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 Elon Musk már nem először kap minden szempontból őrült ajánlatot a Teslától, de annak ellenére, hogy teljesítette az előző csomagjában vállaltakat, évek óta nem kap fizetést. Az új ajánlat viszont minden korábbinál nagyobb tétre megy, ha leszavazzák, akár ott is hagyhatja a céget. Blöff, vagy valós veszély? A Tesla részvényeseinek éves rendes közgyűlésére a héten, november 6-án kerül sor, ám a program kicsit izgalmasabbnak ígérkezik a szokásosnál. Az első pont ugyanis, amit szavazásra bocsátanak, az Elon Musk új kompenzációs csomagja. A Tesla 2025-ös CEO kompenzációs csomagja. A javaslat értelmében, Musknak 10 éven belül 12 lépésben járna 1-1 százaléknyi újabb Tesla részvény, amennyiben a Tesla piaci értéke és éves eredménye a mai sokszorosára nő, illetve egyéb feltételek is teljesülnek. Így például az első részvénycsomagot akkor kapja meg, ha a cég értéke a jelenleg 1,5 billió dollárról 2 billióra nő és a cég leszállította húszmilliomodik autóját – jelenleg 8,5 milliónál járnak. A második csomaghoz már az újabb piaci értéknövekedés mellett 10 millió aktív előfizető is kell a cég önvezető szoftverére, később pedig olyan elemek jönnek be, mint például egymillió Optimus robot leszállítása. A sor végén már 8,5 billiós piaci érték áll – ez az Apple mai értékének több mint duplája – és négy egymást követő negyedévben is 400 milliárd dollár feletti EBITDA eredményt kell elérniük. Ezek gyakorlatilag azt jelentik, hogy a Tesla nemcsak a világ legnagyobb értékű és legjövedelmezőbb cége kell, hogy legyen, de mindezt olyan szinten kell űznie, ami a mai napig példátlan a tőzsde történetében. A 11. és 12. csomag feltétel az is, hogy a Musk kidolgozza a CEO utódlás tervét. A részvénycsomagok kapcsán egyébként fontos megjegyezni, hogy ezek ténylegesen csak akkor kerülnek Musk tulajdonába, ha a megszerzésüket követő 7-10 éven belül a cégnél marad. Addig eladni, pénzé tenni nem tudja ezeket, ám szavazni már azonnal tud a segítségükkel, így 13 százalékos részesedése az igazgatótanács döntései alkalmával végül 25 százalékot is nyomhat a latba. Utóbbi azért lényeges, mert Musk többször kifejtette, hogy elsősorban nem több pénzt akar, hanem a vállalat meghatározó döntéshozója szeretne maradni és el akarja kerülni azt, hogy akarata ellenére kirakhassák a szűrét. Nem egy cégalapító járt így a Szilícium-völgyben. Azonban míg korábban a cég részvényeinek több mint ötöde a birtokában volt, részesedése – elsősorban a Twitter megvásárlásának anyagi terhei miatt – 13 százalékra csökkent. A szavazás állása jelenleg nem ismert, de a Tesla komoly kampányt folytat a javaslat mellett, még magukhoz képest merőben szokatlan módon, fizetett hirdetéseket is vásároltak. Ennek oka, hogy vannak olyan tanácsadó cégek, amelyek iránymutatását több nagy befektetési alap is követi, és nem támogatják a kompenzációs tervet. A vállalat persze közvetlenül is tárgyal a legnagyobb befeketítőivel és valószínűtlen, hogy olyan csomagot javasolnának, amely a részükről lényeges ellenállásba ütközne Robyn Denholm, a Tesla igazgatótanácsának elnöke nemrég egy TV interjúban arról is beszélt, mi történne, ha elbukna a javaslat. Ennek kapcsán azt mondta, hogy ez akár azzal is járhatna, hogy Musk távozna a cégtől, a vezérigazgatói posztról. Az első csomag Musk mindig is a Tesla legnagyobb részvényeseként részesült a cég által megtermelt javakból, az autóiparban szokásos évi több tízmilliós fizetés nem járt neki. Korábban csak a kaliforniai minimálbérnek megfelelő, 56 ezer dollár körüli éves javadalmazása volt, de ezt sem vette fel. Gyakran vett azonban fel hitelt a részvényeit biztosítékként használva. Először 2018-ban kapott egy rendkívül bőkezű, ám szinte teljesíthetetlennek tűnő csomagot a Teslától, amely azt jelentette, hogy 12 lépcsőben, egyenként 8,4 millió darab további részvényt kap a cégből, amennyiben teljesülnek az ambiciózus célok. Elon Musk 2018-2028 közötti csomagja. Forrás: Tesla Kezdetben nem sokan hitték, hogy a szédületes piaci érték, illetve az elvárt EBITDA eredmény összejöhet, de 2022-ig összesen 50 milliárd dollárnyi részvény ütötte Musk markát, amire szüksége is volt, mert időközben – sokak szerint erősen túlárazottan – megvette a Twittert. Ezt a csomagot azonban 2022-ben megtámadta egy kisrészvényes, aki mindössze 9 darab, úgy 3000 dollárnyi Tesla részvénnyel rendelkezett a kereset benyújtásakor. Bár a legtöbben arra számítottak, hogy a részvényesek háromnegyed által támogatott és időközben már másodszor is megszavazott kompenzációs csomagot helybenhagyja a bíróság, mondván ez a részvényesek többségének akarata, a meglepetés 2024 januárjában következett be, amikor semmisnek nyilvánították a megállapodást. A bírónő szerint ugyanis a részvényesek nem voltak minden információ birtokában. A Tesla fellebbezett, a per még tart. Sorsdöntő szavazást tartanak ma a Tesla részvényesei 1000 km Supercharger használatot kapsz ajándékba új Model 3 vagy Model Y autódhoz, ha szocske ajánlói kódjáról indítod a vásárlást. Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!