A Villanyautósok.hu szerkesztősége két hete a sanghaji autókiállítás helyszínén volt és a héten folytatja az ott gyűjtött információk, képek és videók feldolgozását az újdonságokról, érdekességekről. Kövesd híradásainkat! A Sunwoda a világ tizedik legnagyobb akkugyártója, tavaly a piac 2,1%-a volt az övék. 7,7 milliárd dolláros forgalom mellett tavaly több mint 25 GWh akkukapacitást értékesítettek. Ha a CATL-lel nem is versenyezhetnek, érdekes fejlesztéseik azért nekik is vannak és ezeket Sanghajban meg is nézhettük. Az LFP viszi a terhet A Sunwoda standján számos LFP akkucellát is kiállítottak – ezek között volt több olyan, ami ma már nem számít a paraméterei alapján különlegesnek, de akadt néhány igen érdekes példány is.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 Az Economy, tehát gazdaságos, olcsó termékvonal képviseletében például ki volt állítva egy viszonylag széles prizmatikus cella, amelynek (gravimetrikus) energiasűrűsége 185 Wh/kg volt. Hogy mennyit fejlődött az akkutechnika az elmúlt években, azt talán jól mutatja, hogy az eredeti Nissan Leaf celláinak energiasűrűségét 140 Wh/kg környékére teszik, ma pedig már a gazdaságos megjelölésű LFP cellák is jóval többet tudnak ennél. Ennek a cellának a kompromisszuma valószínűleg az LFP-hez képest viszonylag szerény, 2500 ciklusos élettartam, de még ennél is 21 perces töltést ír a gyártó 10-80 százalék között. Egy másik, szintén a gazdaságos termékvonalba sorolt LFP cellájuk hagyományosabb dimenziókkal rendelkezett, ciklusszáma 3000, töltési ideje viszont 12,5 perc volt, miközben energiasűrűsége 190 Wh/kg – utóbbi két értékben az a meglepő, hogy ma már ez számít az olcsó LFP cellának a cégnél. És hogy akkor miben tud többet a cég drágább LFP kínálata? Az energiasűrűség ezeknél is 185 Wh/kg körül van, a 10-80-as töltési idő típustól függően 10-15 perc, az élettartam viszont 5000 teljes töltés-merítési ciklusra nő. Ezeket az akkucellákat egyébként inkább teherautókba és kamionokba ajánlja a Sunwoda. A csúcs-cellák és a szilárdtest A cég standján persze nemcsak LFP, hanem NMC, illetve az ő esetükben NCM cellákat is kiállítottak – a betűk helycseréje arra utal, hogy kobaltból több van a cellákban, mint mangánból. Ezek a ma már mainstreamnek számító 230-250 Wh/kg körüli energiasűrűséggel rendelkeznek, élettartamuk pedig 1800-2000 ciklus között alakult. Egyik sem rekord, de mind vállalható érték, némelyiken pedig 10 perces 10-80-as töltési időt tüntettek fel, ami kiemelkedő – bár igaz, ez a gyakorlatban a kémia mellett nagyban függ az akkupakk hőmenedzsmentjének fejlettségétől is. A cég legfigyelemreméltóbb hagyományos cellája viszont egy zacskós kialakítású példány volt, amit egy helikopter mellé helyeztek. Ezen nem is a 15 perces töltés idő volt a különleges, hanem a 350 Wh/kg- os energiasűrűség, ami jóval több, mint amit ma az utcai autókban látunk. Persze árnyoldala is van ezeknek a bizonyos tulajdonságra kihegyezett kémiáknak, ugyanis ez a cella csak 1000 ciklust bír ki. Még mindig a hagyományos, folyékony elektrolitos celláknál maradva volt még egy érdekesség a standon, mégpedig egy hengeres, 46950-es akkucella. Úgy néz ki, ez a 46 milliméteres átmérő az egyik új standard lesz a következő években. Ez a cella több, mint 350 Wh/kg energiasűrűséggel bírt és töltési ideje kevesebb mint 15 perc, miközben élettartama magasabb mint 1000 ciklus. Persze az ördög a részletekben lakozik, jó lett volna pontosabb élettartam értéket kapni, de mindenképp biztató, hogy nem csak a ma már kevésbé kedvélt zacskós, de az egyre népszerűbb hengeres formátum is képes ilyen energiasűrűségre. Az igazi sztár persze a szilárdtest-akku volt, amelyből rögtön kettőt is kaptunk. Az egyik 360 Wh/kg energiasűrűséget mutatott fel, 22 és 41 Ah közötti kiszerelésekben gyártható, -30 és +80°C között tud működni, de kibírta a 200 fokos hőtesztet is anélkül, hogy kigyulladt volna. A kompromisszum egyelőre az élettartam, ami itt is csak 1000 ciklus volt, illetve a töltési teljesítmény, ami 3C-vel, azaz 20 perccel nem rossz, de semmiképp nem kiemelkedő. Ki volt állítva egy másik cella is, amelyről kevesebb információt osztottak meg, de az ASSB (All-Solid State Battery, azaz teljesen szilárdtest-akku) már 400 Wh/kg energiasűrűségre képes és 60 Ah kapacitású ebben a zacskós (pouch) formátumban. Ez gyakorlatilag a mai, nagy hatótávú autók akkuinál 40 százalékkal magasabb energiasűrűséget jelent, ami extrém hatótávot, vagy a ma szokványos 500-600 kilométer esetén jóval könnyebb akkupakkot jelentene. És a végére maradt még egy érdekesség, mégpedig a konténerhajókba tervezett akkupakk, amiről részleteket nem osztottak meg, csak egy makett volt kint, de mivel a cég egyik fő fejlesztési iránya a teherszállítás, nem lenne meglepő, ha a hajózás az egyik következő terület lenne, amire rámozdulnának. Brutális töltési teljesítmény és mindennel kombinálható akkukémiák a CATL új bejelentésében Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!