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
auto
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

Egyelőre kevés információval rendelkezünk a Tesla Model Y villanyautójáról, és azok többsége sem hivatalos forrásokból, hanem pletykákból, illetve Elon Musk Twitter-hozzászólásaiból származik. A kaliforniai autógyártó zászlóshajó crossoverének, a Model X-nek kicsinyített változata a legelső infók szerint egy teljesen új platformra épült volna, később azonban Elon megerősítette, hogy a könnyebb és olcsóbb gyártás érdekében a jelenleg a figyelem középpontjában álló Model 3 alapjaira épül. A villanycrossover érkezését 2019-re várhatjuk, melyet alátámasztanak a napokban a Tesla által a beszállítók számára kiküldött RFI-k (Request for Information), melyek szerint a jövő év második felében, mégpedig novemberben megkezdődhet a gyártás. Az említett RFI-k a beszállítók felé tett felkérések, hogy tegyenek árajánlatot a Model Y alkatrészeinek biztosítására. Az autóiparban általában ez a folyamat már évekkel a gyártás előtt megindul, a Tesla viszont agresszívan mindössze másfél évet hagyott a legjobb ajánlat kiválasztására – számolt be róla a Reuters.

Egy nem hivatalos Model Y render a sok közül, Forrás: Motor1

Ugyan a tervezett gyártási volumenről ezek nem biztosítanak információt, korábban Elon azt állította, hogy legalább annyi Model Y fog kigurulni a gyárból, mint amennyi Model 3, azaz évente nagyjából félmillió, majd 2020-ra ennek megkétszerezése is elképzelhető, ugyanis a vezérigazgató szerint az új SUV még népszerűbb lehet, mint a Model 3. Kezdetben a Model Y gyártása is a fremonti gyárban fog történni, ami viszont reális problémákat vethet fel a gyártás és leszállítás ütemtervének betartásánál, amennyiben a kapacitás eléri a maximumot. Februárban Elon azt ígérte, hogy 3-6 hónapon belül bejelenti a Model Y gyártására vonatkozó terveket, különös figyelmet fordítva azon beruházásokra, amelyek az új, minden bizonnyal a kínai gyárra irányulnak, ahol a villanyautó gyártása folytatódik a fremonti üzem kinövését követően 2020-2021 környékén. Mindenesetre a Model 3 alkatrészek használata, a gyártás automatizálása, és a már meglévő beszállítói infrastruktúra miatt jelentősen kevesebb kihívással nézhet majd szembe a Tesla a Model Y sorozatgyártása során. Bizonyosan nem kell már sokat várnunk, hogy az elmúlt hónapok híresztelései után hivatalos forrásból is értesülhessünk a Model Y-ról.

Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, Tibor, Szöcske vagy Balázs ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.