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
auto
2024. 04. 25. csütörtök

Kötelezővé tették a töltőtelepítést, az egyik benzinkút érdekes megoldást választott

Az egyre több szempontból bezzegországnak számító Spanyolországban a 2021-ben hatályba lépett klímavédelmi törvények arra kötelezték a nagyobb forgalmú benzinkutakat, hogy töltőpontokat létesítsenek az elektromos autók számára. Az évi 10 millió liter üzemanyagot értékesítő kutakon legalább egy darab, legalább 150 kW teljesítményű töltő felszerelése kötelező, az 5 millió literes értékesítést elérő, illetve az újonnan létesített kutakon pedig egy 50 kW-os töltő az előírás. A végrehajtásra 21, illetve 27 hónapos határidőt biztosított a törvény, ami az idén fog lejárni.

A töltőtelepítés során gyakran szokott gondot okozni a szükséges teljesítmény biztosítása, ami hosszadalmas és költséges folyamat. Egy Zaragozában található, nagy forgalmú Cepsa benzinkúton ezt a problémát úgy küszöbölték ki, hogy egyáltalán nem kértek teljesítménybővítését. A helyszínen két darab 180 kW-os töltőpontot üzemeltek be, miközben a Miralbueno városrészben található üzemanyagtöltő állomás és autómosó csak 100 kW-os betáppal rendelkezik.

¿No hay electricidad? No hay problema

A Cepsa az Intergia nevű zaragozai céget bízta meg a beruházás megvalósításával, amely arra specializálódott, hogy vidéki felhasználók számára szigetüzemű rendszereket építsen. A kivitelezőnek ezúttal nem egy izolált farmon, hanem nagyvárosi környezetben kellett megoldania az energiaellátást, ezért a benzinkúton kiépített rendszer képes visszatáplálni a hálózatra, vagy ha úgy hozza a szükség, képes a hálózatról feltölteni az akkumulátort, de azért alapvetően egy szigetüzemben is működni képes hibrid megoldásról van szó, amelynek megvalósítása jóval kevésbé függ az áramszolgáltatótól.

A töltőállomás és az autómosó tetején összesen 256 kWp névleges kapacitással rendelkező naperőművet építettek, melyhez a spanyol Ingeteam invertereit használták fel. A Longi Solar által gyártott 535 wattos napelemeket 10 fokos dőlésszöget biztosító Van der Valk tartószerkezetre szerelték.

Kép: Intergia

Az energiatárolásról 368 kWh-s összkapacitású Beeplanet akkumulátorokkal oldották meg. A Beeplanet is egy spanyol cég, amely kiszuperált villanyautókból származó használt cellákból épít energiatárolókat, így biztosítva nekik egy második életet. A 2×180 kW teljesítményű Ingerev Rapid 180 Duo töltő szintén Ingeteam gyártmány.

Az alábbi ábrán látható a teljes rendszer működés közben: a pillanatfelvétel időpontjában a benzinkút teljes fogyasztása 211 kW, ebből 170 kW-ot a töltő használ fel. A napelemek ugyanekkor 35 kW-ot táplálnak be, az akkumulátor pedig 176 kW-ot, miközben a hálózatról (RED) csupán 122 W csordogál.

Forrás: Intergia

A következő ábrán egy teljes napi működést láthatunk, méghozzá egy november végi, felhős időjárású napét.

Jelmagyarázat a grafikonhoz:

Sötétkék: áramfelhasználás a hálózatról
Világoskék: akkumulátortöltés a hálózatról
Sötét narancssárga: akkumulátortöltés napelemről
Sárga: a napelemek által fedezett fogyasztás
Zöld: az akkumulátor által fedezett fogyasztás
Világos narancssárga: napelemes visszatáplálás a hálózatra
Piros szaggatott-pontozott vonal: a töltő áramfelhasználása
Szürke vonal (jobb tengely): az akkumulátor töltöttségi szintje

Ezen a napon két nagyobb teljesítményű töltés történt, az egyik 14 és 15 óra között, a második pedig 20 és 21 óra között. Miután a benzinkút maximum 100 kW-ot tud vételezni a hálózatról, mindkét esetben az akkumulátor segített kiegyenlíteni a fogyasztási csúcsokat.

Ha nem is olyan tempóban, mint az északi országokban, de Spanyolországban is gyorsan nő a villanyautók száma, amiről – Norvégiához hasonlóan – élőben frissülő adatokat találhatunk, például ezen az oldalon.

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

dr. Papp László (Sol Invictus)

Technológiai elemző, és a Villanyautosok.hu csapatának megújuló energiákkal, energiatárolással, illetve piaci trendekkel foglalkozó szakértője. Célja, hogy minél többek számára tegye egyértelművé, hogy a fenntartható jövő gazdaságilag is a legracionálisabb választás.