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
auto

Szilárdtest akkut és kinyírhatatlan LFP-t is mutatott a Sunwoda Sanghajban

elektromosautó-akkumulátor
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
A Villanyautósok.hu szerkesztősége két hete a sanghaji autókiállítás helyszínén volt és a héten folytatja az ott gyűjtött információk, képek és videók feldolgozását az újdonságokról, érdekességekről. Kövesd híradásainkat!

A Sunwoda a világ tizedik legnagyobb akkugyártója, tavaly a piac 2,1%-a volt az övék. 7,7 milliárd dolláros forgalom mellett tavaly több mint 25 GWh akkukapacitást értékesítettek.

Ha a CATL-lel nem is versenyezhetnek, érdekes fejlesztéseik azért nekik is vannak és ezeket Sanghajban meg is nézhettük.

Az LFP viszi a terhet

A Sunwoda standján számos LFP akkucellát is kiállítottak – ezek között volt több olyan, ami ma már nem számít a paraméterei alapján különlegesnek, de akadt néhány igen érdekes példány is.

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

Az Economy, tehát gazdaságos, olcsó termékvonal képviseletében például ki volt állítva egy viszonylag széles prizmatikus cella, amelynek (gravimetrikus) energiasűrűsége 185 Wh/kg volt.

Hogy mennyit fejlődött az akkutechnika az elmúlt években, azt talán jól mutatja, hogy az eredeti Nissan Leaf celláinak energiasűrűségét 140 Wh/kg környékére teszik, ma pedig már a gazdaságos megjelölésű LFP cellák is jóval többet tudnak ennél.

Ennek a cellának a kompromisszuma valószínűleg az LFP-hez képest viszonylag szerény, 2500 ciklusos élettartam, de még ennél is 21 perces töltést ír a gyártó 10-80 százalék között.

Egy másik, szintén a gazdaságos termékvonalba sorolt LFP cellájuk hagyományosabb dimenziókkal rendelkezett, ciklusszáma 3000, töltési ideje viszont 12,5 perc volt, miközben energiasűrűsége 190 Wh/kg – utóbbi két értékben az a meglepő, hogy ma már ez számít az olcsó LFP cellának a cégnél.

És hogy akkor miben tud többet a cég drágább LFP kínálata? Az energiasűrűség ezeknél is 185 Wh/kg körül van, a 10-80-as töltési idő típustól függően 10-15 perc, az élettartam viszont 5000 teljes töltés-merítési ciklusra nő.

Ezeket az akkucellákat egyébként inkább teherautókba és kamionokba ajánlja a Sunwoda.

A csúcs-cellák és a szilárdtest

A cég standján persze nemcsak LFP, hanem NMC, illetve az ő esetükben NCM cellákat is kiállítottak – a betűk helycseréje arra utal, hogy kobaltból több van a cellákban, mint mangánból.

Ezek a ma már mainstreamnek számító 230-250 Wh/kg körüli energiasűrűséggel rendelkeznek, élettartamuk pedig 1800-2000 ciklus között alakult. Egyik sem rekord, de mind vállalható érték, némelyiken pedig 10 perces 10-80-as töltési időt tüntettek fel, ami kiemelkedő – bár igaz, ez a gyakorlatban a kémia mellett nagyban függ az akkupakk hőmenedzsmentjének fejlettségétől is.

A cég legfigyelemreméltóbb hagyományos cellája viszont egy zacskós kialakítású példány volt, amit egy helikopter mellé helyeztek. Ezen nem is a 15 perces töltés idő volt a különleges, hanem

a 350 Wh/kg- os energiasűrűség, ami jóval több, mint amit ma az utcai autókban látunk.

Persze árnyoldala is van ezeknek a bizonyos tulajdonságra kihegyezett kémiáknak, ugyanis ez a cella csak 1000 ciklust bír ki.

Még mindig a hagyományos, folyékony elektrolitos celláknál maradva volt még egy érdekesség a standon, mégpedig egy hengeres, 46950-es akkucella. Úgy néz ki, ez a 46 milliméteres átmérő az egyik új standard lesz a következő években.

Ez a cella több, mint 350 Wh/kg energiasűrűséggel bírt és töltési ideje kevesebb mint 15 perc, miközben élettartama magasabb mint 1000 ciklus. Persze az ördög a részletekben lakozik, jó lett volna pontosabb élettartam értéket kapni, de mindenképp biztató, hogy nem csak a ma már kevésbé kedvélt zacskós, de az egyre népszerűbb hengeres formátum is képes ilyen energiasűrűségre.

Az igazi sztár persze a szilárdtest-akku volt, amelyből rögtön kettőt is kaptunk.

Az egyik 360 Wh/kg energiasűrűséget mutatott fel, 22 és 41 Ah közötti kiszerelésekben gyártható, -30 és +80°C között tud működni, de kibírta a 200 fokos hőtesztet is anélkül, hogy kigyulladt volna. A kompromisszum egyelőre az élettartam, ami itt is csak 1000 ciklus volt, illetve a töltési teljesítmény, ami 3C-vel, azaz 20 perccel nem rossz, de semmiképp nem kiemelkedő.

Ki volt állítva egy másik cella is, amelyről kevesebb információt osztottak meg, de az ASSB (All-Solid State Battery, azaz teljesen szilárdtest-akku) már 400 Wh/kg energiasűrűségre képes és 60 Ah kapacitású ebben a zacskós (pouch) formátumban. Ez gyakorlatilag a mai, nagy hatótávú autók akkuinál 40 százalékkal magasabb energiasűrűséget jelent, ami extrém hatótávot, vagy a ma szokványos 500-600 kilométer esetén jóval könnyebb akkupakkot jelentene.

És a végére maradt még egy érdekesség, mégpedig a konténerhajókba tervezett akkupakk, amiről részleteket nem osztottak meg, csak egy makett volt kint, de mivel a cég egyik fő fejlesztési iránya a teherszállítás, nem lenne meglepő, ha a hajózás az egyik következő terület lenne, amire rámozdulnának.

Brutális töltési teljesítmény és mindennel kombinálható akkukémiák a CATL új bejelentésében

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.
Összehasonlítás