PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9lbGVrdHJvbW9zYXV0b3Njc2FsYWRpbmFwLmh5dW5kYWkuaHUvIiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL2VsZWt0cm9tb3NhdXRvc2NzYWxhZGluYXAuaHl1bmRhaS5odS8nLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzEyL2h5dS1lZ3llYi1yZW5kZXp2ZW55ZWstZXZjc2FsYWRpbmFwLXZpbGxhbnlhdXRvc29rYmFubmVyLTYwMHg1MDAtMS5qcGciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzEyL2h5dS1lZ3llYi1yZW5kZXp2ZW55ZWstZXZjc2FsYWRpbmFwLXZpbGxhbnlhdXRvc29rYmFubmVyLTE5NDB4NTAwLTEuanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8xMi9oeXUtZWd5ZWItcmVuZGV6dmVueWVrLWV2Y3NhbGFkaW5hcC12aWxsYW55YXV0b3Nva2Jhbm5lci0xOTQweDUwMC0xLmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+
auto
PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9hZC5kb3VibGVjbGljay5uZXQvZGRtL3RyYWNrY2xrL04yMjM3MjkwLjM3MzM0MjhWSUxMQU5ZQVVUT1NPSy5IL0IzMzYyMjA4MC40MjA3OTA1Mzc7ZGNfdHJrX2FpZD02MTM2MDk5MDI7ZGNfdHJrX2NpZD0yMzQ4ODkzOTA7ZGNfbGF0PTtkY19yZGlkPTt0YWdfZm9yX2NoaWxkX2RpcmVjdGVkX3RyZWF0bWVudD07dGZ1YT07Z2Rwcj0kR0RQUjtnZHByX2NvbnNlbnQ9JEdEUFJfQ09OU0VOVF83NTU7Z3BwPSRHUFBfU1RSSU5HXzc1NTtncHBfc2lkPSRHUFBfU0lEO2x0ZD07ZGNfdGR2PTEiIG9uY2xpY2s9ImphdmFzY3JpcHQ6d2luZG93Lm9wZW4oJ2h0dHBzOi8vYWQuZG91YmxlY2xpY2submV0L2RkbS90cmFja2Nsay9OMjIzNzI5MC4zNzMzNDI4VklMTEFOWUFVVE9TT0suSC9CMzM2MjIwODAuNDIwNzkwNTM3O2RjX3Rya19haWQ9NjEzNjA5OTAyO2RjX3Rya19jaWQ9MjM0ODg5MzkwO2RjX2xhdD07ZGNfcmRpZD07dGFnX2Zvcl9jaGlsZF9kaXJlY3RlZF90cmVhdG1lbnQ9O3RmdWE9O2dkcHI9JEdEUFI7Z2Rwcl9jb25zZW50PSRHRFBSX0NPTlNFTlRfNzU1O2dwcD0kR1BQX1NUUklOR183NTU7Z3BwX3NpZD0kR1BQX1NJRDtsdGQ9O2RjX3Rkdj0xJywgJ19ibGFuaycsICdub29wZW5lcicpOyByZXR1cm4gZmFsc2U7Ij48cGljdHVyZT48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNS8wNS9zaGVsbC1yZWNoYXJnZS1tdWx0LWpvdm8tNjAweDUwMC0xLmpwZyIgbWVkaWE9IihtYXgtd2lkdGg6IDcwMHB4KSI+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjUvMDUvc2hlbGwtcmVjaGFyZ2UtbXVsdC1qb3ZvLTEzMDB4NjAwLTEuanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNS8wNS9zaGVsbC1yZWNoYXJnZS1tdWx0LWpvdm8tMTMwMHg2MDAtMS5qcGciIGFsdD0iIj48L3BpY3R1cmU+PC9hPjxJRlJBTUUgU1JDPSJodHRwczovL2FkLmRvdWJsZWNsaWNrLm5ldC9kZG0vdHJhY2tpbXBpL04yMjM3MjkwLjM3MzM0MjhWSUxMQU5ZQVVUT1NPSy5IL0IzMzYyMjA4MC40MjA3OTA1Mzc7ZGNfdHJrX2FpZD02MTM2MDk5MDI7ZGNfdHJrX2NpZD0yMzQ4ODkzOTA7b3JkPVt0aW1lc3RhbXBdO2RjX2xhdD07ZGNfcmRpZD07dGFnX2Zvcl9jaGlsZF9kaXJlY3RlZF90cmVhdG1lbnQ9O3RmdWE9O2dkcHI9JHtHRFBSfTtnZHByX2NvbnNlbnQ9JHtHRFBSX0NPTlNFTlRfNzU1fTtncHA9JHtHUFBfU1RSSU5HXzc1NX07Z3BwX3NpZD0ke0dQUF9TSUR9O2x0ZD07ZGNfdGR2PTE/IiBXSURUSD0xIEhFSUdIVD0xIE1BUkdJTldJRFRIPTAgTUFSR0lOSEVJR0hUPTAgSFNQQUNFPTAgVlNQQUNFPTAgRlJBTUVCT1JERVI9MCBTQ1JPTExJTkc9bm8gQk9SREVSQ09MT1I9JyMwMDAwMDAnPjwvSUZSQU1FPg==

Manapság hazánkban szinte lehetetlen, de legalábbis nagyon költséges rendszámot kapni egy elektromosra átépített hagyományos autóra. Korábban azért elkészült néhány sikeres átépítés, például a miskolci villanyautós találkozók rendszeres résztvevője, az e-Porsche, valamint a Villanytrabi, amelyől videót is készítettünk.

