Megmutatta a hidrogénes X5 hajtásláncát a BMW

Új részleteket árult el a BMW az i Hydrogen NEXT üzemanyagcellás meghajtású tanulmányautójáról, mely a vállalat első igazán fontos projektje az évtized második felében érkező hidrogénes személyautók felé vezető úton. A németek már jóval korábban, évtizedekkel ezelőtt is próbálkoztak az alternatív hajtás ezen fajtájával, 1979-ben a legelső hidrogéntankos BMW tesztautóként megszületett az 520h, 2013 óta pedig az üzemanyagcellás technológia legnagyobb pártfogójával, a Toyotával dolgozik együtt a müncheni gyártó. A 2019-es frankfurti IAA autókiállításon bemutatott hidrogénes X5-ös koncepciónak azonban már jóval komolyabb szerepe van a vállalat stratégiájában: azt a fajta tudást vetíti előre, amit néhány év múlva a vásárlók is megkapnak, amikor hidrogénes BMW-t vásárolnak.

Az i Hydrogen NEXT üzemanyagcellás rendszere az oxigén és a hidrogén reakciója révén mintegy 125 kW (170 lóerő) teljesítményt generál. A legkönnyebb gáz két 700 bar nyomású tartályból érkezik, amik együttesen 6 kilogrammnyi hidrogént tárolnak. A hatótáv akár 600 kilométer is lehet, azzal az előnnyel, hogy az üzemanyag elhasználása után 3-4 perc alatt visszatölthetjük ugyanezt a hatótávot az autóba egy hidrogéntöltő állomáson. Az üzemanyagcellás rendszert a BMW iX3-ban debütáló ötödik generációs elektromos eDrive hajtáslánc-technológiája egészíti ki, előzéskor és gyorsuláskor az elektromos motor fölé épített nagy teljesítményű akkumulátor plusz erőt ad az autónak egészen 275 kW-ra (374 lóerőre) növelve a csúcsteljesítményt.

EZT OLVASTAD MÁR?  Ez történik, amikor a Pimp My Ride szereplői kapnak egy BMW i3-ast és i8-ast

Habár a technológia már megvan, a BMW i Hydrogen NEXT csupán 2022-ben kerül gyártásba, és akkor is csak egy közúti tesztelésre szolgáló kis szériában. Sorozatgyártott változat valószínűleg csak 2025 után érkezik, amikor is minden körülmény adott lesz a hidrogénes személygépjárművek piacra dobásához. Klaus Fröhlich, BMW AG igazgatótanácsának kutatás-fejlesztésért felelős tagja szerint ehhez elsősorban arra van szükség, hogy a hidrogén, mint energiahordozó előállítása lehetséges legyen környezetbarát módon tiszta elektromosságból, nagy mennyiségben, és versenyképes áron. Ha ez teljesül, a hidrogén akkor is eleinte más területeken, például a hosszú távú teherszállításban jelenik meg üzemanyagként, s csak később terjed át a személyi közlekedésre. Jelenleg továbbá a szükséges töltőinfrastruktúra sem áll rendelkezésre hidrogénes autók használatához. Amikor viszont eljön az ideje, hogy a BMW valóban elinduljon ezen az úton, akkor az X-terepjárócsalád kapja meg elsőként a hidrogéntartályokat.

Elektromos autót használsz?