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
auto
2024. 04. 12. péntek

Egy amerikai államban már betiltanák a villanyautókat

elektromos autó

Nem, nem clickbait, és nem, nem időzítettük véletlenül egy április 1-re szánt cikkünket mostanra. Annyira hoaxnak éreztük mi is, hogy megkerestük az említett amerikai állam törvényhozásának digitális irattárát, hogy megbizonyosodjunk róla, valóban van ilyen törvényjavaslat.

Szerencsére valószínűleg nem sok esély van rá, hogy célt érjen.

Nesze neked Kalifornia!

Wyoming államról nem túl sokat hallani az óceán itteni partján, úgyhogy egy térképpel kezdünk, hogy mindenki el tudja helyezni merre található.

Forrás: Google Maps

Az állam területe 2,5-szer akkora, mint hazánké, mégis, kevesebb, mint 580 ezren lakják, gazdasága pedig az 50. az USA 51 tagállama közül. A tradicionálisan republikánus Wyoming gazdaságának legnagyobb részét az olaj és gázipar kitermelés, a finomítás, a petróleum termékek kis és nagykereskedelme, és a szénbányászat teszik ki, ezért talán nem meglepő, hogy

itt jutott eszébe egy politikusnak, Jim Andersonnak az állami törvényhozás egy szenátorának, hogy 2035-re be kellene tiltani azokat az átkozott villanyautókat.

A törvényhozás idei programjába szánt SJ0004 számú tervezetet egyébként összesen négy szenátor és két képviselő szponzorálja és a napokban tárgyalja meg a bányászati, üzleti és gazdaságfejlesztési bizottság, mielőtt szavazásra bocsáthatják – a bizottság elnöke egyébként Anderson szenátor.

Bitter Creek Image by CLight, Bitter Creek Rest Area (mp143), Pages with maps, Self-published work

Wyoming. Forrás: Wikimedia

A törvénytervezet szövege nagyrészt arról szól, hogy az állam gazdaságában kiemelkedő szerepet játszik az olaj és gázipar, és rengeteg állást és bevételt köszönhetnek nekik. A tervezet szerint az állam hatalmas autópálya hálózata nem rendelkezik megfelelő töltőinfrastruktúrával, így az elektromos autók használata nem praktikus. A töltőhálózat kiépítése az áramtermelés bővítése miatt a szenátor szerint hatalmas beruházást igényelne, mégpedig kizárólag azért hogy a villanyautózás „szerencsétlen tévútját” támogassa. A politikus amiatt is aggódik, hogy az akkumulátorok tele vannak ritka ásványi anyagokkal, amelyek újrahasznosítása és ártalmatlanítása nem egyszerű, ezért azok az állam szemétlerakóiban végzik majd, és az adófizető pénzén kell kezelni a problémát. A szenátor szerint az Egyesült Államok már eddig is rengeteget ruházott be a belsőégésű autók infrastruktúrájába és ezek a jövőben is fontos részét képezik majd a gazdaságnak.

Ezért a tervezet három javaslat elfogadását bocsátja szavazásra:

  • A törvényhozás bátorítja és támogatja, hogy 2035-re vezessék ki az elektromos autók értékesítését az államban.
  • A törvényhozás bátorítja az állam ipari szereplőit és polgárait, hogy ne vásároljanak nagy mennyiségben elektromos autókat és ezzel segítsék elő a 2035-ös kivezetést.
  • Az elfogadott rendelkezés másolatát küldjék meg az Egyesült Államok elnökének, az állam kongresszusi képviselőinek, az Egyesült Államok szenátusa elnökének, illetve a képviselőház elnökének, valamint Wyoming és Kalifornia kormányzójának is.

Széllel szemben

Kezdjük a végéről, mert itt van a kutya elásva. Az, hogy valami miatt külön meg kell küldeni az elfogadott rendeletet Kalifornia kormányzójának elsőre nem illik a sorba és értelmetlennek tűnhet, ám az USA legnépesebb és gazdaságilag legerősebb tagállama élen jár az elektromos átállás tekintetében. Míg Európa közös céldátumot fogadott el a belsőégésű motorok kivezetésére, az amerikai kormányzat ennél bátortalanabb volt és nem határozott meg ilyet, csak saját kormányzati beszerzéseit korlátozza 2035-től. Kalifornia azonban tavaly augusztusban úgy döntött, hogy 2035-től betiltja a belsőégésű motorral szerelt autók forgalmazását, és ahogy az környezetvédelmi és gazdasági kérdésekben lenni szokott, ez praktikusan azt eredményezheti, hogy több állam csatlakozik majd hozzájuk, aki pedig nem, azok kedvéért nem éri már meg az autógyártóknak hagyományos járműveket az amerikai kínálatban tartani.

A tervezet szövegét figyelmesen olvasva az is egyértelmű, hogy ez még most nem egy egy határozott tiltás, csak arról beszél, hogy a törvényhozás kérje, bíztassa, támogassa a polgárokat és vállalkozásokat, hogy már most se vegyenek villanyautókat, mivel 2035-re az állam be fogja tiltani ezek értékesítését

Jim Anderson szenátor.

Mivel az állami törvényhozás szenátusának 20 helyéből 18, a képviselőházban pedig 62-ből 57 a republikánusok kezén van, illetve az állam kormányzóját is ők adják, így jó esély van rá, hogy azt el is fogadják majd. Ez azonban még nem egy kimondott tiltás, hanem csak egy politikai üzenet, túl nagy következmények nélkül.

Amennyiben ugyanis, legrosszabb esetben, ténylegesen elfogadásra kerülne egy ilyen tiltás, az legfeljebb azt eredményezné, hogy Wyoming egy szigetként az USA testében, előbb-utóbb autószalonok nélkül maradna, mivel 600 ezer emberért nem fog senki külön benzines autókat fejleszteni és gyártani, így a lakók a szomszédos államokba járnának autót venni.

Van egy olyan érzésünk, hogy ezzel a szenátor is tisztában van.

Címlapkép: Tesla roncstelepen (forrás: CnEVPost, yiche.com)

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.