PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL3VqLWtvbmEtZWxlY3RyaWMvIiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL2h5dW5kYWkuaHUvbW9kZWxsZWsvdWota29uYS1lbGVjdHJpYy8nLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTYwMHg1MDBweC5qcGciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTE5NDB4NTAwcHguanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wNC9oeXUtZWd5ZWItb25saW5lLWV2em9sZGF1dG9qYWJhbm5lci0xOTQweDUwMHB4LmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+
auto
2024. 04. 18. csütörtök

Hát ez is bekövetkezett: van már a Teslánál jobb villanyautós befektetés

üzlet

Az utóbbi években ugyan tényleg minden korábbi elképzelést sikerült felülmúlnia Elon Musk eddigi legfontosabb világmegváltó projektjének, ám hiába lépett fel alig 15 hónapja a Tesla a billió dolláros piaci értékű cég kategóriába, nem tudott ott maradni. Sőt: ma már ennél jóval szerényebb kilátásokkal kikövezett út látszik csak előtte – legalábbis e mellett érveltek a minap az amerikai piacelemzők és befektetési szakértők a CNBC-nek.

Amikor 2021 októberében a Tesla piaci értéke átlépte az ezermilliárd dolláros szintet, és ezzel a cég olyan elit klubba váltott magának belépőt, mint az Amazon, az Apple, az Alphabet és a Microsoft, a New York Times igen érdekes cikket közölt. Már abban az értelemben érdekes, hogy azok a tételek, amelyekkel a cikk a felsorolt technológiai cégek és a Tesla közötti különbséget érzékeltette, mostanra mind hozzájárultak ahhoz, hogy a Tesla papírja a tőzsdén kifejezetten rosszul teljesít. Az olyan kitételek, minthogy a cég árbevétele jóval alacsonyabb, mint a fenti listában szereplőké; hogy az autógyártó cég értékpapírjának besorolása csak BB+ (vagyis: befektetésre éppenséggel nem nagyon ajánlott a papír, amit a 10 milliárd dolláros hosszú lejáratú adóssággal a legkönnyebb alátámasztani); de a gazdasági jellegű botrányok (is) Elon Musk körül, valamint a Tesla papírok túlértékeltsége (amit az is jelez – írta a lap, hogy „a Tesla többet ér, mint a világ összes többi nagy autógyártója együttvéve”) is mind „beértek”.

Annyira, hogy a korábbi, billiós kapitalizációja ma már 400 milliárdnál is alacsonyabb számot mutat.

A CNBC-nek nyilatkozó elemzők egy része már abban sem biztos, hogy az eddigi negatív spirálon, amiben a Tesla papírjai leárazódtak, a január első hetében Egyesült Államokban és Európában elrendelt árcsökkentés érdemben javítani tudna. Ebbe az irányba mutat, hogy a részvényárfolyam múlt pénteken is esett, igaz, csak egy százalékot. Ennél vészterhesebb piaci jelzés, hogy több banknál is lejjebb húzták a cég részvényeinek árfolyamcélját: a San Francisco-i Wells Fargo Bank például egészen drasztikusan, 230 dollárról 130 dollárra faragta az árat. A Citi Bank ennél óvatosabb volt – igaz, ők eleve csak 176 dollárig merészkedtek a jóslásban, most viszont 140 dollárig csökkentették a részvényenkénti célárat.

A Tesla számára az sem túl jó hír, hogy miközben a társaság részvényei az utóbbi évben 65 százalékot estek, a villanyautó piacon több jelentkező is akad, akik felnőve a feladathoz, a másik irányba kezdenek el száguldani. Pusztán befektetési szempontból, de már a Tesla-alternatívájának tekinti a Deutsche Bank például a kínai NIO-t, amelyet a részvénypiacon jelentősen alulértékelt papírnak tekintenek, és úgy számolnak, hogy a cég termelési méretben is, megítélésben is nagyot tud majd ugrani 2023-ban.

Bemutatkozott a NIO új villanyautója

De sok potenciált látnak az elemzők a más kínai autógyártók között is: a BYD-től az egész európai piac „árformálását” várják, a Li Auto pedig a legtöbbet ígérő startupnak tűnik.

Érdekesnek tűnik az elektromos autó piacon befektetői szemüvegben korábban is jól tájékozódó Steven Glass alapkezelő véleménye, aki azt mondta a CNBC-nek, hogy számára a BMW az, ami aktuálisan „nagyon-nagyon vonzónak tűnik”. Ezt azzal magyarázta a Pella Funds Management ügyvezető igazgatója, hogy a cég ciklikus növekedésére számít. Mivel a bajor cég eleve „nagyon jól kezelt” ár-nyereség mérleggel rendelkezik, akár 2023 is lehet az az év, amikor a BMW beváltja azt a korábbi ígéretét, hogy ténylegesen megkérdőjelezi a Tesla vezető szerepét az elektromos járműgyártásban.

Aktuális fejlemény, hogy a Tesla éppen a BMW-t taszította le a trónról az Egyesült Államokban, és lett a legkelendőbb prémiumkategóriás autó.

Duplázta a villanyautó eladásait a BMW Csoport

Szabó M. István