Kitart a hidrogén mellett a BMW igazgatója

Oliver Zipse, a BMW vezérigazgatója a Burda kiadó konferenciáján beszélt ismét a hidrogénes meghajtásról, és arról, miért tart ki emellett a vállalat.

Több lábon akarnak állni.

A bajor adófizetők támogatták

„Próbáltak már önök sokáig egy lábon állni? Az egy nagyon veszélyes dolog… Mi amikor a jövőre gondolunk akkor egy második, harmadik, negyedik, sőt ötödik lábat is akarunk”.

A BMW vezetője szerint az akkumulátorok alapanyagának beszerzésére irányuló verseny még csak most indult meg, és ez még csak a kezdet. A német márkánál úgy gondolkodnak, hogy a hidrogénes programjuk növeli a vállalat rugalmasságát és ellenálló képességét, és úgy gondolják, hogy ennek a technológiának most jött el az ideje és esélye. Éppen ezért azt támogatják, hogy a töltőinfrastruktúra mellett hidrogéninfrastruktúra is épüljön ki.

Oliver Zipse. Forrás: BMW

A BMW már megkezdte az iX5 hidrogénes SUV gyártását, de mint kiderült ez csak egy 100 darabos kisszéria, ami a bajor kormány 500 millió eurós támogatásával valósult meg és feladata a járművek tesztelése a valós használati körülmények között. A cég úgy kalkulál, hogy a hidrogénes járműveknek nagy jövője lehet Dél-Koreában és Japánban, amely országok energiarendszerük korszerűsítése kapcsán nagy mennyiségben fognak zöld hidrogént importálni.

20 százalék

Jürg Guldner, a projekt vezetője az Automobilwoche német szaklap kérdésre elmondta, hogy középtávon hidrogénes járművekkel kívánják kiegészíteni akkumulátoros kínálatukat, mivel szerintük a villanyautók csak az igények 70-80 százalékát tudják majd lefedni, a többire pedig jó alternatíva lesz a hidrogén.

A szakember azt is hozzátette, hogy ha a hatékonyság kérdéséhez hozzátesszük az akkumulátorok alapanyagainak kitermeléséhez és újrahasznosításához szükséges energiát, akkor a két technológia közötti különbség már csak 20 százalékos.

Guldner szerint a hidrogénes autók újrahasznosítása jóval egyszerűbb, és ez a meghajtás a hiányzó puzzle darab a jövő klímasemleges közlekedéséhez, például olyan helyeken, mint Japán és Dél-Korea, ahol nem tudnak kábelen tiszta elektromos áramot importálni, ezért zöld hidrogént fognak behozni.

BMW iX5

Stuttgartban és Ingolstadtban máshogy gondolkodnak. A lap szerint Markus Duesmann, az Audi vezetője, aki maga egyébként 2018-ig a BMW-t irányította, nem tartja életképesnek a hidrogénes alternatívát. Mint mondta:

Hatalmas mennyiségű zöld energiát kell felhasználni ahhoz, hogy hidrogént állítsunk elő, majd utána ezt az autóban ismét vissza kell alakítani árammá, hogy mozgási energiát csináljunk belőle. Nekem ez, mint mérnökembernek, egyszerűen abszurd.

A Mercedesnél kicsit politikusabban fogalmaztak, de úgy látják a következő 10 évben kizárólag az akkumulátoros villanyautókon fognak dolgozni. A stuttgarti vállalatnak is volt hidrogénes SUV projektje, az autókat pedig 2018 végéig még lízingelni is lehetett, de a GLC speciális változatát már nem forgalmazzák.

A BMW-n kívül csak a Toyota és a Hyundai tart egy-egy hidrogén üzemanyagcellás járművet a kínálatában.

Nincs időd naponta 8-10 hírt elolvasni? Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, és mi minden szombat reggel megküldjük azt a 10-12-t, ami az adott héten a legfontosabb, legérdekesebb volt. Feliratkozás »

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.