Kia Business Solutions Ecosystem – komplex üzleti szolgáltatáscsomagot mutatott be a dél-koreai gyártó
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 Bár a folyamat kevésbé látványos, mint az autók esetében, de már zajlik a hajózás elektrifikációja is, ami a technológiai kihívások miatt ma még persze elsősorban a rövidebb távokon közlekedő vízi járműveket érinti. Ilyenek például a közeli kikötővárosokat összekötő kompok, amelyek egyre gyakrabban kapnak elektromos hajtásláncot, miközben ez az eredetileg Norvégiából kiinduló trend lassan kezd globálissá válni. China Zorrilla (fotó: Incat) Most egy ausztrál hajógyártó, az Incat Tasmania jelentette be, hogy a világ legnagyobb elektromos kompjának építése a végéhez közeledik: a 130 méter hosszúságú hajó négy akkumulátortermének egyike már teljesen elkészült, és az első tengeri próbautakat még ebben az évben elvégzik. A hobarti székhelyű vállalat azt is elárulta, hogy a négy akkumulátorteremben 5016 akkumodul fog helyet kapni, 43 MWh-s összkapacitással. A hajó 2000 tonnás össztömegéből körülbelül 280 tonnát fognak kitenni az energiatároló berendezések, amikor befejeződik a beépítésük. Az egyik akkumulátorterem (fotó: Corvus) „Ha az ember belép az egyik akkuterembe, akkor érti meg igazán, milyen nagyságrendről van szó” – mondta Stephen Casey, az Incat vezérigazgatója. „Ez a hajó egy lépésváltást jelent a globális kompipar számára, bizonyítva, hogy a nagyméretű, fenntartható hajók nemcsak lehetségesek, hanem praktikusak és kereskedelmi szempontból is életképesek.” A dél-amerikai kompüzemeltető Buquebus számára épített China Zorrilla nevű hajó a legnagyobb eddig épített alumínium komp és a legnagyobb ilyen típusú elektromos jármű. Amikor Argentína és Uruguay között forgalomba áll, teljes mértékben az akkumulátorban tárolt energiára fog támaszkodni, és akár 2100 utast és 225 járművet is szállíthat a La Plata folyón Buenos Aires és Colonia del Sacramento kikötői között. Az irányonként 55 kilométeres útvonalat alig több mint egy óra alatt lesz majd képes megtenni. A hajó energiatároló rendszerét a technológiai partnerek, a Wärtsilä és a Corvus Energy szállították és integrálták, amely egy 8, egyenként 2,2 MW teljesítményű elektromotorból álló hajtóművet fog kiszolgálni. A vízsugaras (waterjet) meghajtás akár 25 csomós (46 km/h-s) maximális sebességre is képes. A Buquebus helyi vezetője, Pablo López szerint a komp akkumulátorainak 20%-ról 80%-ra történő feltöltése mintegy 45 percet vesz igénybe a Wärtsilä által telepített 40 MW-os teljesítményű kikötői töltőkön. Az akkumulátorok minden megállás során teljesen feltöltődnek, mivel a töltési idő körülbelül megegyezik az utasok ki- és beszállási idejével, így a komp képes lesz folyamatosan közlekedni. A kikötői töltés látványterve (fotó: Incat) A projekt egyik fontos pozitívuma, hogy az elektrifikáció nem csupán áthelyezi a szennyezést máshová, hanem kézzelfogható csökkenést is hoz a kibocsátásban, Uruguay villamosenergia-termelése ugyanis 98%-ban megújuló energiaforrásokból származik, míg Argentína 46%-ban megújuló energiát és atomenergiát használ. dr. Papp László (Sol Invictus)Technológiai elemző, és a Villanyautosok.hu csapatának megújuló energiákkal, energiatárolással, illetve piaci trendekkel foglalkozó szakértője. Célja, hogy minél többek számára tegye egyértelművé, hogy a fenntartható jövő gazdaságilag is a legracionálisabb választás. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!