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
auto

Startra kész a CATL olcsó nátriumion-akkuja, a Naxtra

elektromosautó-akkumulátor
A Villanyautósok.hu szerkesztősége a héten a sanghaji autókiállítás helyszínén van és folyamatosan beszámol a frissen bejelentett újdonságokról, érdekességekről. Kövesd híradásainkat!

A CATL még a sanghaji autószalon megnyitása előtt, a hétfőn megtartott Tech Day alkalmával bemutatta a nátriumion-akkumulátorainak legújabb generációját, amely nagyobb energiasűrűséget és nagyobb hatótávot képes biztosítani, mint az elődje. A hagyományos, lítiumból készült akkumulátorok riválisának szánt technológiát a Naxtra márkanév alatt fogják bevezetni a piacra.

A Naxtra Battery termékcsalád két kategóriát is magában foglal: egy személygépkocsik számára készült nagyfeszültségű akkumulátort, és egy tehergépjárművekbe szánt 24 V-os start-stop akkumulátort. Mindkét termék széles, -40 °C és +70 °C közötti hőmérsékleti tartományban képes működni.

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

A Naxtra személygépkocsi akkumulátornak még -40 °C-on is csupán 10 százalékkal csökken a felhasználható kapacitása, és a CATL szerint rendkívül alacsony (10 százalékos) töltöttségi szinten és szélsőséges hidegben (−40 °C-on) sem tapasztalható érdemi teljesítménycsökkenés az akku oldaláról.

A Naxtra személygépkocsi akkumulátor 175 Wh/kg-os energiasűrűsége szintén figyelemre méltó, ami a maga kategóriájában nemcsak világelső, de összemérhető a lítium-vasfoszfát akkumulátorok energiasűrűségével is – közölte a vállalat.

Az akkupakk 500 kilométeres hatótávolságot képes biztosítani, az élettartama pedig meghaladja a 10.000 ciklust, ami jelentősen csökkenti a teljes élettartamra vetített költségeket. További pozitívum, hogy a Naxtra jóval kevésbé gyúlékony, mint a lítium-akkuk.

A CATL nehéz tehergépjárművek számára fejlesztett Naxtra 24 V-os integrált start-stop akkumulátora az ígéretek szerint legalább nyolc évig fogja bírni a strapát és 61 százalékkal csökkenti a teljes életciklusra számított költségeket a hagyományos savas ólomakkumulátorokhoz képest.

Az akku támogatja a teljes kapacitás mélykisütését, a -40°C-on történő, valamint az egy évnyi inaktivitás utáni indítást is.

A nehéz tehergépjárművekhez szánt Naxtra 24 V-os integrált start-stop akkumulátor sorozatgyártása 2025 júniusában kezdődik, a személygépkocsik Naxtra akkumulátora pedig 2025 decemberére kerül tömeggyártásba – közölte a vállalat.

A CATL 2021 júliusában mutatta be első generációs nátriumion-akkumulátorát, amelynek cellaszintű energiasűrűsége 160 Wh/kg volt.

A vállalat 2023 végén a PV Magazine-nak elmondta, hogy sikeresen létrehozta a nátriumion-akkumulátorok ellátási láncát és megteremtette a tömegtermelés feltételeit, hozzátették azonban, hogy a gyártás mennyisége az ügyfeleik igényeitől függ majd. Időközben több más vállalat is bejelentette a saját fejlesztésű nátriumion-akkumulátorát, de a lítium árának az elmúlt években bekövetkezett zuhanása jelentősen hátráltatta a technológia piaci bevezetését.

Egy 2024 végén adott interjúban a vállalat elnöke, Robin Zeng már úgy látta, hogy a nátriumion-akkumulátorok potenciálisan akár 50%-ban is helyettesíthetik a lítium-vasfoszfát akkumulátorok piacát, amelyet jelenleg a CATL ural.

Mikor jönnek a nátriumos akkumulátorok, és mit várhatunk tőlük?

dr. Papp László (Sol Invictus)

Technológiai elemző, és a Villanyautosok.hu csapatának megújuló energiákkal, energiatárolással, illetve piaci trendekkel foglalkozó szakértője. Célja, hogy minél többek számára tegye egyértelművé, hogy a fenntartható jövő gazdaságilag is a legracionálisabb választás.