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 A történelmi rekordbevételeket már előre borítékolták a nagy kínai lítiumbányász cégek, miután az elektromos járművek akkumulátorai iránti növekvő kereslet mellett a nyersanyagárak is történelmi csúcsra ugrottak 2022-ben – írta meg a Bloomberg. A szecsuani központból irányított Tianqi Lithium Corp. – mely a világ lítium termelésének majdnem felét (46 százalékot) ellenőrzi – azt jelentette, hogy a nettó árbevétele akár a korábbi (2021) évnek több mint a tízszerese is lehet. Az előrejelzésük szerint a 2022-es előzetes nettó bevétel 1011-1132 százalékkal ugrott meg, és elérheti a 23,1-25,6 milliárd jüant. Az egyik fő rivális, a Ganfeng Lithium Group pedig, ha ekkorát nem is, de 244-321 százalékos növekedést azért elérhetett, és így a nettó bevételüket a 18-22 milliárd jüan közötti sávba várják. Lítiumba fektet a Stellantis is A rally elképesztő eredményei onnan nézve azonban mégsem voltak teljesen váratlanok, hogy a két óriásvállalat termékportfóliójában is fajsúlyos lítium-karbonát ára novemberben – a kínai piacon – akkora csúcsra futott, hogy a 2020-ban mért piaci mélypont 15-szörösét is megadták érte. Ezzel együtt is: az elektromos járművek akkumulátoraiban használt anyag iránt folyamatosan nőtt és nő a kereslet. Egyes számítások szerint a lítiumfogyasztás aktuális értéke a 2020-as 3 milliárd dollárról 2022-ben megközelítőleg 35 milliárd dollárra emelkedett. Ezzel párhuzamosan az akkumulátorgyártók és az elektromosautó-gyártók most arra panaszkodtak, hogy túl drága lett a lítium, és ez az árréseiket mardossa. Csak érdekességként: két éve az volt itt a legnagyobb probléma, hogy annyira olcsó volt a lítium, hogy ez már az ellátási láncokat és a bányászati költségeket, illetve: a termelési volumenek növeléséhez szükséges beruházásokat veszélyeztette. A Bloomberg elemzője, Annie Lee január közepén éppen arra hívta fel a figyelmet, hogy az öt meghatározó elemzőház (Bank of America, J.P. Morgan, Morgan Stanley, S&P Global Commodity Insights, Benchmark Mineral Intelligence) előrejelzéseiből az a kép rajzolódik ki, hogy az idei év kiegyensúlyozottabb világpiacot és akár jelentős lítiumtöbbletet is hozhat. Ehhez azonban arra is szükség volna, hogy a bányászati cégek (nem csak Kínában, de Chilében, Ausztráliában stb.) ne ütközzenek akadályba az új kitermelési terveiket és kapacitásbővítéseiket illetően. Nappal válik zöldebbé a lítiumbányászat Az előrejelzések szerint 2023-ban a világ lítium termelése 22-42 százalékkal tovább nőhet majd, ami Annie Lee szerint közelebb viheti a kereslet-kínálati rendszert az egyensúlyi állapotokhoz és az árak normalizálódásához. A növekedés a két, korábban említett kínai cégen nem fog múlni: a Tianqi nemrég 95 millió (amerikai) dolláros ajánlatot tett az ausztrál Essential Metals Ltd lítiumkutató cég felvásárlására; a Ganfeng pedig néhány napja azt jelentette be, hogy 2,22 milliárd dollár értékű beruházást indít, hogy két új, kínai akkumulátorgyárat (összesen 34 GWh kapacitást) megépítve, elérje a 100 GWh szintet. Újabb hatalmas lítiumbánya nyílik Szabó M. István Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!