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 A nátriumion-akkumulátorok a következő évek legígéretesebb technológiái közé tartoznak, mert olcsón és fenntartható alapanyagokból előállítható alternatívát kínálnak a lítiumion technológia versenytársaként. Eddig kereskedelmi forgalomba azonban korlátozottan kerültek ilyen akkumulátorok. A CATL következő generációja azonban már jövőre változást hozhat ebben. Idő kérdése Kínában már jelenleg is vannak olyan autók, amelyekbe kis szériában ugyan, de kerül kereskedelmi mennyiségben értékelhető nátriumion-akkumulátor és lassan már az otthoni energiatárolókban is elérhető ez a technológia. Európába is megérkeznek a háztartási méretű nátriumion-akkumulátorok Sokan talán gyorsabb terjedést reméltek, ám a nagy mennyiségű sorozatgyártáshoz ki kell építeni az ellátási láncokat, arról már nem is beszélve, hogy minden új technológiának vannak különböző gyermekbetegségei és korlátai az első pár generációban. Az első, már autókban is megvásárolható szériák még valamivel a jelenlegi LFP cellák energiasűrűsége alatt voltak, ám a CATL jövőre már a harmadik generációval áll elő, ami 175 Wh/kg energiasűrűséggel rendelkezik és a kínai CLTC szabvány szerint 500 kilométeres hatótávra is elég lehet egy átlagos méretű akkupakkban. Ez már tényleges versenytársa lehet az LFP celláknak, amelyek szintén 175-195 Wh/kg körül vannak. Az igazán jó hír azonban talán nem is ez, hanem, hogy a CATL szerint az új cellák jövőre már tömegtermelésbe is kerülnek, megjelenésük a járművekben csak az egyes autógyártók saját menetrendjétől függ. A vállalat szerint a személyautók akár 40 százaléka is használhatná ezt az akkukémiát a lítiumion helyett. Az olcsó és viszonylag könnyen hozzáférhető alapanyagok, valamint az alacsonyabb környezeti terhelés mellett a CATL kiemeli, hogy a nátriumion-cellák különösen jól tűrik a hideget, akár a -40 fokot is, ami miatt egyébként első, Naxtra márkanév alatt árult szériájukból készítettek hagyományos hajtású teherautókban használt indítóakkut is, amelyet már használnak is Kína hidegebb részein. De a magas hőmérséklet sem jelent gondot a technológiának, az akkugyártó szerint Naxtra cellái 70 fokos hőségig használhatóak. Startra kész a CATL olcsó nátriumion-akkuja, a Naxtra A CATL Naxtra akkuja egyébként most szeptember 5-én első nátriumion cellaként kapta meg azt a tanúsítványt, amely igazolja, hogy teljesíti azt az új kínai szabványt amely emelt követelményeket támaszt az akkumulátorok biztonságával szemben – írja a Car News China. Nemrég látványos videót adott ki a CATL arról, milyen abúzust képes elviselni a jelenlegi széria anélkül, hogy kigyulladna: Még a körfűrésztől sem akar kigyulladni a CATL legújabb akkumulátora Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!