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
auto
2024. 04. 18. csütörtök

40 százalékot zuhant a kínai autópiac

elektromos autó piac

A kínai autógyártók soha még annyi villanyautót és egyéb, a NEV (New Energy Vehicle) kategóriába tartozó hibridet nem adtak el, mint tavaly decemberben, de az elmúlt január nagy visszaesést hozott.

Aggodalomra azonban nincs ok, nem is vártunk mást.

Összejött

Az év eleje, főleg az első hónapja hagyományosan eleve lassabb, gyengébb a kereskedelemben és az autógyártásban is, és ez idén szépen egybecsúszott az állami NEV támogatások kifutásával, illetve a nagyon korai kínai újévi ünnepségsorozattal.

A kínai állam tavaly év végéig támogatta csak a tisztább üzemű autók vásárlását pénzzel, de azért persze pár más kapcsolódó kedvezmény, a rendszámok könnyebb megszerzése és helyi szintű támogatások maradtak 2023-ra is. Ezzel együtt, biztos, hogy az állami támogatás kifutását, ha átmenetileg is, de megérzi majd a NEV piac, hiszen – ahogy az ilyenkor lenni szokott – valószínűleg sokan előrehozták az előző év végére az autóvásárlást, hogy még élhessenek az ingyenpénz adta lehetőséggel. Ez eleve egy keresleti hiányt eredményez az ezt követő pár hétben.

Idén azonban a mi húsvéti ünnepünkhöz hasonlóan évről-évre mozgó időpontban megtartott egy hetes kínai újévi ünnepségsorozat is nagyon korán, február helyett január közepén érkezett el, ilyenkor pedig 1,5-2 hétre leáll az ország, a gyári munkások is hazautaznak.

Ha mindez nem lenne elég, a koronavírus januárban még komoly kieséseket okozott az országban, hiszen sok beteg esett ki a munkából, és az egészségesek közül is sokan inkább kivártak, mintsem, hogy nagy összegű vásárlásokon törjék a fejüket a pandémia közepén.

Így bár a végső számok még nem ismertek a kínai személyautó gyártók és forgalmazók szövetsége (CPCA) azt jósolja, hogy az elmúlt hónapban

2022 januárjához képest 34,6, decemberhez viszonyítva pedig 37,3 százalékkal, 1,36 millióra eshettek vissza a személyautó eladások az országban. A NEV járművek éves szinten még mindig egy szerény 1,8 százalékos pluszban zárhatták a januárt, de decemberhez képest 43,8 százalékkal kevesebbet, 360 ezer darabot adtak csak el belőlük.

Az elemzők ugyanakkor azt mondják, hogy a hónap utolsó hetében már a kilábalás jeleli látszódtak, úgyhogy nem kell még a vészharangokat kongatni.

A 2023-as év az állami támogatás kivezetése, és a kibontakozó árháború miatt minden bizonnyal érdekes lesz a kínai villanyautó piacon.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.