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
auto
2024. 04. 25. csütörtök

A 2019 júliusi támogatás csökkentés, majd a 2020-as Covid járvány miatt az elektromos autó eladások két évig stagnálás közeli állapotban voltak Kínában, tavaly viszont a chip hiány ellenére is lendületesen, közel 200%-kal emelkedtek. Ez elsősorban a NEV azaz New Energie Vehicle néven emlegetett villamosított autó eladások gyors növekedésének volt köszönhető.
2021 így rekord évként vonult be az elektromos autók kínai történelemkönyvébe.

Elemzők 2022-ben is a tavalyi növekedés folytatását várják, akár a 2025-re várt eredményt (20%-os piaci részesedés vagyis 5 millió autó) is elérheti az új elektromos autók értékesítése.

2021  NEV nagykereskedelmi értékesítési lista (Forrás: cleantechnika.com):

Helyezés Modell Darabszám
1 Wuling Honguang Mini EV 424.138
2 Tesla Model Y 169.547
3 Tesla Model 3 150.879
4 BYD Qin Plus DM 111.553
5 LI One 90.491
6 Byd Han EV 86.860
7 BYD Song Pro PHEV 78.939
8 Changan Benni EV 76.400
9 GAC Aion S 71.184
10 Chery eQ 1 68.821
11 ORA R1 EV/Black Cat 63.492
12 Xpeng P7 60.570
13 Roewe Clever 56.116
14 BYD Qin Plus EV 55.970
15 ORA Good Cat EV 50.505
16 Neta V 49.646
17 VW ID4 49.373
18 Byd Tang PHEV 48.152
19 Nio ES6 42.235
20 BYD Yuan EV 40.901

Kínában az árlista alsó és felső szegmensébe tartozó autók az igazán kelendőek. Így a 70 ezer jüan, azaz nagyjából 3,5 millió ft alatt kapható városi minik (itt A00 kategória) és a 200 ezer jüan, 10 millió forint felett kapható autók.

Az eladási lista élén a hírekből az egyik legismertebb kínai villanyautó, a 28,8 ezer jüanért, 1,4 millió forintért kapható Wuling Hongguang Mini EV áll. 9,2 vagy 13,8 kWh akkumulátorral 120 vagy 170 km NEDC hatótávot tud.

Wuling Honguang Mini EV

Második és harmadik helyen a sanghaj-i Tesla két autója: a Model Y második, míg a Model 3 harmadik. A Model 3-ből több készült ugyan, de ez adta 160 ezres export nagyobb részét, mintegy 110 ezret, míg a Model Y exportja nagyjából 50 ezer volt.

BYD Qin Plus DM-

Negyedik helyen a BYD szuperhibridje, a kompakt szedán Qin Plus DM-i. Szuperhibridként azokat az új generációs plug-in hibrideket emlegetik, amelyek viszonylag nagy elektromos hatótávval rendelkeznek és mellette benzinmotorjuk takarékos, Miller vagy Atkinson ciklus szerint működik, és áruk nem sokkal magasabb a hagyományos meghajtású autók áránál. A Qin DM-i 113 ezer jüantól, 5,5 millió forinttól vihető haza. Az ötödik a Lixiang (LI Auto) One, REEV SUV, hatótáv növelő benzinmotorral, ami Kínában kategóriát teremtett és ma már számos követővel rendelkezik.

BYD HAN EV

Hatodik a Han EV, 506-605 km közti NEDC hatótávval, 65 vagy 77 kWh akkumulátorral rendelkezett, a 22-es változat 85,4 kWh -val is választható, ami 715 km-t tud. Ebben az évben megérkezik Európába is a Tang SUV után.

Byd Song Pro Phev

A hetedik egy újabb BYD plug-in hibrid, a Song DM-i, ami drágább mint a Qin, valamivel 150 ezer jüan alatt kapható.

Nyolcadik a Changan Benni, ami a Wuling Mininél nagyobb, autószerűbb, nagyjából a Dacia Spring méretű , de annál 20-30%-kal olcsóbb városi autó. Ez még mindig a 2,5-3,5 millió forintba kerülő autók közé tartozik.

