Ez az eddigi legdurvább Teslás pletyka

Kevés információt őriznek úgy a világ nagyvállalatai, mint a selejt arányát, a gyártásuk hatékonyságát. Duplán igaz ez, ha mondjuk a félvezető gyártásról, vagy akkumulátorokról van szó. Előfordul, de ritka, hogy erről nyíltan beszélnek – főleg ha nem jók a számok.

Most a Tesla háza tájáról került ki adat az új 4680-as cellák gyártási minőségéről. A vállalat a negyedéves jelentéseket követő telekonferenciákon rendre kap kérdéseket ezzel kapcsolatban, de egyenes választ eddig nem kaptunk.

Valaki megütheti a bokáját

Az adat tényleg eléggé érzékeny és van egy olyan érzésünk, hogy csak azért érhető még el ezen sorok írásakor, mert nagyjából egy hete viszonylag észrevétlenül megbújt a Tesla Motors Club egyik alfórumában.

Az egyik hozzászóló ugyanis azt állítja, hogy egy rokona dolgozik a fremonti Kato Roadon található akkugyárban, ami a Tesla inkubátora, itt tökéletesítik a cellák tömeggyártását, illetve a kezdeti időszakban az itt gyártott és mostanáig raktározott aksik fogják ellátni az austini gyárat. A – nemsokára munkanélküli – rokon egy belső rendszerből lementett képpel illusztrálta értesüléseit a kihozatali ráta, angolul yield kapcsán. Ez a mérőszám azt mutatja meg, mennyi a selejt aránya. Hogy itt mi elfogadható, azt nem tudjuk, de valószínű, hogy 70-80% alatt nem szívesen küldenek valamit sorozatgyártásba. A Giga Nevada 2170-es cellái állítólag 90% fölötti kihozatali rátával készülnek. Ennek fényében az alábbi, eléggé gyenge felbontású kép remek eredményről számol be, mivel idén január 22-én 92%-os eredményt mutat.

A Tesla 4680-as cellák állítólagos kihozatali rátája. Forrás: Oliver’s MX, TMC.

A kérdéses napon 14 darab cellagyártó sor működött, és összesen 6249 darab jó, és 364 selejtes cella készült. Az eredményből lefelé kilóg az utolsó gép, ahol az értesülések szerint az austini személyzet oktatása folyt, 82%-os selejtaránnyal, és minimális, 17 darabos gyártással. A fenti számok egyébként vagy nem a fő gyártósoron készültek, vagy pedig nem voltak teljesen felpörgetve a berendezések, mivel 6249 cella csak 6-7 autóhoz lenne elég – a jelenlegi becslések szerint 960 darab van ezekből a Model Y új pakkjában. A Tesla legutolsó hivatalos tájékoztatása szerint az itt készült cellákat szerelik majd az austini akkupakkokba, amíg nem indul el ott is az akkugyár – ehhez viszont havonta több milliós nagyságrendű cella kell, még a gyártás kezdeti, viszonylag lassú szakaszában is.

Nincs időd naponta 8-10 hírt elolvasni? Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, és mi minden szombat reggel megküldjük azt a 10-12-t, ami az adott héten a legfontosabb, legérdekesebb volt. Feliratkozás »

Elektromos autót használsz?

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.