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
auto
2024. 07. 22. hétfő

Megvan a világ első 1000 km feletti hatótávval rendelkező villanyautója

A Kantoni Autószalonon leleplezték Kína – és egyben a világ – első 1000 km feletti hatótávolsággal rendelkező elektromos autóját, amely valójában nem is újdonság. Csupán arról van szó, hogy nagyobb akkumulátort építettek egy már létező modellbe.

A GAC Aion LX V tisztán elektromos crossover 2020-ban jelent meg Kínában és 520-650 km közötti hatótávval rendelkezett (az NEDC mérési ciklus szerint), amelyhez 72,3 kWh kapacitású, a CATL által gyártott akkumulátort építettek az autóba. Idén novemberben bemutatták az Aion LX V Plus modellt, amelynek legnagyobb újdonsága a 144,4 kWh kapacitású akkumulátor, így a hatótáv 1008 km-re növekedett, ráadásul nem is a teljesen irreális NEDC mérési ciklus szerint, hanem a Kínában a könnyű járművekre bevezetett CLTC elnevezésű mérési módszer alapján.

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

Az akku kapacitás duplázását egy új technológia, a rugalmas, szilícium tartalmú anód alkalmazása tette lehetővé a kínai gyártó számára, melyet idén tavasszal mutattak be. A sok éves kutatás után áttörésnek nevezhető technológia 20%-kal csökkenti az akkumulátorok térfogatát és 14%-kal a tömegét. A kiemelkedő, 205 Wh/kg energiasűrűséggel rendelkező akkumulátornak a töltési teljesítménye is impozáns. Az Aion LX V 144 kWh kapacitású akkumulátora 13 perc alatt tölthető 20%-ról 80%-ra, és egy 0-80% töltéshez is csupán 16 perc szükséges. Ehhez természetesen a GAC által kifejlesztett 480 kW teljesítményre képes töltőoszlopot kell használni.

 

Visszatérve az autóhoz, az Aion V LX Plus meghajtásáról két villanymotor gondoskodik, amelyek rendszerteljesítménye 725 Le (540 kW), természetesen összkerékhajtással. A modellbe 2 fokozatú sebességváltót építettek, amely elektromos autókban manapság ritkaságnak számít. A 100 km/h-ra gyorsuláshoz 2,9 másodperc szükséges a méretes crossovernek. Ha már a méretek szóba kerültek, a hosszúság 4835 mm, a szélesség 1935 mm, a magasság 1685 mm, a tengelytáv pedig 2920 mm.

A nagyobb akku mellett az autó megjelenése is kapott némi frissítést, változott a hűtőrács lefalazása, további fontos újdonság az önvezető képesség fejlesztéséhez beépített 3 db LIDAR, amelyek közül kettő az első lökhárítóba, egy pedig az autó tetejére került.

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

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.