Külföldön egyre többen gondolkoznak hasonló megoldásban, most már a nagyok között is. Korábban beszámoltunk már a Volkswagen gyári támogatással készülő klasszikus átépítéseiről, de Franciaországban egy startup elektromosra átalakítással oldaná meg az utakon lévő rengeteg szennyező autó problémáját is.

Elektromossá alakítanád dízelautódat 1-2 millió forintért?

Ezúttal a General Motors adott ki egy figyelemreméltó sajtóközleményt. A GM megoldását a SEMA360-on mutatták be egy elektromosra átépített 1977-es Chevrolet K5 Blazer formájában. Az autó megoldásait egy eCrate elnevezésű átépítő készletben szeretnék kínálni a vásárlók számára, melynek értékesítését 2021 második felében kezdheti meg a Chevrolet Performance.

Chevrolet K5 Blazer (1977) elektromos átépítés Chevrolet Bolt EV alkatrészek felhasználásával (fotó: GM)

Jim Campbell, a GM amerikai alelnöke a virtuális eseményen elmondta: „Miközben a GM új elektromos járműparkot vezet be, izgalmas lehetőséget teremt arra is, hogy az EV technológia az utángyártott piacon is megjelenhessen. Célunk, hogy a Chevrolet Performance átfogó Connect és Cruise rendszereket kínáljon, amelyek között minden ügyfelünk megtalálja a megfelelő megoldást az LSX V8-tól az eCrate konverziókig.”

A K5 Blazer-E átépítése előtt a cég 2018-ban már egy eCOPO Camaro átépítést, majd 2018-ben egy Chevrolet E-10 elektromosra átalakítást is végrehajtott, amelyek nagy mértékben segítették a Chevrolet Electric Connect és Cruise stratégia kialakítását. A most bemutatott K5 Blazer-E az alkatrészek lehető legnagyobb részét megtartja a Blazerből, az eCrate csomag új alkatrészeinek körülbelül 90 százalékát pedig a Chevrolet Bolt EV gyári alkatrésze biztosítják.

A Chevrolet Bolt EV eredeti akkumulátor csomagja került az átépített autóra (fotó: GM)

Az 1977-es modell átalakítása során a csapat először eltávolította a Blazerből az eredeti 175 lóerős V8-as motort, a három fokozatú automata sebességváltót, az üzemanyag-ellátó rendszert és kipufogót. Ezután beszerelték a 200 lóerős, 360 Nm nyomatékkal rendelkező Bolt EV villanymotort, a Chevrolet Performance által készített elektronikusan vezérelt négyfokozatú automata váltóval. A Blazer hajtáslánc többi része érintetlen marad.

Az energiaellátást szintén a Bolt EV 400 voltos, 60 kWh-s akkumulátora biztosítja, és a vezérlőrendszerek, kábelkötegek jelentős részét is a GM elektromos autója adja, így gyári megoldás biztosítja az akkumulátor termikus menedzsmentjét, a BMS rendszert és a regeneratív fékezést egyaránt.

A 175 lóerős V8-ast 200 lóerős villanymotor váltotta (fotó: GM)

Új alkatrészeket kellett gyártani többek között az elektromos szervokormány működéséhez, elektromos vákuumszivattyút építettek be, és megoldották, hogy a Blazer eredeti műszerfalán megjelenhessen az akkumulátor töltöttségi szintje is az üzemanyag mérőórán.

Az eCrate átépítő készletet a programban résztvevő Chevrolet kereskedők kínálják majd, akiknek meg kell szerezni a Chevrolet Performance tanúsítványát. Ehhez el kell végezni a megfelelő szakképzéseket, megkapják az átépítéshez és javításhoz szükséges eszközöket és berendezéseket, ezen kívül a kereskedők telephelyét felszerelik töltőállomással is.

A Chevrolet K5 Blazer megtartotta az eredeti, 1977-es műszerfalát (fotó: GM)

A tervek szerint 2021 második felében megjelenő 60 kWh-s Electric Connect és Cruise csomag tartalmazni fogja a 60 kWh-s akkumulátort, a 200 lóerős villanymotort, a villanymotor meghajtásához szükséges DC-AC invertert, a kisfeszültségű rendszerek áramellátásához szükséges DC-DC átalakítót, a kábelkötegeket, vezérlőket, szivattyúkat az akku hűtés/fűtéshez.

Hosszabb távon a csapat célja, hogy a GM moduláris Ultium akkumulátoros rendszere is megjelenhessen az újdonságok mellett a klasszikus modellekben is.

Építsünk villanyautót!

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

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.