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
auto
2024. 04. 26. péntek

Érkezik a megváltás a parkolóradar nélküli Teslákba

elektromos autó

A legújabb FSD Beta frissítéssel javítják az elmúlt öt hónap legnagyobb hiányosságát.

Nem egyszerre kapja meg mindenki.

Validálás

A Tesla tavaly október óta parkolószenzorok nélkül szereli autóit, amelyeket a köznyelv parkolóradaroknak nevez, de valójában ultrahangos érzékelők.  A gyártó hivatalosan nem nagyon indokolta a lépést, de úgy gondolják, a kamerákkal ki tudják váltani ezeket a szenzorokat is. Hogy ez a valóságban mennyire működik majd, az hamarosan kiderül, ugyanis az ismert hekker, @greentheonly megtalálta a szükséges utalásokat a Tesla legújabb 11.3.2-es FSD szoftverfrissítésében, amely 2022.45.11-es verziószámmal kezdett a napokban kimenni a tesztprogramban résztvevő autókra.

A kamerákkal az autó ezentúl nem csak elöl és hátul, hanem 360 fokban, teljes körben mutatja majd centiméter pontosan a körülöttünk lévő tárgyak távolságát.

A frissítést azonban nem egyszerre kapja meg mindenki.

Első körben, úgy néz ki, hogy az észak-amerikai FSD Beta program résztvevőihez érkezik meg a szolgáltatás, ami tovább segítheti a fejlesztés validálását, hiszen a 362 ezer jogosult autó sofőrjeinek egy jó része jelenleg is teszteli a majdani önvezető szoftvert, és az esetleges hibákról visszajelzéseket küld. Bár a Tesla hónapok óta teszteli az új parkolássegítő fejlesztést, sőt, februári cikkünk alapján valószínűleg a flotta egy jelentős részén már egy ideje a háttérben futva próbálgatják valós körülmények között a szoftvert, a mostani körrel több tízezer embertől kaphatnak visszajelzéseket arról, hogy kell-e még valamin csiszolni.

Így működik a Tesla parkolóradar nélkül

Azonban ezt a fejlesztést, valamint az FSD 11.3.2-őt sem kapja meg minden tesztelő egyszerre. Az új kiadás az autók fő operációs rendszerének 2022.45.11-es szoftvercsomagjára épül, amelyet a notateslapp.com adatai szerint a flotta 28 százaléka használ jelenleg – így ők jogosultak. A Teslák fő operációs rendszere ennél ma már jó pár verzióval odébb, a 2023.6-nál tart, de az új FSD szoftvert (és az új parkszenzor megoldást) ehhez még nem igazították hozzá, így az autósok nagyobb részének még pár hetet várnia kell majd. Ez valószínűleg nem teljesen véletlen, a fokozatos bevezetést szolgálja.

A Teslák fő szoftverének első négy számjegye a kiadás évét, a következő kettő pedig a hetét jelenti, így a 2022.44 a tavaly novemberi, a 2023.06 pedig az idén februári állapot. Az ezután következő számok a kiadás alverzióját, hibajavítási szintjét mutatják.

Az amerikai FSD felhasználók, és esetleges szükséges hibajavítások után jöhet majd a többi autó frissítése, itt nálunk Európában is. A jelenlegi információk szerint egyébként a vállalat egyelőre nem tervezi, hogy azokban az autókban, amelyek még a fizikai ultrahangos hardverre készültek kikapcsolná ezeket a szenzorokat és az új módszerre térne át, tehát ez egyelőre csak a tavaly október óta gyártott autók tulajdonosait érinti.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.