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
auto
2024. 03. 29. péntek

Átverte a GM a Peugeot-ot? Áll a bál az Opel eladása körül!

Úgy látszik igazak voltak a pletykák a Bolt/Ampera-e gyártásának veszteségeiről és ez most sokba fájhat a General Motorsnak. Mint a Reuters megtudta, a francia PSA konszern 600-800 millió Eurót követel vissza az Opelért fizetett összegből, mivel úgy érzi, megtévesztették az amerikaiak.

Kártyavár

Az Amerikában Chevrolet Bolt, Európában Opel Ampera-E név alatt futó autó hamar belopta magát a villanyautósok szívébe, hiszen megfelelő hatótávot nyújt kompakt méretben, elfogadható áron. Azonban nem tehetünk úgy, mintha nem hallottunk volna már évek óta arról, hogy a modell gyártása komoly veszteségeket termel a GM-nek, konkrétan autónkénti 74009000 dollár körüli összegről lehetett hallani.

A tavalyi amerikai „Év autója” győztes: Chevy Bolt EV, Forrás: InsideEVs

Hogy mégis miért „érte meg” akkor a gyártás az amerikaiaknak?

Nos az USA több államában egy úgynevezett ZEV Credit rendszer van, ami hasonló célokat kíván elérni, mint az EU rendeletei az autógyártók teljes flottájának CO2 kibocsátásáról. A rendszerek működősi elve nagyvonalakban megegyezik: az autógyártók választhatnak, hogy vagy megfelelő számú zéró emissziós autót állítanak elő évente, vagy büntetést fizetnek az államnak.

A büntetést elkerülendő követte a GM a Bolttal azt a stratégiát, miszerint hajlandó volt a megfelelő eladási darabszámok érdekében veszteségesen előállítani és értékesíteni, csak hogy elkerülje a még drágább büntetést. Ezt persze nyilvánosan soha nem ismerték el, de csodák nincsenek. Nem véletlen, hogy a Tesla is egy irdatlan nagy akkumulátor gyárat épít a Model 3-nak és, egyes számítások szerint, így is majd csak a heti 2-3 ezres darabszám felett válik gazdaságossá az autó értékesítése.

Az igazság pillanata

A Bolt/Ampera-e veszteségeit tehát csak úgy lehetett elfedni, hogy nem magát az autót tervezték nyereségesre, hanem, konszern szinten, az elkerülendő büntetés összegénél kevesebb veszteséggel számoltak.

Csakhogy ez a matek addig működött csak, amíg a Bolt, illetve európai ikertestvére az Ampera-e a GM flottáját gazdagította és nem kellett önállóan is megállnia a helyét. Most, viszont, hogy a PSA konszern átvette az Opel-t, pestiesen szólva kiborult a bili. A franciák szerint a szerződés aláírását követően pár héttel később, az Opel flotta CO2 stratégiájának áttekintése közben jöttek csak rá, hogy a német GM leánynak nagyon nincs ilyen. Illetve van: a kb. autónként 10 ezer Euró veszteséget termelő Ampera-E értékesítésével kívánták ellensúlyozni a korszerűtlen, 5-7 év elmaradásban lévő  belsőégésű modelljeik kibocsátását.

Azért nem minden Opel ilyen rossz, de ez a Corsa elég beteg. Forrás: Youtube / Levent Keskin

Csakhogy a PSA ebből nem kér. Mint mondják, a GM technikai megoldásai nem rentábilisak az Ampera-e esetében, ezért nincs más megoldás, azonnali hatállyal le kell állítaniuk a modell forgalmazását. Ez viszont azt jelenti, hogy az évi tervezett 20 ezer eladott villany-Opel nélkül autónként kb. 6 grammal túllépik az EU előírásokat és komoly büntetéseket kell majd fizetniük az EU-nak minden évben amíg nem állítják át az Opel modelleket PSA alapokra, ezért követelik vissza a több mint fél milliárd Eurót.

A GM persze hallani sem akar erről, úgyhogy valószínűleg per lesz az ügyből.

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.