KITÖLTÖTTED MÁR?

Segíts, hogy még jobb tartalmat készíthessünk!

Megvan a világ első 1000 km feletti hatótávval rendelkező villanyautója

A Kantoni Autószalonon leleplezték Kína – és egyben a világ – első 1000 km feletti hatótávolsággal rendelkező elektromos autóját, amely valójában nem is újdonság. Csupán arról van szó, hogy nagyobb akkumulátort építettek egy már létező modellbe.

A GAC Aion LX V tisztán elektromos crossover 2020-ban jelent meg Kínában és 520-650 km közötti hatótávval rendelkezett (az NEDC mérési ciklus szerint), amelyhez 72,3 kWh kapacitású, a CATL által gyártott akkumulátort építettek az autóba. Idén novemberben bemutatták az Aion LX V Plus modellt, amelynek legnagyobb újdonsága a 144,4 kWh kapacitású akkumulátor, így a hatótáv 1008 km-re növekedett, ráadásul nem is a teljesen irreális NEDC mérési ciklus szerint, hanem a Kínában a könnyű járművekre bevezetett CLTC elnevezésű mérési módszer alapján.

Az akku kapacitás duplázását egy új technológia, a rugalmas, szilícium tartalmú anód alkalmazása tette lehetővé a kínai gyártó számára, melyet idén tavasszal mutattak be. A sok éves kutatás után áttörésnek nevezhető technológia 20%-kal csökkenti az akkumulátorok térfogatát és 14%-kal a tömegét. A kiemelkedő, 205 Wh/kg energiasűrűséggel rendelkező akkumulátornak a töltési teljesítménye is impozáns. Az Aion LX V 144 kWh kapacitású akkumulátora 13 perc alatt tölthető 20%-ról 80%-ra, és egy 0-80% töltéshez is csupán 16 perc szükséges. Ehhez természetesen a GAC által kifejlesztett 480 kW teljesítményre képes töltőoszlopot kell használni.

 

Visszatérve az autóhoz, az Aion V LX Plus meghajtásáról két villanymotor gondoskodik, amelyek rendszerteljesítménye 725 Le (540 kW), természetesen összkerékhajtással. A modellbe 2 fokozatú sebességváltót építettek, amely elektromos autókban manapság ritkaságnak számít. A 100 km/h-ra gyorsuláshoz 2,9 másodperc szükséges a méretes crossovernek. Ha már a méretek szóba kerültek, a hosszúság 4835 mm, a szélesség 1935 mm, a magasság 1685 mm, a tengelytáv pedig 2920 mm.

A nagyobb akku mellett az autó megjelenése is kapott némi frissítést, változott a hűtőrács lefalazása, további fontos újdonság az önvezető képesség fejlesztéséhez beépített 3 db LIDAR, amelyek közül kettő az első lökhárítóba, egy pedig az autó tetejére került.

Nincs időd naponta 8-10 hírt elolvasni? Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, és mi minden szombat reggel megküldjük azt a 10-12-t, ami az adott héten a legfontosabb, legérdekesebb volt. Feliratkozás »

Elektromos autót használsz?

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.