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 Alaposan felforgathatja a globális lítiumpiacot, hogy a világ egyik legnagyobb akkumulátorgyártója, a CATL felfüggesztette egy kulcsfontosságú kínai bányájának működését. A lépés nemcsak a lítium árát lőtte az egekbe, hanem találgatásokat is szült arról, hogy Peking további projekteket is leállíthat a gazdaságban tapasztalható kapacitásfelesleg kezelése érdekében. Az akkugyártó a bürokráciára mutogat, de felmerül a gyanú, hogy piacai beavatkozás történik a szemünk előtt. Papírmunka A Jianxiawo Kína legnagyobb lítiumbányája, a globális kitermelés mintegy 6 százalékát adja. Amikor híre ment, hogy hónapokra leállhat a kitermelés, azonnal emelkedni kezdett a lítium ára a világpiacon – derül ki a Bloomberg anyagából. A CATL bányájának sorsa hetek óta a figyelem középpontjában állt, miután felmerült, hogy a hatóságok nem hosszabbítják meg az engedélyét. A bánya működési engedélye augusztus 9-én járt le, az akkugyártó pedig augusztus 11-én erősítette meg a leállítást. A tervek szerint az üzem legalább három hónapig zárva tart, miközben a vállalat az engedély megújítására törekszik, ám további részleteket nem hoztak nyilvánosságra. A vállalat szerint a leállás elhanyagolható hatással lesz általános működésükre. A hír azonnali és drámai hatást gyakorolt a piacra: a jelentős kínai lítiumkitermelők részvényeinek árfolyama 20 százalékkal ugrott meg a hongkongi tőzsdén, de a nagy ausztrál bányászati vállalatok papírjai is jelentősen, 14–25 százalékkal erősödtek. A Guangzhou Futures Exchange-en a lítium árának emelkedése elérte a napi limitet, és ott is maradt a nap folyamán. A kép illusztráció. Szakértők szerint a leállás mélyebb, kormányzati beavatkozást jelző folyamatok része lehet, különösen mivel a kínai kormány kampányt kezdett az ország gazdaságában tapasztalható defláció és túlkínálat kezelése céljából. Eugene Hsiao, a Macquarie Capital kínai részvénystratégiai vezetője szerint a fő aggodalom nem is annyira a CATL-re gyakorolt közvetlen hatás, hanem az, hogy a szélesebb lítiumellátási láncban csökkenhet-e a kapacitás, és hogy ezt a kínai kormány összehangolt intézkedései fogják-e irányítani. Piaci szakértők úgy vélik, hogy a lítium árának rövid távon nagyon nagy növekedési potenciálja van a Citigroup elemzői szerint pedig a leállások a kínai kormányzat intézkedéseinek részét képezhetik, és hozzájárulhatnak Kína stratégiai erőforrásainak hosszú távú újraárazásához. Véleményük szerint ezáltal a kormány biztosíthatja, hogy a lítium kitermelése és feldolgozása az általuk kívánt mennyiségben történjen. A CATL számos kínai akkumulátorgyártóhoz hasonlóan agresszíven fektetett be az az olyan ásványi anyagok kitermelésébe, mint a lítium, a nikkel és a kobalt, hogy hosszú távú ellátást biztosítson és csökkentse költségeit. Ez a vertikális integráció nagymértékben hozzájárult Kína törekvéséhez, hogy globális dominanciát érjen el az elektromos járművek gyártásában. A lítium-karbonát spot ára a hír nyomán Kínában 3 százalékkal, tonnánként kb. 3.820.000 forintnak megfelelő jüanra emelkedett, ami február óta a legmagasabb érték az Asian Metal Inc. adatai szerint. A novemberi szállítású lítium-karbonát ára több mint 13 százalékkal növekedett. A kereskedők és az iparági vezetők most más bányászati korlátozásokat is figyelnek Yichun városában, amely az akkumulátorgyártáshoz szükséges fémek központjává vált. Egy helyi kormányzati osztály nyolc bányászati cégtől kérte a tartalékjelentések benyújtását szeptember végéig, miután egy ellenőrzés során szabálytalanságokat tártak fel a regisztrációs és engedélyezési folyamatban. Zhang Weixin, a China Futures Co. elemzője szerint bár a CATL helyzete nem változtatja meg a piacon lévő globális túlkínálat struktúráját, de ha a termelési zavar szeptember 30. után más yichuni bányákra is kiterjed, a lítium ára még magasabbra emelkedhet – írja az Automotive News a Bloomberg anyaga alapján. Brazil lítiumbányát nyithat a BYD Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!