Chery eQ

Ebből a méret és árkategóriából érkezik a tizedik helyre a Chery eQ - bár lényegesen korszerűbb -, a Chery és kínai partnere, a Jaguar-Land-Rover segítségével kifejlesztett alumínium térvázra épülő kisautó. A december újdonsága egyébként a Cherynél a még kisebb QQ Ice Cream. A Chery QQ eredetileg a Daewo Matiz klónja volt, az új QQ-t a mai időknek megfelelően már kínai autó, a Wuling „ihlette”.

Gac Aion S Plus EV

A kilencedik a GAC Aion S, amiből egyébként Toyota emblémával is készült tavaly majd 4 ezer és Hondával is 2,5 ezer. A GAC tavaly mintegy 800 ezer Hondát és valamivel több 840 ezer Toyotát gyártott, az Aion S átemblémázott változata segít részben kompenzálni a benzines autók büntető CO2 kreditpontjait.

Ora Black Cat EV

Tizenegyedik a Great Wall ORA villanymacska családjának legkisebb tagja a Chery eQ és Changan Benni méretű és árú Black Cat. Az Ora villanymacskák: Black Cat, White Cat és a Good Cat, idén érkezik a két VW bogár klónja, a lányos Ballett Cat és a fiús Punk Cat, a sportos és „villámgyors” Lighting Cat, és a Wey SUV-ra épülő Cherry Cat.

SAIC Roewe Clever EV

A Black Catnél picit alacsonyabb árú és kisebb méretű a 13. helyről a SAIC Roewe Clever.

Xiaopeng P7 EV

Ezek közt az Európában ismertebb Xpeng P7 a tizenkettedik, utánuk a dobogóról éppen leszorult Byd Qin Plus tisztán elektromos változata. Az elektromos BYD Qin Plus rövid, 400 km hatótávú változata már 132 800 jüantól, 6,5 millió forinttól kapható, ez jóval kevesebb, mint a 2019-es változat. Akkor hasonló hatótávval az ára támogatás nélkül még 260 ezer jüan volt, a közel 100 ezres támogatással is 169 900. Ma ennyiért a jóval kisebb 2022-es vásárlási támogatással a 600 km-es csúcsváltozatot adják.

A Byd Qin Plus EV és plug-in változata együtt a Tesla Model 3-at megelőzi a kínai piacon, és beéri a Model Y-t is.

Neta V

A 16. mini villanyautók szegmensének felső méret régiójában tanyázó Neta V már eléri a 4 métert, de ára még mindig 3 millió forinttól indul. A Neta volt a 2021-es év egyik legjobban fejlődő márkája, 2022 januárjában már a chiphiánytól jobban sújtott Nio-t is felülmúlták az eladásai.

Követi a Volkswagen ID.4 két változata együtt, hiszen Kínában az „északi” a FAW-VW is gyártja ID.4 Crozz, a „déli” SAIC-VW ID.4 X néven.

BYD Tang Phev

18. a nálunk is ismert BYD Tang plug-in hibrid verziója. A tisztán elektromos Tang Kínában kevésbé népszerű mint a plug-in verzió, decemberben is csak 300 Tang BEV kelt el, majdnem annyi mint az első európai piacán Norvégiában, ott 203. A Tang is megkapja az új 85 kWh-s akkupakkot, és ezzel a BEV változat eléri a CLTC 730 km hatótávot. Az új DM-i változat tisztán elektromos hatótávja 215 km, a 4×4 változatnál 189 km.

Nio ES6

19. a „kis” Nio, az ES6, a jelenleg kínált 3 Nio SUV legolcsóbb változata, de ez sem a tipikus „occó” kínai autó: 358 ezer jüantól indul, legalább 12 Wuling Mini EV áráért kapható.

