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
auto
2024. 11. 21. csütörtök
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

A WTCC és a PURE ETCR versenyek között alapvető különbség, hogy az utóbbi formátumát kifejezetten az elektromos hajtáslánc tulajdonságaira optimalizálták, azaz a 30-40 perces futamok helyett csupán pár perces, néhány körös villámháborúk várnak a pilótákra, melyek során az energiagazdálkodással mit sem törődve taposhatnak a gyorsítópedálba. Ehhez a versenysorozat partnerei olyan technológiát fejlesztettek, ami a PURE ETCR villanyautóit a világ legerősebb túraautóivá avanzsálja.

Forrás: PURE ETCR

Az idén nyáron elindított legelső szezonban három csapat küzd egymás ellen három elektromos autómodellel: a Hyundai Motorsport N autója a Hyundai Veloster N ETCR, a Cupra x Zengő Motorsport pilótái Cupra León e-Racerrel versenyeznek, a Romeo Ferraris – M1RA csapat tagjai pedig egy elektromos Alfa Romeo Giuliával próbálják megszerezni a kupát. Az autókban közös, hogy az autógyártók egy utcai, a vásárlók által is elérhető négy-, vagy ötajtós modelljéből készültek.

Mi az a PURE ETCR, amiben a magyarok is jeleskednek?

Mindazonáltal a résztvevő csapatoknak nem kötelező az utcai autójukat átalakítani ETCR versenyautóvá: 2018-ban, a versenysorozat bejelentésekor Mauricio Slaviero Campos, a WSC Technology vezérigazgatója úgy fogalmazott, hogy bár szeretné, ha a gyártók nem a hagyományos TCR túraautóikat használnák fel, erre is van lehetőségük a szükséges modifikációk (pl. a padlózat akkumulátor miatti megerősítése) mellett. Így született meg a Cupra León e-Racer is a León Competición TCR-ből. Egyelőre egyik csapat sem utcai villanyautóból épített versenyautót a PURE ETCR-re, hiszen sem a Cupra León, sem a Hyundai Veloster N, sem az Alfa Romeo Giulia nem kapható tisztán elektromos hajtáslánccal.

Ők csapnak össze a Hungaroring első elektromos túraautóversenyén

Az, hogy hagyományos TCR autókból keltek életre az ETCR autók, természetesen kompromisszumokkal jár – Nagy Dániel például a Zengő Motorsport keddi közönségtalálkozóján elmondta, hogy az akkumulátor, és a vele járó szerkezeti átalakítások miatt zsúfolt a jármű utastere. Az elektromos technológiát azonban ez kevésbé korlátozza, mint az utcai modelleknél, hiszen minden versenyautó egységes hajtásláncot kap a PURE ETCR fejlesztési partnereitől.

Képeken a Hősök tere versenyautói

A Magelec Propulsion szállítja az 500 kW (670 LE) összteljesítményű hajtóműrendszert, amelyből a futamok során a versenyzők 300 kW-hoz férhetnek hozzá folyamatosan, a maradék 200 kW-ot pedig a versenyek első fordulójában és a DHL szuperdöntőben pályától függően 20-60 másodpercre szabadíthatják fel. Összehasonlításképpen a jelenlegi benzines TCR autók teljesítménye körülbelül 350 lóerő. Hogy a köridők tekintetében ez mit jelent, azt azért nehéz megmondani, mert például a spanyolországi Motorland Aragón versenypályán, ahol júliusban ugyanazon hétvégén versenyeztek a WTCC és az ETCR versenyzői, az előbbieknek 5,345 kilométert jelentett egy kör, utóbbiak viszont egy rövidített, 2,4 kilométeres pályán mentek.

https://youtu.be/ChJNJ9eNI1Y

Egységes továbbá az akkumulátor, melynek feszültsége 800V körüli, kapacitása pedig 65 kWh, ezt a Williams Advanced Engineering biztosítja. A Cupra honlapja szerint maximális sebesség mellett ekkora kapacitás körülbelül 40 kilométeres hatótávolságot adna az autóknak, de a rövid futamok miatt erre nincs szükség, és egyébként sem 270 km/h-val hasítanak végig a pilóták. Az e-Racer amúgy 3,2 másodperc alatt ér fel álló helyzetből 100 km/h-ra, ami 1,3 másodperccel gyorsabb, mint a TCR-es testvéréé. Az akkumulátort a CCS csatlakozón keresztül közel 1 óra alatt lehet 10%-ról 90%-ra feltölteni, amiről a Hyundai hidrogéngenerátoros Energy Station töltőállomásai gondoskodnak.

Az ETCR autókat négy villanymotor hajtja hátsókerék-meghajtással és egysebességes váltóval, csúcsnyomatékuk 960 Nm. Közös bennük a BrightLoop DC/DC átalakítója, a dupla keresztlengőkaros hátsó felfüggesztés McPherson rugóstagokkal elöl, valamint a Goodyear négyévszakos gumija. A versenysorozathoz speciális abroncsok kellettek, mivel az ETCR autók 30-40%-kal nehezebbek a TCR-eseknél (egy Hyundai Veloster N ETCR 1800 kilót nyom), ráadásul az azonnali nyomaték is jobban megterheli őket. Minden más tekintetben, beleértve a futómű konfigurációját, a dizájnt és aerodinamikát, szabad kezet kapnak a csapatok.

Cupra e-Racer

A PURE ETCR-ről szóló cikksorozatunk holnapi részében a bajnokság jelenlegi állását mutatjuk be.

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

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.