Ilyen volt a Tesla novembere

Sorozatunk jobb megértéséhez az olvasó figyelmébe ajánljuk 2017 novemberi nyitó cikkünket. Fontos továbbá megjegyezni, hogy mivel Ázsiából nincsenek havi adataink, így azt a régiót csak negyedévente tudjuk áttekinteni.

Az InsideEVs amerikai és a Tesla Motoros Club európai tényszámai és becslései alapján a Tesla Novemberben 6290 autót szállított le a fenti két régióban. Bár Ázsiából nincsenek még adataink, az előző negyedévben a Tesla értékesítésének mintegy 19,%%-a származott innen, tehát a globális számok valahol 7500 autó körül lehettek.

Hogy ez jó, rossz, kevés, vagy sok? Nézzük a részleteket!

Év/Év

Ha a Tesla eladásait Év/Év összehasonlításban nézzük, továbbra is nagyon impresszív a növekedés Európában (+183%) és az Egyesült Államokban (+77%).

Év/Év összehasonlítás 2016 és 2017 novembere között. Forrás: InsideEVs, Tesla Motos Club, Villanyautósok.hu

Már múlt héten figyelmezettünk, hogy jókora meglepetés készül Norvégiában, ahol a Tesla rekord számú autót szállított le November során. A többi európai ország adatainak hiányában azonban, nem tudtuk, hogy ez mennyiben tudható be a belebegtetett, majd később elvetett kedvezőtlen adóváltozásnak. Nos, most a részletes számok ismeretében, már látszik, hogy bár a skandináv ország adatai valóban rendkívüliek és valószínűleg nem fenntarthatóak, máshol is szépen növekedtek a számok.

Az európai értékesítés növekedése. az adatok forrása: Tesla Motors Club

Bár a kiemelkedő idei norvég számok felfelé, a kritikán aluli tavalyi dán számok pedig lefelé torzítják a grafikont, így is látszik, hogy olyan jelentős piacokon mint Hollandia, Németország, az Egyesült Királyság, Olaszország, vagy Franciaország, a tavaly novemberi eladások 2-4-szeresét tapasztaljuk. Másképp: még ha a kb. 800 darabos norvég növekedést teljesen le is veszem a 2700 leszállított autóból, az európai eladások akkor is a duplájára nőttek.

EZT OLVASTAD MÁR?  Most az FBI nyomoz a Tesla ellen?

Ez természetesen a novemberek összevetésében igaz csak, ha az egész eddigi évet nézzük, Európa eddig 73%-os növekedést produkált 2017-ben és a decemberi hajrá még hátra van.

Negyedév / Negyedév

Mint a sorozatindítóban is elmondtuk, a Tesla gyártási és szállítási sajátosságai miatt érdemes figyelembe venni az értékesítés ciklikusságát és a negyedév azonos számú hónapjait összehasonlítani.

A negyedévek második hónapjainak összevetése – Európa. Forrás: Tesla Motors Club

Ha az európai számokat nézzük ebben az összehasonlításban, akkor is egyértelmű, mennyire kiemelkedően sikerült a november.

A negyedévek második hónapjainak összevetése – Amerika. Forrás: InsideEVs

Az amerikai adatok már jóval árnyaltabbak. Bár a számok nem rosszak, látszik a visszaesés a 3. negyedévhez képest, különösen ha az időszak első két hónapjának összegét nézzük. Mégis, összességében a tengeren túli elmaradást bőven kompenzálja az európai bővülés.

Összegzés

A Tesla az előző negyedéves jelentésében figyelmeztetett rá, hogy az S/X termelés mintegy 10%-kal fog visszaesni ebben a negyedévben. Az ok, hogy az újabb automatizációk és a gyártás egyszerűsítése lehetővé teszi a 3. műszak elhagyását és a munkaerő átcsoportosítását a Model 3 gyártására. Összességében elmondható, hogy a hatás egyelőre minimálisnak tűnik, sokkal inkább azt lehet észrevenni, hogy a negyedév elején a Tesla szokatlanul sok autót szánt az európai piacra, valószínűleg a félt norvég adóváltozások miatt. Az extra szállítmányokat kihasználva viszont a többi, erősen növekvő európai ország is nagyobb „ellátmányt” kapott, mint a negyedév ezen szakaszában megszoktuk. Ez a kontingens hiányzott az amerikai piacról.

EZT OLVASTAD MÁR?  Európába tart a Tesla Model 3

Kíváncsian várjuk a  decemberi tűzijátékot, a szokásos negyedév, illetve év végi hajrát. Az elmúlt 7 nap adatai alapján az látszik, hogy Norvégia újabb eszelős hónap elé néz, hiszen már egy hét alatt 650 autót szállítottak itt le. Ami az USA-t illeti pedig, úgy néz ki, több tucat, ha nem pár száz Model 3 kiszállítása fog megtörténni a következő pár napban, hiszen az autók garmadában állnak készen a tulajdonosra várva. Eközben újabb és újabb vásárlók jelentik be a szokásos fórumokon, hogy hamarosan átvehetik az autót és bár az alvázszámok kiosztása nem  lineáris, a jelenleg elcsípett legnagyobb, 2077-es sorozatszám bizakodásra ad okot.

Elektromos autót használsz?