Byd Yuan EV

A Top 20 listát a hatodik BYD a Yuan kis SUV EV zárja. 2022-ben érkezik a Byd Yuan új Plus változata, ami a második a harmadik generációs BEV platformra épített autó a Dolphin után. Mát tavaszra várják az exportpiacokon is, az elsők közt Ausztráliában és Szingapúrban.

Byd Yuan Plus

A gyártók, illetve a márkák listáján is érdekes a helyzet. Különbséget kell tenni a gyártott és az eladott autók közt. Az eladott autók zömét helyben gyártják, ehhez jön néhány ezer importált EV.
A Kínában gyártott autók egyre nagyobb részét exportálják, a villanyautók közt a vezető exportőr a Tesla, mintegy 160 ezer Model 3-at és Y-t szállított külföldre tavaly, elsősorban Európába. Pontos adatok még nincsenek, de 20 és 30 ezer közti Kínában gyártott elektromosított autót szállított zömében Európába a SAIC (MG és LDV/Maxus), a Dongfeng (zömében Dacia Spring) és a Geely Group (Polestar, Lynk&Co) is.

Elektromos (BEV és PHEV) márkák sorrendje Kínában (saját gyűjtés d1ev.com, chinamobile.ru és bestsellingcarsblog.com alapján):

Helyezés Modell Darabszám
1 BYD 584.020
2 Wuling 431.130
3 Tesla 320.743
4 GWM Ora 133.997
5 GAC Aion 126.962
6 Volkswagen 105.366
7 Xpeng 98.155
8 Chery 97.625
9 Nio 91.429
10 LI One 90.491
11 Changan 76.466
12 Roewe 74.535
13 Neta 69.674
14 BMW 55.459
15 Dongfeng 49.637
16 Leapmotor 44.992
17 Weltmeister Motor 44.144
18 Sol 40.954
19 Geometry 29.101
20 Geely 26.733

A BYD elsősége biztos, 2022-ben 1,15-1,2 millió tölthető autót terveznek eladni. 2022 második negyedévében készül el három új, illetve átalakított üzem, ami 500 ezerrel növeli az éves gyártókapacitást.

A Wuling második helyét elveszi a Tesla, ha az exportált autókat is beszámítjuk. Az Európára kacsingató Ora, a Great Wall olcsó elektromos márkája megszerezte a 4. 2022-ben plug-in hibridekkel erősít és szintén Európába jön a Great Wall prémium SUV márkája a Wey, és megjelenik a Mecha Dragonnal a prémium BEV márka Salon is. Az ötödik GAC Aion mostanában az 1000 km hatótávú Aion LX Plusról lett ismert, 2022-es terve érdekes: 300 ezer EV eladásával számolnak.

Chery QQ Ice Cream

Hatodik márka a Volkswagen, majd Xpeng, Nio és LI Auto start-up hármasa közzé befurakodott a Chery. Tőlük idén szintén 300 ezer körüli eladás várható az olcsó 1,5-2 millió forintos QQ Ice Cream-nek köszönhetően.

Európában MG néven forgalmazza a SAIC az otthon Reowe márkanevű autóit is, ez található a 12. helyen. Követi a start-up-ok második generációjából a Neta. A BMW a zömében exportált iX3-mal együtt ér a 14.helyre. A Dongfeng márka mellett a Dongfeng Group sok más márkanevet is használ, Venucia vagy Voyah néven is készülnek EV-k, de ők, pontosabban az 50%-ban Dongfeng, 25-25%-ban Renault, illetve Nissan tulajdonú Easyjet gyártják kizárólag exportra a Dacia Springet is.

16-17 ismét a start-upok második generációjából a Leapmotor és a Weltmeister. 18-ik a a JAC és a VW Sol vagy Sehol márkája. A TOP 20 utolsó két helyén a Geely Auto két márkája a Geely és a tisztán BEV márka Geometry.

