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
auto
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

Félig valós fejlődésnek, félig marketing trükknek tűnik a félig szilárdtest-akkumulátorok eddigi története, amelyek arra bizonyosan jók, hogy a tájékozatlan vásárló érdeklődését felkeltsék.

Valószínűleg emiatt lépett most az illetékes kínai hivatal is.

Feles

Az akkuiparból származó értesülések szerint a kínai hatóságok arra készülnek, hogy egységesítik a félig szilárdtest technológia elnevezését. Ez konkrétan azt jelentené, hogy

nem lehetne az ilyen cellákat semi-solid-state azaz félig szilárdtest-akkunak hívni, hanem egységesen a solid-liquid, azaz szilárd-folyékony akkumulátor elnevezést kellene használni – írja a CnEVPost

A folyékony elektrolit a modern lítiumion-akkumulátorok egyik kulcsfontosságú eleme, hiszen nélküle nem lenne lehetséges az ionok áramlása az anód és a katód között. A szilárdtest-akkumulátorok azonban pontosan ezt a komponenst készülnek kiváltani, hogy ezzel növeljék az energiasűrűséget és jelentősen csökkentsék a tűzveszélyt. Ám lassú megjelenésük és technológiai, gyártási problémáik jól mutatják, mennyire nem egyszerű feladat ez.

A hazánkban Jaecoo és Omoda márkáiról ismert Chery is bemutatott ilyen félig szilárdtest-akkut.

A két technológia közötti átmenet a félig szilárdtest (semi-solid-state) akkumulátor, amely alapvetően egy hagyományos lítiumion cella, de a szokásosnál kevesebb folyékony, vagy ebben az esetben inkább zselé-szerű elektrolittal. Bár pontos iparági definíció nincs, általában azokat az akkumulátorokat nevezik így, amelyekben 10 százalék alatti a folyékony elektrolit aránya.

Ez a technológia elméletben biztonságosabb és nagyobb energiasűrűségű akkumulátorokat hozhat, de egyelőre inkább marketing gyakorlatnak tűnik egyes gyártóknál.

A Nio például már 2021-ben bejelentette az ET7 szedán 150 kWh-s félig szilárdtest-akkumulátoros változatát és akkuszállítója, a WeLion 2023 februárjában el is kezdte szállítani a cellákat.

Részben-szilárdtest akku kerülhet három NIO-ba

Az első ezzel szerelt autó azonban csak 2024 júniusában gördült le a szerelősorról, de a magas gyártási költségek miatt csak mutatóban kapható ez a változat. A Nio 2023-ban elismerte, hogy az ET7 150 kWh-s akkupakkjának gyártása annyiba kerül, mint egy komplett ET5 szedán – emlékeztet a kínai villanyautós oldal.

Olcsó villanyautóba kerül az első tömeggyártású félig szilárdtest-akkumulátor?

Idén az MG jelentette be, hogy az MG4 új generációja elérhető lesz ezzel a technológiával is, amelyet a vállalat az első tömeggyártású félig szilárdtest-akkumulátornak titulált. Ennek energiasűrűsége azonban csak 180 Wh/kg, ami ugyan LFP kémia révén nem rossz érték, de nem is kiemelkedő. Így egyelőre kérdéses, hogy milyen előnyöket nyújt az MG4 új akkuopciója.

A fentiek esetén persze az is felmerül, hogy a félig szilárdtest technológia legnagyobb valós előnye a nevében, azaz a marketingben rejlik, mivel a témában kevéssé jártas közönségben azt az érzetet keltheti, hogy az évtizede hájpolt szilárdtest-akkus autóról van szó.

Valószínűleg ennek akar elébe menni a kínai szabályozó is, amely szeretné elkerülni a fogyasztók megtévesztését.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.
Összehasonlítás