Ezek lesznek a General Motors villanyautói

A General Motors az elektromos programjainak szentelt márciusi villanyautós napján már nagy vonalakban felvázolta azt az elektromobilitási stratégiát, mely során 2020 és 2025 között 20 milliárd dollárt fektet a környezetbarát technológiák fejlesztésébe és termelésébe. A cél évi egymillió elektromos jármű nyereséges gyártása, amihez a vállalat mérnökei megalkották az úgynevezett ULTIUM moduláris rendszert, mellyel gyakorlatilag végtelen variációban lehet különböző méretű, teljesítményű, és akkumulátor-kapacitású autókat építeni, anélkül, hogy a hagyományos padlólemez fizikai akadályai lekorlátoznák a villanyautó képességeit. Az elkövetkezendő évekre tervezett új modellek közül mindenféle részletes adat nélkül néhányról már hallhattunk, de a GM által a napokban közzétett fenntarthatósági jelentés sokat segít abban, hogy megértsük, milyen járművekre számíthatunk a legnagyobb amerikai autógyártó egyes márkái alatt.

A Cadillac a General Motors technológiai zászlóshajójaként hódítaná mert a prémium divatterepjárók szegmensét, három éven belül négy tisztán elektromos SUV-t is piacra fog dobni. Az első, mely egyben a vállalat legelső villanyautója lesz az új ULTIUM padlólemezen, a Lyriq nevet viseli majd – ez az a jármű, aminek koncepció változatát 2019 elején láthattuk, a gyártásra érett formája pedig augusztus 6-án fog bemutatkozni.

Ennél jóval nagyobb méretű luxusterepjárókban is gondolkodik a Cadillac, érkezik például egy három üléssoros SUV, melyet kifejezetten egy nagy modern amerikai család és csomagjai számára tervez a cég, valamint egy másik háromsoros, a népszerű Escalade dizájnját hordozó terepjáró is készülőben van. Aki inkább kompaktabb kialakításban szeretné élvezni a prémium márka termékeit, annak a nagyjából a mostani XT4 dimenzióit hordozó SUV-t kell megvárnia. A Cadillac villanyautó-kínálatának csúcsát a Celestiq névre keresztelt ultra-exkluzív limuzin foglalja el, ám ennek érkezésének időpontja egyelőre nem ismert.

EZT OLVASTAD MÁR?  Sokan kíváncsiak a Tesla Model 3-ra Angliában
Benzinmotoros Cadillac Escalade 2021

A General Motors alighanem legmegosztóbb, legvitatottabb elektromos autója a GMC márkanév alatt elindított Hummer EV pick-up lesz. Ennek bejelentése hasonló port kavart az internetezők között, mint a Ford Mustang elektromosítása és crossoveresítése, hiszen míg az egyik tábor azt nehezményezte, hogy miért kell egy terepképességeiről és izmosságáról híres márkát villanyhajtással „elpuhítani”, addig másokban az váltott ki indulatot, hogy egy környezetbarát meghajtással felszerelt jármű miért épp egy olyan autómárka nevét viszi tovább, amiről mindig a nehéz, benzinégető, és tulajdonképpen teljesen felesleges monstrumok jutnak majd eszünkbe. Mindenesetre a Hummer EV esetében is a teljesítményre fókuszálnak a fejlesztők, így a vásárlók 1000 lóerővel játszadozhatnak, és akár három másodpercen belül 60 mérföld/órán lehetnek álló rajtból. A pick-up után egy SUV változat is készül a Hummerből.

A megfizethetőbb modelleket a Chevrolet-nél kell keresni, amely már most az amerikai piac egyik legfontosabb villanyautóját kínálja, és a hamarosan gyártásba kerülő megújított változat még tovább növelheti a Bolt EV sikerét. A GM már korábban bejelentette, de még nem rántotta le a leplet a Bolt EV crossoveresebb, EUV (Electric Utility Vehicle) változatáról, melynek egyik legfontosabb újdonsága az eddig csak Cadillac modellekbe telepített Super Cruise vezetéstámogató rendszer lesz. A Chevroletnek lesz továbbá egy közepes méretű elektromos sportterepjárója, erről egyelőre semmit sem tudunk, de egyes források szerint a Kínában értékesített Menlo EV amerikai változatáról lehet szó. A GM ígért egy Chevy pick-upot is, mely 640 kilométer feletti hatótávval jelenik meg. Árát tekintve valószínűleg ez lesz az a modell, és nem a Hummer EV, mely igazi versenytársa lehet a Tesla, vagy a Ford elektromos platósának.

EZT OLVASTAD MÁR?  Vasárnap villanyautós találkozó és ágyúgolyó futam befutó Budaörsön
Chevrolet Menlo EV

A Buick elsődleges célpiaca Kína, ahol már forgalmazza a Velite 6 elektromos kombit, és hamarosan a Velite 7 kompakt crossover is csatlakozik a kínálathoz. Tervben van egy nagyobb SUV, de azt nem pontosítja a GM, hogy az Egyesült Államokba is szán-e villanyautót ezen a márkán keresztül.

Buick Velite 7

Amit hiányolhatunk a General Motors összefoglalójából, azok a konkrét dátumok és gyártási tervek. 2023-ig összesen 20 elektromos modellt szeretne piacra dobni a gyártó, de eddig csak néhányról tudjuk, hol fog felkerülni a gyártósorra, azt pedig még kevesebbről, hogy mikor. A Cadillac Lyriq értékesítése például állítólag már 2021-ben megkezdődik, de hivatalos információ továbbra sincs arról, hol fog készülni.

Elektromos autót használsz?