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 A tengeri szélerőművek, amelyek száma évente közel 20%-kal növekszik a világban, a kibocsátáscsökkentés egyik kulcsfontosságú elemének számítanak, mivel a Föld népességének nagy része a tengerpartok közelében él. Az EU hosszútávú éghajlat-változási stratégiája szerint 2050-re a szélenergia lesz a vezető energiatermelési technológiánk, és az előrejelzések szerint akár 450 GW tengeri szélenergia-kapacitás is telepíthető kontinensünk partjai mentén. Annak érdekében, hogy az EU elérhesse az éghajlatvédelmi célkitűzéseit, az Európai Bizottság 2020-ban elkészítette az Unió tengeri megújuló energiaforrásokról szóló stratégiáját, amely azt javasolja, hogy 2030-ig 12 GW-ról legalább 60 GW-ra növeljük a tengeri szélenergia-kapacitást, 2050-re pedig 300 GW-ra (az Egyesült Királyságot ide nem értve). A tengeri szélerőművek teljes európai kapacitása körülbelül 30 GW. Öt ország továbbra is vezető szerepet tölt be (Egyesült Királyság, Németország, Dánia, Belgium, Hollandia), amelyek az egész kontinensen a telepített kapacitás 99%-át birtokolják. Az iparág dinamikus fejlődése szembetűnő, az építés alatt álló szélerőművek átlagos mérete egy évtized alatt megduplázódott. A közép-európai régióban, azaz Lengyelországban, Észtországban, Litvániában, Lettországban, Romániában, Horvátországban és Bulgáriában jelenleg nem működnek tengeri szélfarmok, de ma már a fenti országokban is megkezdődött a beruházások előkészítése. Ennek a régiónak a lehetőségeit vizsgálta meg a Central Europe Energy Partners (CEEP) egy tanulmány keretében, amelynek a legfontosabb megállapításait szeretnénk bemutatni a következőkben. Lengyelország Az Északi-tengerhez képest a Balti-tengeren olcsóbban telepíthetőek szélerőművek a kisebb mélység és a rövidebb távolságok miatt, emellett a Balti-tenger szélviszonyait stabilabb (bár gyengébb) szelek jellemzik. Az átlagos éves szélsebesség ezen a területen 100 méteres magasságban 9 m/s és 9,75 m/s között mozog. A WindEurope forgatókönyvei alapján a Balti-tengeren a tengeri szélerőművek kapacitása 2050-re várhatóan 85 GW lesz. Az Európai Bizottság a Balti-tenger energiapotenciálját 93,5 GW-ra becsüli, így a térség az Északi-tenger után a második legnagyobb szélenergia-termelő területté válhat. A Balti-tenger összesített termelési potenciálja 325 TWh/év, amely a balti országok teljes energiafogyasztásának mintegy 30%-át fedezhetné. Ezen belül Lengyelország becsült potenciálja legalább 10-12 GW, azaz évi 50 TWh, ami az éves villamosenergia-igényének körülbelül egyharmadát teszi ki. A Bizottság becslésével szemben a Lengyel Szélenergia Szövetség szerint az ország 2050-ben 28 GW tengeri szélerőműparkkal rendelkezhet, ami a várható éves villamosenergia-szükséglet 60%-át is fedezhetné. Lengyelország 2040-ig szóló energiastratégiája a megújuló energiaforrások arányának növelését irányozza elő minden ágazatban, amit elsősorban a napenergia és a tengeri szélerőművek fejlesztése tesz lehetővé. A dokumentum egyik legfontosabb feltételezése, hogy a tengeri szélfarmok 2025-től kezdődően fokozatosan belépnek a termelésbe, és a beépített kapacitás 2030-ra eléri a 5,9 GW-ot, 2040-re pedig a 8-11 GW-ot. Ehhez képest a jelenleg futó, az előkészítés különböző fázisaiban lévő projektek kapacitása meghaladja a 10 GW-ot, és az első turbinák 2026-ban kezdhetik meg a termelést. Kép: : Baltic InteGrid Románia A Világbank becslései alapján a Fekete-tenger szélenergiás potenciálja elérheti a 435 GW-ot. A Fekete-tenger partvonala összesen mintegy 3400 km hosszú, és az északnyugati területet kivéve keskeny talapzat jellemzi. A hosszútávú megfigyelések megerősítik, hogy a Fekete-tenger nyugati, Romániához és Bulgáriához tartozó részei a legalkalmasabbak a tengeri szélerőművek megvalósítására, amelyek diverzifikálhatják a regionális energiaportfóliót. A bolgár és román partokhoz közeli tengeri területek éves átlagos szélsebessége 6,50 m/s és 7,75 m/s között mozog 100 méteres magasságban. A 435 GW-ból 76 GW esik Romániára, ami az Északi-tenger potenciáljánál jóval csekélyebb, de a régióban így is hatalmas energiamennyiséget jelenthet. Kedvező természeti adottságok, amelyek lehetőséget nyújtanak a nagymennyiségű szélenergia kiaknázására, felkeltette a befektetők érdeklődését a régióban, az egyik ilyen potenciális beruházó a romániai energetikai vállalat, a Hidroelectrica már kifejezte arra irányuló szándékát, hogy tengeri szélfarmokat építsen a Fekete-tengeren. A legnagyobb kihívást az energia hálózatba integrálása jelenti, mivel a tengerparti régió már így is bővelkedik a nukleáris és a megújulós termelőkapacitásokban, miközben a fogyasztás az ország középső részére koncentrálódik. A kormány már megkezdte a tengeri szélenergia kiaknázásához szükséges jogszabályok kidolgozását, ám a törvényhozási folyamat a vártnál lassabban halad. Kép: World Bank Horvátország A CEEP jelentése szerint Horvátországban túl csekély a tengeri szélenergiában rejlő potenciál, ezért valószínűtlen annak kiaknázása. A Global Wind Energy Council adatai szerint ugyanakkor az partvonalától számított 200 kilométeres körzetben 17 gigawattnyi szélerőmű lenne megvalósítható, ebből 13 gigawatt úszó szélturbinák formájában. Az INA, a horvát olaj- és gázipari vállalat az Isztriai régióban található tengeri platformjain mindenesetre tavaly megkezdte a szélsebesség mérését, ami arra utal, hogy van befektetői érdeklődés, így az eredmények és az energiaárak alakulásának függvényében nem zárható ki, hogy mégis épülnek majd szélerőművek az Adrián. Kép: Global Wind Energy Council Magyarországot a Balti- és a Fekete tengertől körülbelül 7-800 km, a horvát tengerparttól pedig 3-400 km-es távolság választja el, ami a villamos energia szállítása szempontjából nem tekinthető jelentősnek, különösen, ha a tervezett azeri távvezetékkel vetjük össze őket, így tehát amennyiben a régió országaiban kiépülnek a termelőkapacitások, a magyar villamosenergia-rendszerben is meg fog jelenni a tengeri szélenergia, hiszen az érintett országokkal már ma is rendszeresen kereskedünk az összekapcsolt hálózatainknak köszönhetően. Az energia Magyarországra történő eljuttatásához természetesen komoly hálózatfejlesztésre is szükség lesz még, de erre a célra alighanem könnyen lehet majd uniós forrásokat lehívni. Mit ér a kormány azeri távvezeték álma? 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 dr. Papp László (Sol Invictus)Technológiai elemző, és a Villanyautosok.hu csapatának megújuló energiákkal, energiatárolással, illetve piaci trendekkel foglalkozó szakértője. Célja, hogy minél többek számára tegye egyértelművé, hogy a fenntartható jövő gazdaságilag is a legracionálisabb választás. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!