HALLASSUK A HANGUNK!

Írd alá Te is a GEVA (Global EV Alliance) nyilatkozatát!

Balhé a Teslánál: ingyen járna az új hardver?

Forrong a Tesla közösség egy része – az aktuális balhé tárgya: az FSD előfizetés kapcsán egyeseknek hardvercserére is szükségük van, a Tesla pedig pénzt kér érte.

Jogosan, vagy jogtalanul?

Ingyen jár – de mi?

Amikor anno 2016 őszén a Tesla leváltotta az akkori Mobileye hardvert a a saját rendszerére, a cég úgy gondolta, azzal, hogy már 8 kamerát, 12 ultrahangos szenzort, egy radart és az Nvidia akkor legmodernebb mesterséges intelligencia hardverét használja, már minden adott a teljes önvezetéshez, egyedül a szoftvernek kell felnőnie a feladathoz.

Amikor később világos lett számukra, hogy a világ legnagyobb GPU gyártójának hardvere mégsem lesz elég, és a cég bemutatta a saját számítógépét, Elon Musk azt ígérte, hogy mindenki akinek a korábbi HW 2/2.5 néven emlegetett megoldás van a kocsijában ingyen megkapja majd az új eszközt, ha megvásárolja az önvezető csomagot.

Ezt be is tartotta a cég, így ha valaki 2015 októbere és 2019 áprilisa között gyártott Teslával rendelkezik, és már korábban megvásárolta a jelenleg 10 ezer dolláros FSD opciót, vagy akár most megveszi azt az autó képernyőjén, egy 1 órás szervizlátogatás keretében ingyen megkapja a HW3-at, azaz a Tesla saját fejlesztésű számítógépét.

A probléma az új havidíjas csomaggal van.

Jogos a felháborodás?

A nemrég bemutatott, hűségidő nélküli, bármikor visszamondható havi 99, illetve 199 dolláros előfizetési csomagok esetén a vállalat egyszeri 1500 dollárt kér az új hardverért.

A reklamálók szerint ezzel a cég megszegte ígéretét és pereknek nézhet elébe, mivel anno 2016-ban azt írták weboldalukon, hogy most már minden autójuk rendelkezik az önvezetéshez szükséges hardverrel, így ha ők később rájöttek ez mégsem igaz, akkor a gyártó kötelessége a probléma ingyenes orvoslása.

Aki ezzel nem ért egyet azt mondja, hogy aki utólag vásárolja meg az FSD opciót, annak, ahogy eddig is, ingyenes a hardver frissítés, nem változott semmi. A havidíjas előfizetés egy új opció, amikor ő az autóját vette még nem is létezett, senki nem ígérte neki, hogy 100 vagy 200 dollárért fog önvezetést kapni, ő úgy tudta, hogy ennek ára 8-10 ezer dollár lesz. Ez a lehetőség továbbra is nyitva áll előtte, de van egy olcsóbb opció is – még így is jobban jár.

Különvélemény

Az én véleményem inkább az utóbbi állásponthoz közelít. Pusztán elméleti síkon eddig is lehetett volna perelni a Teslát, mondván nem volt igaz, hogy a 2016-2019 között gyártott autók alkalmasak lesznek az önvezetésre. Ezért azonban eddig sem perelt senki, hiszen egy olyan szolgáltatásért reklamálna, amit ő nem vásárolt meg. Ha pedig utólag megvásárolja, akkor a cég állja a szavát és ingyen cseréli a számítógépet.

Aki előre megvette az FSD csomagot, az pont azért tette, mert bár sokáig szint semmit nem kapott ezért cserébe, de fixálta az árat, neki ez többet nem kerül már pénzbe. Aki úgy volt, vele, hogy majd később vásárolja ezt meg, az tudta, hogy azt mindig az aktuális áron teheti meg. Ez eddig fix 10 ezer dollár volt – függetlenül attól, hogy kell-e hardvert cserélni a kocsiban, vagy nem.

A cég most bevezetett egy új FSD opciót, amelynek ára ennél kedvezőbb, havi 100/200 dollár. Ezt lehetett volna úgy is árazni, hogy nincs egyszeri 1500 dolláros díj a régebbi autóknak, de van egy 12 vagy 24 hónapos hűségidő mindenkinek, amibe már belefér a hardver cseréjnek költsége is. Kommunikálhatták volna úgy is, hogy akinek 2 évesnél fiatalabb a kocsija, az kap egy kedvezményt. Lehet hülyeség volt a Tesla részéről nevesíteni az 1500 dolláros tételt. Hívhatták volna induló díjnak is.

A vége lehet az lesz, elengedik ezt a díjat de megemelik 50%-kal a havi előfizetés költségét. Akkor pedig az is rosszabbul jár, akinek már HW3 van a kocsijában.

Nincs időd naponta 8-10 hírt elolvasni? Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, és mi minden szombat reggel megküldjük azt a 10-12-t, ami az adott héten a legfontosabb, legérdekesebb volt. Feliratkozás »

Elektromos autót használsz?

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.