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 Ma délután Xavier Peugeot, a PSA csoport kisteherautó üzletágért felelős elnökhelyettese mutatta be a cég elektromos haszonjármű stratégiáját. A járműcsalád nagynak nevezhető, ugyanis a közös alapokra épülő autók négyféle márkanéven és két alapvető változatban, azaz áruszállító dobozos kisteherautóként, valamint személyszállító 6-9 személyes kisbuszként kerülnek piacra. A modellek többféle hosszúságban megvásárolhatók lesznek. Az áruszállító változatok neve Peugeot e-Expert, Citroën ë-Jumpy, valamint Opel és Vauxhall Vivaro-e lesz. A személyszállítók neve Peugeot e-Traveller, Citroën ë-Spacetourer, valamint Opel és Vauxhall Zafira e-Life lesz. Nyár elejétől rendelhető az elektromos Opel Vivaro Az autók műszaki alapja az elektromos meghajtás tekintetében közös a már általunk is tesztelt PSA csoporthoz tartozó járművekkel, azonban az ezekben megismert bruttó 50 kWh kapacitású akkumulátor mellett elérhető lesz 75 kWh-s változat is. A sajtótájékoztató mottójaként a többször elhangzó, nem kötünk kompromisszumot, és nincs megalkuvás mondatot emelhetjük ki, amely elsősorban arra utal, hogy ha a vásárlók manapság elektromos kisteherautót választanak, nem kell lemondaniuk semmi olyan részletről, amit a hagyományos meghajtású autóknál megszoktak. Az autók elektromos változatainak terhelhetősége minimálisan marad el a dízel változattól. A raktér mérete egyáltalán nem lett kisebb, az akkumulátor nem csökkenti azt. Ez itt a Peugeot e-Expert Mivel az egyes típusok műszaki részleteiről már több cikkben is beszámoltunk, most a sajtótájékoztatón elhangzott, eddig nem ismert érdekességekről szeretnénk beszámolni. Kezdjük a legfontosabb, talán a legtöbb olvasót érdeklő kérdéssel, a határidőkkel. A teherautó változatok júliustól, a személyszállítók szeptembertől rendelhetők meg. Az autók bemutatójára az egyes európai országokban eltérő időpontokban kerül sor. Az legszerencsésebb piacokon már októberben találkozhatnak a vásárlók az autókkal, de az év vége előtt minden országban megjelennek a modellek. Elektromos hajtást kapott a Peugeot Traveller kisbusz A kisebb, 50 kWh-s akkuhoz tartozó WLTP hatótávolság 230 km, a nagyobb, 75 kWh kapacitású csomaghoz pedig 330 km a hivatalos adat. Talán sokan kevésnek tartják ezeket a számokat, azonban a PSA kisteherautó vásárlók több mint 80 százaléka kevesebbet megy naponta, mint 200 km, és 44%-uk szinte soha nem autózik 300 km-nél többet. Amennyiben ritkán mégis messzire kellene utazni, természetesen az sem akadály, az autók ugyanis gyorsan tölthetők. A kisebb akkus változat 80%-ra töltéséhez legalább 100 kW teljesítményre képes DC villámtöltő oszlopon mindössze 30 perc szükséges (amennyiben szükség van a maradék 20% betöltésére is, ahhoz újabb fél óra kellene, ezért érdemes inkább két rövidebb töltéssel tervezni a hosszabb utakat, mint 100%-ra tölteni). A felhasználók többségénél csak ritkán hosszabb utak esetén az útvonaltervezést az autókhoz tartozó mobiltelefonos alkalmazás segíti, amelynek segítségével a töltések helyszíne és a töltési idő egyaránt előre megtervezhető. A PSA Csoport személyautóival ellentétben az utastér fűtéséhez nem kapunk hőszivattyút. Ennek oka egyszerűen az, hogy a nagyobb tér felfűtéséhez nem biztosítana elegendő energiát ez a megoldás, így helyette meg kell elégednünk a nagyobb fűtési teljesítményt biztosító, ugyanakkor kevésbé hatékony fűtőszálas megoldással. A mobiltelefonos távvezérlő applikáció természetesen az autók előfűtésére és hűtésére is használható, így a töltőre csatlakoztatott autó utastere már indulás előtt kényelmesen felmelegíthető, ezzel maximalizálva a hatótávolságot. A PSA-trió harmadik tagja: Citroën ë-Jumpy Ahogy a személyautók esetében, a kisteherautóknál és buszoknál szintén elérhető a 7,2 kW teljesítményű (1 fázis 32 A), valamint a 11 kW-os (3×16 A) AC fedélzeti töltő. Utóbbi egyes piacokon (ahol a három fázisú elektromos hálózat elterjedt, pl. Németország, Skandinávia) az alapfelszereltség részét képezi, máshol opcionálisan rendelhető. Xavier Peugeot, a PSA csoport kisteherautó üzletágért felelős elnök helyettese A forgalmazás első évében a PSA Csoport azzal számol, hogy az elektromos modellek részesedése a teljes eladáson belül eléri az 5%-ot, 5 éven belül pedig 15%-kal terveznek. Az újságírói kérdésekre adott válaszokból megtudhattuk, hogy a csoport azzal számol, hogy a vásárlók kb. 70%-a a nagyobb akkumulátorral rendeli majd meg az autóját. Ennek oka nem feltétlenül az, hogy ilyen sokan mennek napi 200 km-nél többet, sokkal inkább az, hogy az emberek többsége még nem szokott hozzá az elektromos járművek használatához, azaz ahhoz a komforthoz, hogy az autó minden reggel teletöltve várja a munkakezdést. Az autók akkumulátor kapacitásának fele egy éjszaka alatt akár hagyományos konnektorról is visszatölthető, de a 11 kW teljesítményű fali töltővel még a nagyobb akkus változat is tele lesz reggelre, akkor is, ha este üresen érkeztünk haza vagy a telephelyre. Itt a PSA legújabb villanyautója: Citroën ë-SpaceTourer Azt is megtudhattuk, hogy a tapasztalatok szerint minden 100 kg terhelés kb. 5 km-rel csökkenti a megtehető hatótávot. Ebből következik, hogy ha valaki az autó teljes terhelhetőségét kihasználja, akkor körülbelül 60 kilométeres hatótáv-csökkenéssel kalkulálhat. Arra a kérdésre, hogy a teljes tulajdonlási költség (TCO) tekintetében a dízel vagy az elektromos éri majd meg egy vevőnek Xavier Peugeot frappáns választ adott: tekintve, hogy egyre több nagyvárosban vezetnek be olyan zónákat, ahová a szennyező járművek nem, vagy magas dugódíj megfizetésével hajthatnak be, ez a kérdés egyre inkább háttérbe szorul. Ha valaki szeretne árut szállítani ezekben az övezetekben, akkor számára az egyetlen megoldás az elektromos jármű. Kilenc személy tisztán elektromosan: Opel Zafira-e Life 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 Szűcs Gábor2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!