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
auto
2024. 04. 27. szombat

Számos Tesla tulajdonos hiányolja nyáron a meleg bőrülésben feszengve az üléshűtést és szellőztetést. Eddig a Teslánál felárért sem volt kérhető ez az opció. A közeljövőben változhat a helyzet, de természetesen a Tesla ezt is kicsit másképp oldja majd meg mint mások. Legalábbis erre enged következtetni a Tesla új szabadalma az ülések temperálásával kapcsolatban, írja az Electrek.

A Tesla először ismertette kétségeit a többi gyártó által alkalmazott megoldásról, amivel azt is magyarázzák, hogy eddig miért nem épült ilyen megoldás a Teslákba: az ülésben lévő szivacson keresztül megvalósított levegős szellőztetés általában nem elég hatékony a felesleges hő eltávolításában, így nem képes az utas számára kényelmes környezetet biztosítani. Emellett a hagyományos ülésfűtési megoldások nagy helyet igényelnek az ülésben, ezért a gyártók gyakran kénytelenek vastagabb üléseket tervezni. Ez az ülésfűtések hatékonyságát is rontja, mivel a hőnek az ülés több rétegén kell áthatolni, melyekkel az utas közvetlenül nem érintkezik. A Tesla ezért javítani szeretne az ülések hőmérséklet-szabályozó rendszerén.

Ezután leírják a Tesla saját megoldását: az ülés egy ülőrészből és egy ehhez csatlakoztatott háttámla részből áll. Az ülés tartalmazza a beépített hőmérsékletszabályzó rendszert. A hőmérsékletszabályozó rendszer egy alaprétegből és egy közbenső rétegből áll, amely az alapréteg mellett helyezkedik el. A közbenső rétegen keresztül lehetőség van folyadék áramoltatására. A hőmérséklet-szabályozó rendszer ezen kívül tartalmaz egy fedőréteget, amely a közbenső réteg mellett helyezkedik el. A hőmérsékletszabályozó rendszer legalább egy fűtőelemet tartalmaz a közbenső réteg és a fedőréteg között. A hőmérséklet-szabályozó rendszer tartalmaz továbbá egy folyadékszivattyút, amely biztosítja a folyadék áramlását a közbenső rétegen.

Az új típusú hőmérsékletszabályzó rendszer előnyei a kedvező ár, alacsony zajszint, energiahatékonyság és jó hatásfok az ülés hűtésekor és fűtésekor egyaránt. A szabadalmat az amerikai gyártó februárban nyújtotta be és a napokban hozták nyilvánosságra.

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.