Bemutatkozott a Jeep Renegade 4xe és Jeep Compass 4xe

Ma délután az FCA csoport online sajtótájékoztatóján bemutatkozott a Jeep két új konnektorról tölthető hibrid járműve, a Jeep Renegade 4xe és a Jeep Compass 4xe. A két új típus nem csak a Jeep zöld forradalmát jelenti a fenntartható gyártásnak és a takarékosabb üzemeltetésnek köszönhetően, de új, erőteljesebb vezetési élményt kínál a régi Jeep felhasználók számára is. A hibrid Jeepek a benzines és elektromos hajtásrendszer együttes alkalmazásának köszönhetően a megszokottnál is jobb terepjáró képességekkel rendelkeznek.

Mindkét típust Olaszországban gyártják majd, és szeptembertől jelennek meg a magyarországi márkakereskedések kínálatában. A Compass kétféle, 190 és 240 lóerős rendszerteljesítményű hibrid hajtással kerül piacra, a Renegade csak az erősebb, 240 lóerős hajtást kapja meg. A Renegade 4xe és a Compass 4xe kettőse a zajtalan suhanás szabadságának természetközeliségén túl a vezetési élmény új szintjét biztosítja a legkedvezőbb üzemanyag-felhasználás, valamint a kimagasló off-road képességek mellett.

A hibrid rendszer teljesítményéhez az 1,3 literes, négyhengeres turbófeltöltővel ellátott hagyományos erőforrás 270, a villanymotor 250 Nm nyomatékkal járul hozzá. Utóbbi folyamatosan, gyakorlatilag álló helyzetből, késlekedés nélkül rendelkezésre áll. A villanymotor 60 lóereje elegendő akár 130 km/h sebességű haladáshoz tisztán elektromos üzemben, míg hibrid üzemben a végsebesség 200 km/h. A 240 lóerős modelleknek álló helyzetből csupán 7,5 másodpercre van szüksége a 100 km/h sebesség eléréséhez.

Az autókban középen, az utastér alatt beépített 11,4 kWh kapacitású li-ion akkumulátor csomag külső áramforrásból és menet közben, a benzinmotorral valamint regeneratív fékezéssel egyaránt tölthetők, így a tisztán elektromos hatótáv körülbelül 50 km lehet. Az autók három üzemmódban használhatók: hibrid, elektromos és egy ún. e-save mód, amelyben két további lehetőségünk van. Kiválaszthatjuk, hogy a rendszer tegye félre az akkumulátorban tárolt energiát egy későbbi városi szakaszhoz, de azt is kérhetjük, hogy a benzinmotor töltse fel az akkut.

A terepjáró képességeknél a hagyományos hajtáshoz viszonyítva nagyobb forgatónyomaték mellett érdemes megemlíteni, hogy a hátsó tengelyt nem hagyományos kardántengely, hanem egy kifejezetten erre a célra szolgáló villanymotor hajtja. Így a két tengely meghajtása egymástól teljesen független lehet, azok forgatónyomatéka hatékonyabban szabályozható, mint a mechanikus megoldásoknál. Szükség esetén a villanymotor nyomatéka késlekedés nélkül jelenik meg a hátsó kerekeken.

Az üzemmódok mellett a vezetési módot is kiválaszthatjuk. Sport módban a rendszer és a kormányzás egyaránt a lehető legközvetlenebb lesz. E-Coaching módban a hatékony energiagazdálkodás kerül a középpontba.

Az autóhoz UConnect nevű szolgáltatás is jár. A mobiltelefonos applikációval okostelefonról elérhetünk bizonyos információkat (pl. akku töltöttsége, futott kilométer vagy olajcsere esedékessége) és utasításokat is küldhetünk távolról az autónak. Beállíthatjuk például, hogy az autó a hét melyik napjain töltse fel az akkumulátort, de a légkondicionáló berendezést is távolról vezérelhetjük és programozhatjuk. A reggeli kávé mellett megtervezhetjük az útvonalat a navigáció számára és ezt átküldhetjük az autónak, ahol a 8,4″ méretű navigációs képernyő jeleníti meg az információkat. Az UConnect szolgáltatások között lopásvédelmi, vagy akár a flottakezelést megkönnyítő funkciók is elérhetők.

A vásárlók a Night Eagle (csak Compass esetén), Limited, S és Trailhawk felszereltségi szintek, valamint a Renegade esetén 18, a Compasshoz 22 különböző színösszeállítás, valamint hat, illetve hétféle különleges kialakítású keréktárcsa közül választhatnak.

A biztonságról LED világítás, illetve BiXenon fényszórók, ütközésmegelőző és sávelhagyásra figyelmeztető rendszerek gondoskodnak az intelligens sebességhatároló és táblafelismerő rendszerek mellett. A parkolást első és hátsó parkolószenzorok, holttér felügyeleti rendszer, tolatókamera és Park Assist parkolássegítő rendszer könnyíti meg. Természetesen kulcs nélküli nyitás és indítás is rendelkezésre áll.

Elektromos autót használsz?

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.