Ki maradt le a Top 20 listáról? A Toyota a 27. több mint 17 ezer plug-in és BEV autóval. 30. hely után jön az Audi, a Mercedes és a Honda. Az Aiways összesen mintegy 3000 autót adott el, felét Európában, ez a villanyosított márkák között a 47. helyre elég, a Polestar otthon nagyjából 1200-at, az az 56. hely körül van. A Hyundai az 50. Kínában 2700 villanyautóval, a Kia, a Peugeot és a Citroën  sem fér be a TOP 50-be. A Ford 444, a DS 145 , a Mazda 115 elektromos autóval van a 60. hely után. Az európai sajtóban sokat emlegetett Suda a 73. a villanyautók közt, mindössze 133 eladott autóval.

A legnagyobb EV gyártók (OEM-ek) listája:

Helyezés Gyártó Darabszám
1 SAIC 732.646
2 BYD 584.020
3 Tesla 473.078
4 GAC 142.853
5 Geely Group 140.823
6 Great Wall 135.028
7 VW Group 131.447
8 Chery 109.028
9 Xpeng 96.641
10 Nio 91.429

A SAIC a saját márkái (MG, Roewe, Feifan vagy R Auto, Maxus) mellett a SGMW Wuling és Baojun autóit, sőt a SAIC GM Buick és Chevy EV-it és a SAIC VW Volkswagenjeit is számolva 732.646 elektromos (kis részben plug-in hibrid) autót adott el 2021-ben.

A GAC néhány ezer Hondát és Toyotát is számolva 4., és a Geely Group (leegyszerűsítve Geely Auto + Volvo) a Geely, Geometry, Maple, Zeekr és Lynd&Co-k mellett a Volvo Kínában készülő tölthető autóit (ca 11 ezer), valamint a 29 ezer Polestart számolva hasonló 140 ezer körüli BEV és PHEV autót adott el.

Ezt követi 21-ben a Great Wall Motors, és a VW csoport az Audikkal megerősítve sem sokkal marad le.

Kicsit leszakadva a Chery és az új gyártók az Xpeng és a LI Auto, na meg a 11.-ik Nio egyaránt 90 és 100 ezer közt.
75 ezer körül gyártott a Dongfeng és a Changan, 70 körül a Neta, 55 ezer a BMW.

A mintegy 100 Kínában villanyautókat értékesítő márkából a Top 15 adja a gyártott 3,3 millió EV közel 90%-át.

A Bloomberg NE előrejelzése szerint idén, 2022-ben várható NEV eladások:

Kína (zöld): 5,7 millió
Európa (szürke): 3,2 millió
USA (fekete): 1,3 millió
Dél-Korea (világos kék): 192,8 ezer
Japán (sárga): 76,5 ezer
világ többi része (sötétkék): 86,9 ezer

A Tesla részesedése a kínai EV piacon 11%, a globális mainstream márkáké összesen 6-7%. A kínai márkák emblémáját viseli a 2021-ben eladott elektromos autók 82-83%-a.
Ez elsősorban azért érdekes, mert a teljes kínai autópiac az utóbbi években nem növekedett a korábbi években 2017-ig megszokott módon.

A hagyományos ICE autók kínai piacán a nemzetközi márkáknak 60-70 %-os részesedésük volt, 2016-17-ben 14-15 millió autót gyártottak Kínában az ide szállított 1 milliós export mellett. Ez a kettő együtt sem érte el tavaly a 12 milliót, idén várhatóan 11 millióra csökken.

Az Aion jelenleg a Fiat egyik bezárt üzemét építi át villanyautók gyártására, a Lixiang pedig a Hyundai elhagyott pekingi gyárát. A legdrágább kínai EV, a Hi-Phi X a Kia egyik kihasználatlan üzemében készül, a Baoneng a Stellantis bezárt DS üzemét vásárolta meg, hogy átalakítva villanyautókat gyártson benne.
Másik lehetőség, ha a kihasználatlan kínai gyáraikban a multik exportra termelnek, mint ahogy a BMW az iX3 esetében teszi, vagy a Volkswagen az ID.6-tal tervezi.
Meg persze marad még a „legegyszerűbb” verzió: olcsó, jó és eladható villanyautókat gyártani Kínában a kínaiaknak.

Nauner Csaba