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

Az akkumulátor-technológia két kiemelkedő kínai szereplője, a Chery és a Sunwoda is új mérföldkövet jelentett be a napokban az elektromos járművekbe tervezett szilárdtest-akkumulátorok fejlesztésében.

A Chery a 2025-ös Globális Innovációs Konferencián mutatta be első saját fejlesztésű, teljesen szilárdtest-akkumulátor modulját, amelynek cellaszintű energiasűrűsége 600 Wh/kg – ez az egyik legmagasabb érték, amit kínai gyártó eddig bejelentett. Az új akkumulátor a gyakorlatban, valós körülmények között akár 1300 km hatótávot tesz lehetővé egyetlen töltéssel, elméleti maximuma pedig az 1500 km-t is meghaladhatja. A modul magas fokú biztonságról tett tanúbizonyságot, extrém próbákon, például szögbeütés vagy fúróval történő lyukasztás esetén sem gyullad ki és nem bocsát ki füstöt.

Az új modul kifejlesztésében a Chery Solid-State Battery Research Institute szerepe kiemelkedő, amely polimer alapú, in-situ szintetizált szilárd elektrolitot és lítium-dús mangánkatalizátoros katódanyagot alkalmazott. A Chery 2026-ban tervezi a próbagyártás megkezdését, a szélesebb piaci bevezetés pedig 2027-re várható.

A Sunwoda, Kína másik jelentős akkumulátorgyártója, a Xin Bixiao nevű polimer szilárdtest-akkumulátort mutatta be a 2025-ös New Energy Battery Industry Development Conference rendezvényen. A cella energiasűrűsége ugyan „csak” 400 Wh/kg, de ők már az idén hozzálátnának a próbagyártáshoz. A cég 0,2 GWh kapacitású kísérleti gyártósort épít az év végére, 2026-ban pedig már a tömeggyártást is elindítaná 1 GWh-s kapacitással. A Xin Bixiao több mint 1200 töltési ciklust bír ki és akár egy évtizedig is megtarthatja kapacitásának legalább 80%-át, egy feltöltéssel pedig akár 1000 kilométer hatótávot is adhat az elektromos autóknak.

A Sunwoda laboratóriumi körülmények között már 520 Wh/kg energiasűrűségű lítium-fém szilárdtest-akkumulátorokat is tesztelt, és a 2027-re tervezett fejlesztésekkel akár 700 Wh/kg-ot is elérhetnek az energiasűrűségben. A vállalat úgy számol, hogy az új technológia révén a polimer alapú szilárdtest-akkumulátorok ára 2026-ra megközelítheti a néhány elektromos autómodellben már elérhető félig-szilárd változatok árát, ami kulcsfontosságú a tömeges piaci bevezetéshez.

A Mini lehet a következő autó, amelyben már félig szilárdtest-akku lesz

Az energiasűrűség szempontjából egyébként mindkét bejelentés jelentős előrelépést képvisel: a mai tipikus lítiumion-akkumulátorok energiasűrűsége 250–300 Wh/kg körül van, így a Chery 600 Wh/kg és a Sunwoda 400–520 Wh/kg értékei azt jelentik, hogy egy jármű közel ugyanakkora tömegű akkumulátorban kétszer annyi energiát képes tárolni. Ez a fejlesztés nemcsak a hatótávot növeli, hanem lehetővé teszi könnyebb és kompaktabb akkumulátorcsomagok alkalmazását, ami a villanyautók tervezésében és teljesítményében is komoly előnyt jelent.

A Sunwoda fejlesztéseit Sanghajban testközelből is megnéztük.

Szilárdtest akkut és kinyírhatatlan LFP-t is mutatott a Sunwoda Sanghajban

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.
Összehasonlítás