Jön a PSA nagy villanyautókhoz tervezett platformja

A kisebb, elsősorban városi és/vagy 2 személyes használatra szánt elektromos autók piacán végre kezd kialakulni a verseny, ami fogyasztóként remek dolog. Egyrészt tudunk válogatni, mindenki a számára szimpatikus autót veheti, másrészt csökkennek az árak, ha harcolni kell a vásárlókért. Jó példa erre az állami támogatás 11 milliós értékhatára, amely több típus árát lenyomta. A májusi bejelentés és a júniusi indulás között megkétszereződött a 11 millió forint alatt megvásárolható autók száma.

A versenyhelyzet elérésében jelentős része van a PSA csoportnak is. Az eCMP nevű padlólemezre ugyanis a csoport minden márkaneve alatt lassan már nem is egy, hanem két autó épül. Jellemzően egy klasszikus, alacsony építésű kisautó és egy emelt magasságú változat. A Peugeot e-208-nak a 2008 a tágasabb párja, az elektromos Corsa-e mellé hamarosan érkezik a Mokka, de ugyan erre a platformra épül a DS 3 Crossback, a Citroen C4 is. A kisebb autók mellett most indul a PSA csoport haszongépjármű offenzívája is, amelyben 4 márkanév alatt összesen 8 modellel jelentkeznek, két akkumulátor mérettel és több karosszéria mérettel.

Sokan azonban a tágasabb, családi használatra alkalmas kategóriában is hasonló verseny kialakulását várjuk. Egyre bővül a kínálat, de nagy hatótávot és tágas utas- és csomagteret egyelőre az átlagbérből elérhető kategóriában viszonylag kevés modell kínál. Szerencsére már látszik a távolban a változás. A Volkswagen csoport végre megkezdte az ID.3 értékesítését. Mivel azonos alapra terveznek több, tágasabb modellt is, ezeknél már nagy valószínűséggel nem kell késéssel számolnunk, hiszen ha a platform, a szoftver teljesen készen van, akkor már csak ujjgyakorlat számukra tágasabb karosszériát építeni az alapokra.

EZT OLVASTAD MÁR?  Bejelentették a PSA-FCA összeolvadást

A Nissan Ariya érkezésével a Renault-Nissan-Mitsubishi szövetség is belép a tágas, nagy hatótávú, gyorsan tölthető, azaz a hosszabb utazásokra is minimális kompromisszummal használható villanyautók piacára. Az Ariyát minden bizonnyal követi majd hasonló méretű, azonos alapokra épülő Renault, esetleg Mitsubishi modell is.

A PSA csoport sem tétlenkedik. Bejelentették az új eVMP platformot, amely az EMP2-re épül. Azzal, hogy nem teljesen nulláról kezdik padlólemez kialakítását jelentős idő- és költségmegtakarításokkal számolhatnak. Azzal azonban, hogy az új platformot csak tisztán elektromos és hibrid meghajtással ellátott autók kapják meg, remélhetőleg ki tudják használni azt az előnyt, hogy az elektromos hajtásrendszer helyigénye kisebb, illetve nem elsősorban az autó orr-részében, sokkal inkább az autó alján helyigényes, hiszen míg a benzin/dízelmotor és a sebességváltó a motortérbe került, addig a villanymotorok elférnek a tengely vonalában a két kerék között, az akkumulátort pedig az utastér alatt célszerű elhelyezni. Ennek előnye, hogy azonos külső méretek mellett egy kategóriával nagyobb autó belterét kaphatja meg a vásárló.

Az új, eVMP padlólemez a PSA csoport jelenlegi tervei szerint a harmadik generációs Peugeot 3008 modellben mutatkozik majd be, amely 2023-ban várható. A platform egyaránt támogatja az első kerék hajtást és az összkerék hajtást. A tengelyek között elhelyezhető akkumulátor kapacitás 60 és 100 kWh között változhat. A legnagyobb akku esetén ez 650 km hatótávhoz lehet elegendő a WLTP mérési ciklussal. A legerősebb, négykerekes autók rendszerteljesítménye 250 kW (335 Le) is lehet. Carlos Tavares PSA elnök kiemelte, hogy az új platform azt is elhozza majd, hogy az Európában értékesített autók jelentős része, ha nem mindegyike, részben vagy teljesen elektromos lesz.

EZT OLVASTAD MÁR?  Berlin mellett épül a Tesla európai gyára

Az eVMP platform tehát a C és D szegmens járművei számára hozza el az elektrifikációt. Természetesen a jelenlegi, eCMP platform fejlesztése sem áll meg, így 2025-re az okos eCMP néven említett változatra épülnek majd a kisebb méretű PSA modellek. Néhány év múlva tehát a PSA csoport két tisztán elektromos járművek építésére alkalmas padlólemezzel rendelkezik majd, és ahogy az idén bemutatott modellek számából látható, végre elindulhat a verseny a villanyautó vásárlókért. Tavares azt is elmondta, hogy a Stellantis névre keresztelt PSA-FCA együttműködést jelentő projekt részeként a jövőben a Dodge, Chrysler és Jeep modellek is megkaphatják az eVMP és eCMP architektúrát, így a jelenleginél is több tisztán elektromos modellre számíthatunk.

Elektromos autót használsz?