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 Az utóbbi években ugyan tényleg minden korábbi elképzelést sikerült felülmúlnia Elon Musk eddigi legfontosabb világmegváltó projektjének, ám hiába lépett fel alig 15 hónapja a Tesla a billió dolláros piaci értékű cég kategóriába, nem tudott ott maradni. Sőt: ma már ennél jóval szerényebb kilátásokkal kikövezett út látszik csak előtte – legalábbis e mellett érveltek a minap az amerikai piacelemzők és befektetési szakértők a CNBC-nek. Amikor 2021 októberében a Tesla piaci értéke átlépte az ezermilliárd dolláros szintet, és ezzel a cég olyan elit klubba váltott magának belépőt, mint az Amazon, az Apple, az Alphabet és a Microsoft, a New York Times igen érdekes cikket közölt. Már abban az értelemben érdekes, hogy azok a tételek, amelyekkel a cikk a felsorolt technológiai cégek és a Tesla közötti különbséget érzékeltette, mostanra mind hozzájárultak ahhoz, hogy a Tesla papírja a tőzsdén kifejezetten rosszul teljesít. Az olyan kitételek, minthogy a cég árbevétele jóval alacsonyabb, mint a fenti listában szereplőké; hogy az autógyártó cég értékpapírjának besorolása csak BB+ (vagyis: befektetésre éppenséggel nem nagyon ajánlott a papír, amit a 10 milliárd dolláros hosszú lejáratú adóssággal a legkönnyebb alátámasztani); de a gazdasági jellegű botrányok (is) Elon Musk körül, valamint a Tesla papírok túlértékeltsége (amit az is jelez – írta a lap, hogy „a Tesla többet ér, mint a világ összes többi nagy autógyártója együttvéve”) is mind „beértek”. Annyira, hogy a korábbi, billiós kapitalizációja ma már 400 milliárdnál is alacsonyabb számot mutat. A CNBC-nek nyilatkozó elemzők egy része már abban sem biztos, hogy az eddigi negatív spirálon, amiben a Tesla papírjai leárazódtak, a január első hetében Egyesült Államokban és Európában elrendelt árcsökkentés érdemben javítani tudna. Ebbe az irányba mutat, hogy a részvényárfolyam múlt pénteken is esett, igaz, csak egy százalékot. Ennél vészterhesebb piaci jelzés, hogy több banknál is lejjebb húzták a cég részvényeinek árfolyamcélját: a San Francisco-i Wells Fargo Bank például egészen drasztikusan, 230 dollárról 130 dollárra faragta az árat. A Citi Bank ennél óvatosabb volt – igaz, ők eleve csak 176 dollárig merészkedtek a jóslásban, most viszont 140 dollárig csökkentették a részvényenkénti célárat. A Tesla számára az sem túl jó hír, hogy miközben a társaság részvényei az utóbbi évben 65 százalékot estek, a villanyautó piacon több jelentkező is akad, akik felnőve a feladathoz, a másik irányba kezdenek el száguldani. Pusztán befektetési szempontból, de már a Tesla-alternatívájának tekinti a Deutsche Bank például a kínai NIO-t, amelyet a részvénypiacon jelentősen alulértékelt papírnak tekintenek, és úgy számolnak, hogy a cég termelési méretben is, megítélésben is nagyot tud majd ugrani 2023-ban. Bemutatkozott a NIO új villanyautója De sok potenciált látnak az elemzők a más kínai autógyártók között is: a BYD-től az egész európai piac „árformálását” várják, a Li Auto pedig a legtöbbet ígérő startupnak tűnik. Érdekesnek tűnik az elektromos autó piacon befektetői szemüvegben korábban is jól tájékozódó Steven Glass alapkezelő véleménye, aki azt mondta a CNBC-nek, hogy számára a BMW az, ami aktuálisan „nagyon-nagyon vonzónak tűnik”. Ezt azzal magyarázta a Pella Funds Management ügyvezető igazgatója, hogy a cég ciklikus növekedésére számít. Mivel a bajor cég eleve „nagyon jól kezelt” ár-nyereség mérleggel rendelkezik, akár 2023 is lehet az az év, amikor a BMW beváltja azt a korábbi ígéretét, hogy ténylegesen megkérdőjelezi a Tesla vezető szerepét az elektromos járműgyártásban. Aktuális fejlemény, hogy a Tesla éppen a BMW-t taszította le a trónról az Egyesült Államokban, és lett a legkelendőbb prémiumkategóriás autó. Duplázta a villanyautó eladásait a BMW Csoport Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, Tibor ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást. Szabó M. István Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!