PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL2lvbmlxLTUtbi8iIG9uY2xpY2s9ImphdmFzY3JpcHQ6d2luZG93Lm9wZW4oJ2h0dHBzOi8vaHl1bmRhaS5odS9tb2RlbGxlay9pb25pcS01LW4vJywgJ19ibGFuaycsICdub29wZW5lcicpOyByZXR1cm4gZmFsc2U7Ij48cGljdHVyZT48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wNS9oeXUta2FtcGFueW9rLWlvbmlxNW4tYmFubmVyZWstNjAweDUwMC0wMS5wbmciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA1L2h5dS1rYW1wYW55b2staW9uaXE1bi1iYW5uZXJlay0xOTQweDUwMC0wMS5wbmciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA1L2h5dS1rYW1wYW55b2staW9uaXE1bi1iYW5uZXJlay0xOTQweDUwMC0wMS5wbmciIGFsdD0iIj48L3BpY3R1cmU+PC9hPg==
auto
2024. 07. 25. csütörtök

Részben-szilárdtest akku kerülhet három NIO-ba

elektromosautó-akkumulátor

A NIO már 2021-ben bejelentette, hogy zászlóshajója, az EL7-es egy újfajta, 150 kWh-s részben-szilárdtest akkuval kerül majd forgalomba, ám a különleges verzió gyártása eddig nem kezdődött meg.

Most három modellben tűnhet fel az új akkucella.

Engedélyek

A NIO a napokban három modelljének típusengedélyét módosította a kínai ipari minisztériumnál, mégpedig úgy, hogy az akkuszállítók közé felkerült a WeLion. Ez azért lehet jelentős változás, mert a kevéssé ismert akkugyártó a NIO hivatalos beszállítója a részben-szilárdtest akkumulátorok kapcsán. Bár az akkutípusokról több információ nem derült ki, a CnEVPost kínai villanyautós oldal szerint erős a gyanú, hogy az új cellák lehetnek a háttérben. Hogy pontosan melyik három típusról van szó, azt nem tudjuk, de az kiderült, hogy két SUV és egy szedán szerepel a listán, a belső modellszámuk pedig HFC6502ECSEV9-W, HFC6502ECSEV5-W és HFC7002CSEV1-W.

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

A WeLion egyébként tavaly novemberben megkezdte a részben-szilárdtest akkuk gyártását egy kínai üzemében, az ünnepélyes eseményen pedig részt vett a NIO elnöke is.

A gyártási ütemről és a költségekről, valamint pontos paraméterekről egyelőre nincs hír.

Részben-áttörés

A szilárdtest akkukat sokan az elektromobilitás közelgő sorsdöntő fordulatának tekintik, ám a folyékony elektrolit nélküli cellák gyakorlati megvalósítása és nagymennyiségű, olcsó sorozatgyártása még éveket várathat magára.

A technológia felé vezető úton azonban van egy átmenti lépcsőfok is, az úgynevezett részben-szilárdtest akkumulátor, ami valószínűleg minden gyártónál egy picit más technikát takar. Néhány akkumulátor és autógyártó már korábban bejelentette, hogy tervei részét képezi ez a technológia is.

A jelenlegi nátriumion és LFP akkumulátorok energiasűrűsége valahol 140-180 Wh/kg között van, a jobb NCA és NMC celláké pedig elérheti a 260-280 Wh kg-t is. Becslések a részben-szilárdtest akkukat 300+ Wh/kg körülire teszik, míg a majdani szilárdtest akkukat 700 Wh/kg-os energiasűrűségre várják. Az energiasűrűség mellett a technológia elméleti előnyei között emlegetik az alacsony hőmérsékletek jobb tűrését, az alacsonyabb gyulladásveszélyt és a hosszabb élettartamot is.

Érdekes, hogy a világ legnagyobb akkumulátorgyártója, a CATL nemrég jelentette be, hogy még idén gyártásba akarja küldeni új, sűrített-akkumulátor technológiáját, amely 500 Wh/kg energiasűrűségre képes, és először a légiközlekedésben juthat szerephez. Erről a technológiáról egyelőre szinte semmit sem tudunk.

Áttörés: a CATL új aksijával a repülők is elektromosak lesznek

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.