A PSA elektromos haszonjármű és kisbusz stratégiája

Ma délután Xavier Peugeot, a PSA csoport kisteherautó üzletágért felelős elnökhelyettese mutatta be a cég elektromos haszonjármű stratégiáját. A járműcsalád nagynak nevezhető, ugyanis a közös alapokra épülő autók négyféle márkanéven és két alapvető változatban, azaz áruszállító dobozos kisteherautóként, valamint személyszállító 6-9 személyes kisbuszként kerülnek piacra. A modellek többféle hosszúságban megvásárolhatók lesznek.

Az áruszállító változatok neve Peugeot e-Expert, Citroën ë-Jumpy, valamint Opel és Vauxhall Vivaro-e lesz. A személyszállítók neve Peugeot e-Traveller, Citroën ë-Spacetourer, valamint Opel és Vauxhall Zafira e-Life lesz.

Az autók műszaki alapja az elektromos meghajtás tekintetében közös a már általunk is tesztelt PSA csoporthoz tartozó járművekkel, azonban az ezekben megismert bruttó 50 kWh kapacitású akkumulátor mellett elérhető lesz 75 kWh-s változat is. A sajtótájékoztató mottójaként a többször elhangzó, nem kötünk kompromisszumot, és nincs megalkuvás mondatot emelhetjük ki, amely elsősorban arra utal, hogy ha a vásárlók manapság elektromos kisteherautót választanak, nem kell lemondaniuk semmi olyan részletről, amit a hagyományos meghajtású autóknál megszoktak. Az autók elektromos változatainak terhelhetősége minimálisan marad el a dízel változattól. A raktér mérete egyáltalán nem lett kisebb, az akkumulátor nem csökkenti azt.

Mivel az egyes típusok műszaki részleteiről már több cikkben is beszámoltunk, most a sajtótájékoztatón elhangzott, eddig nem ismert érdekességekről szeretnénk beszámolni. Kezdjük a legfontosabb, talán a legtöbb olvasót érdeklő kérdéssel, a határidőkkel. A teherautó változatok júliustól, a személyszállítók szeptembertől rendelhetők meg. Az autók bemutatójára az egyes európai országokban eltérő időpontokban kerül sor. Az legszerencsésebb piacokon már októberben találkozhatnak a vásárlók az autókkal, de az év vége előtt minden országban megjelennek a modellek.

A kisebb, 50 kWh-s akkuhoz tartozó WLTP hatótávolság 230 km, a nagyobb, 75 kWh kapacitású csomaghoz pedig 330 km a hivatalos adat. Talán sokan kevésnek tartják ezeket a számokat, azonban a PSA kisteherautó vásárlók több mint 80 százaléka kevesebbet megy naponta, mint 200 km, és 44%-uk szinte soha nem autózik 300 km-nél többet. Amennyiben ritkán mégis messzire kellene utazni, természetesen az sem akadály, az autók ugyanis gyorsan tölthetők. A kisebb akkus változat 80%-ra töltéséhez legalább 100 kW teljesítményre képes DC villámtöltő oszlopon mindössze 30 perc szükséges (amennyiben szükség van a maradék 20% betöltésére is, ahhoz újabb fél óra kellene, ezért érdemes inkább két rövidebb töltéssel tervezni a hosszabb utakat, mint 100%-ra tölteni).

EZT OLVASTAD MÁR?  Bizonytalan a Tesla Fremont jövő heti újraindulása

A felhasználók többségénél csak ritkán hosszabb utak esetén az útvonaltervezést az autókhoz tartozó mobiltelefonos alkalmazás segíti, amelynek segítségével a töltések helyszíne és a töltési idő egyaránt előre megtervezhető. A PSA Csoport személyautóival ellentétben az utastér fűtéséhez nem kapunk hőszivattyút. Ennek oka egyszerűen az, hogy a nagyobb tér felfűtéséhez nem biztosítana elegendő energiát ez a megoldás, így helyette meg kell elégednünk a nagyobb fűtési teljesítményt biztosító, ugyanakkor kevésbé hatékony fűtőszálas megoldással. A mobiltelefonos távvezérlő applikáció természetesen az autók előfűtésére és hűtésére is használható, így a töltőre csatlakoztatott autó utastere már indulás előtt kényelmesen felmelegíthető, ezzel maximalizálva a hatótávolságot.

Ahogy a személyautók esetében, a kisteherautóknál és buszoknál szintén elérhető a 7,2 kW teljesítményű (1 fázis 32 A), valamint a 11 kW-os (3×16 A) AC fedélzeti töltő. Utóbbi egyes piacokon (ahol a három fázisú elektromos hálózat elterjedt, pl. Németország, Skandinávia) az alapfelszereltség részét képezi, máshol opcionálisan rendelhető.

Xavier Peugeot, a PSA csoport kisteherautó üzletágért felelős elnök helyettese

A forgalmazás első évében a PSA Csoport azzal számol, hogy az elektromos modellek részesedése a teljes eladáson belül eléri az 5%-ot, 5 éven belül pedig 15%-kal terveznek. Az újságírói kérdésekre adott válaszokból megtudhattuk, hogy a csoport azzal számol, hogy a vásárlók kb. 70%-a a nagyobb akkumulátorral rendeli majd meg az autóját. Ennek oka nem feltétlenül az, hogy ilyen sokan mennek napi 200 km-nél többet, sokkal inkább az, hogy az emberek többsége még nem szokott hozzá az elektromos járművek használatához, azaz ahhoz a komforthoz, hogy az autó minden reggel teletöltve várja a munkakezdést. Az autók akkumulátor kapacitásának fele egy éjszaka alatt akár hagyományos konnektorról is visszatölthető, de a 11 kW teljesítményű fali töltővel még a nagyobb akkus változat is tele lesz reggelre, akkor is, ha este üresen érkeztünk haza vagy a telephelyre.

EZT OLVASTAD MÁR?  Itt a PSA legújabb villanyautója: Citroën ë-SpaceTourer

 

 

Azt is megtudhattuk, hogy a tapasztalatok szerint minden 100 kg terhelés kb. 5 km-rel csökkenti a megtehető hatótávot. Ebből következik, hogy ha valaki az autó teljes terhelhetőségét kihasználja, akkor körülbelül 60 kilométeres hatótáv-csökkenéssel kalkulálhat. Arra a kérdésre, hogy a teljes tulajdonlási költség (TCO) tekintetében a dízel vagy az elektromos éri majd meg egy vevőnek Xavier Peugeot frappáns választ adott: tekintve, hogy egyre több nagyvárosban vezetnek be olyan zónákat, ahová a szennyező járművek nem, vagy magas dugódíj megfizetésével hajthatnak be, ez a kérdés egyre inkább háttérbe szorul. Ha valaki szeretne árut szállítani ezekben az övezetekben, akkor számára az egyetlen megoldás az elektromos jármű.

 

Elektromos autót használsz?

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.