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
auto
2024. 04. 20. szombat

Chiphiány: hőszivattyú nélkül szállítják a Volkswageneket

elektromos autó

Egy kanadai hír kapcsán érdeklődtünk idehaza, mennyire széleskörű az alkatrészellátási probléma.

A három fő márkánál eltérő válaszokat kaptunk.

Kell az neked?

Nyugtalanító emailt kaptak a napokban az Audi kanadai ügyfelei. Arról tájékoztatták a Q4 e-tron típusra várakozó vásárlókat, hogy 2023 februárjától kiveszik a gyártásból a hőszivattyút az elektromos autónál, mivel a chiphiány miatt nincs hozzá elég alkatrészük. A továbbiakban hagyományos rezisztív fűtéssel szerelik majd az autókat. A vállalat egyelőre nem tudja, mikor kerülhet vissza az alkatrész a gyártásba, de a vásárlókat addig is 1000 kanadai dollár, nagyjából 280 ezer forint jóváírással kompenzálja.

A hír így önmagában rendben is van, ezek az ellátási lánc problémák nagyrészt az autógyártókat önhibájukon kívül sújtják. Az is értékelendő gesztus, hogy a gyártó kompenzálja a vásárlókat.

Az persze már más kérdés, hogy különösen egy olyan hidegebb éghajlatú országban, mint Kanadában, a hőszivattyú csak egy nagyon hasznos extra-e, vagy egyenesen elengedhetetlen alapfelszereltség az elektromos autók tulajdonosainak. A villanyautók téli fogyasztásában ugyanis jelentős szerepet játszik a fűtés, hiszen a rendkívül hatékony, 80-90% között működő hajtásláncuk nem termel annyi felesleges veszteséghőt, mint egy benzines autó motorja.

A gyártó azzal próbálta nyugtatgatni kanadai ügyfeleit, hogy a hőszivattyú alacsonyabb hőmérsékleteknél amúgy sem olyan hatékony, és a rezisztív fűtés is be tudja melegíteni a kabint. Bár ez technikailag igaz, azért a berendezés jelentősen, akár a harmadára csökkentheti a fűtéshez elhasznált energia mennyiségét.

Zwickaui probléma?

A hír kapcsán gyorsan utánanéztünk, és úgy tűnik a Q4 e-tron mind az amerikai, mind az európai piacra a zwickaui gyárból érkezik, ezért felmerült a gyanú, hogy minket is érinthet a hiány.

Kérdésünkre az egyik hazai Audi kereskedésben azt mondták, hogy továbbra is lehet hőszivattyúval konfigurálni az autókat, de ez egy restriktív opció, magyarul majd csak később kerül gyártásba az autónk ha ezzel kérjük. Ez legalábbis arra enged következtetni, hogy vagy korlátozott mennyiségben áll rendelkezésre az alkatrész, vagy úgy vannak vele, hogy befogadják a rendelést, de az automatikusan a sor végére kerül, remélve, hogy a következő hónapokban megoldódik az ellátási probléma.

A zwickaui gyártósor.

Viszont szöget ütött a fejünkbe, hogy a Q4 nem egyedül készül abban a német üzemben, ugyanezen a gyártósoron van az ID. 3 és 4 is, ezért felhívtunk egy Volkswagen kereskedést is.

Itt azt a tájékoztatást kaptuk, hogy jelenleg egyetlen ID modellhez sem lehet hőszivattyút kérni, mert hiánycikk.

Hogy teljes legyen a kör, érdeklődtünk a Škodánál is, ahol viszont jó hírrel szolgáltak, jelenleg ugyanis nincs korlátozás érvényben, az Enyaqot nyugodtan konfigurálhatjuk hőszivattyúval.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.