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
auto

Arról már a múlt héten beszámoltunk, hogy nagyjából fél évet késik az új, elektromos Ford Explorer piaci bevezetése.

Most a Handelsblatt német gazdasági lap megtudta a hivatalos okokat – no meg azt is, mi lehet a valóság.

Brüsszel Genf

Ahogy azt előző cikkünkben megjósoltuk, az autógyártó az ENSZ genfi székhelyű Európai Gazdasági Bizottságának (UNECE) egy idevágó rendelkezését okolja a csúszás miatt. (Ez ugyan egy európai szabályozásokkal foglalkozó testület, ám összesen 56 ország tekinti magára nézve kötelezőnek az előírásokat, köztük számos a kontinensünkön kívüli is, mint például az Amerikai Egyesült Államok.)

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

A Ford illetékesei most az ECE 324/100-as számú szabályozás harmadik revíziójára mutogatnak, amely új megfelelési szabályokat ír elő az elektromos autók akkumulátorai kapcsán. A változások érintik az áramütés elkerülését, a vízállóságot, az esetleges hidrogénkibocsátást, illetve az autók véletlenül bekövetkező működtetését is.

A Ford magyarázata azonban egyelőre inkább kényelmes kifogásnak tűnik, mivel a szabályozás harmadik és jelenleg is érvényes módosítása több, mint két éve, 2021 június 9-én lépett életbe, és a dokumentum legfrissebb változata is 2022 márciusi, így nem kellett volna, hogy most minden előjel nélkül meglepje a cég döntéshozóit. A rendelkezések idén szeptembertől érvényesek az újonnan kiadott típusengedélyekre – írja a német lap. A Handelsblatt szerint például a BYD és a Tesla már egy ideje globálisan az összes modelljét felkészítette az új előírásokra.

Iparági, illetve az autógyártón belüli forrásokra hivatkozva gazdasági lap azt írja, hogy más is lehet a háttérben.

Állítólag a vállalat arra akarja felhasználni az extra hat hónapot, hogy a tömeggyártás felfuttatásának gyermekbetegségeit orvosolni tudják.

A csúszás azonban az elégedetlen ügyfeleken kívül több problémát is okozhat. Úgy tudni, a Ford azt tervezte, hogy már 2024-ben megkezdi egy másik elektromos modell gyártását is Kölnben, hiszen a vállalat szűk határidőket szabott magának és 2030-ra be akarja fejezni a belsőégésű motoros típusok forgalmazását Európában. Ám most lehet, hogy ez a terv is csúszni fog.

A Ford átépített kölni gyára. Forrás: automotivemanufacturingsolutions.com

Ennél is sürgetőbb probléma a kölni gyárban dolgozó 3500 munkás helyzete. Az üzem átépítése után idén július elején leállt a Fiesta gyártása, és megkezdődött a felkészülés az Explorer gyártására. Az átállás heteire időzítették az autóiparban nyáron amúgy is szokásos szabadságolásokat, így a munkások nagy része úgy ért vissza pár hete, hogy felkészültek az első elektromos modell gyártására, most viszont áll minden. Egyelőre tárgyalnak a munkavállalói képviseletek és az üzem vezetése, de megoldásról még nem tudni.

MEB

Múltkori cikkünkben feltettük azt a kérdést is, hogy miként érintheti az akkor még meg nem nevezett szabályozás a donor, Volkswagen konszern termékeit. A Ford ugyanis a németek MEB platformjára építi új európai villanyautóját, és ennek része az akkupakk is. A Volkswagen talán annyi előnyt élvez, hogy modelljei már rendelkeznek korábbi típusengedélyekkel, így rájuk valószínűleg csak később lépnek életbe a szabályok, hiszen azok először mindig az új modelleket érintik, a meglévőeknek adnak egy kis átfutási, felkészülési időt.

A Handlesblatt kérdésére a Volkswagen szóvivője diplomatikusan úgy fogalmazott, hogy a Forddal párhuzamosan ők is dolgoznak akkutechnológiájuk kiigazításán, és a jövőben az ő típusaik is meg fognak felelni ezeknek az előírásoknak.

Fél évet is késhet az új elektromos Ford Explorer premierje

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.