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
auto
2024. 04. 25. csütörtök

A Peugeot a napokban lerántotta a leplet E-LION (Li-ion?) projektjéről, amely az autógyártó elektromos átallását vezényli le.

Ők sem várják meg 2035-öt.

Komoly tervek

A legutóbbi Villanyóra egyik hozzászóló hallgatója kérdezte a véleményünket arról, hogy szerintünk mi várható 2032-33 körül a benzines és elektromos eladások kapcsán. Ő arra tippel, hogy sok belsőégésű motor rajongó még az utolsó pillanatban meg akarja majd vásárolni kedvenc benzines vagy dízel típusát, ami az eladások megugrásához vezethet. Értjük ebben a logikát, de hallgatónk valószínűleg túlbecsüli hány benzinvérű van Európában az összes újautó vásárló átlag Joe létszámához képest. Magyarul, ha van 100, vagy 500 ezer rajongó, az nem elég, hogy látható kiugrást okozzon egy 10-12 milliós piacon.

A másik probléma  fenti elmélettel, hogy a 2035-ös céldátum – ami egyébként az EU-ból már távozott Egyesült Királyságban is ketyeg – valószínűleg azt eredményezi majd, hogy az átállás igazán nagy hulláma ennél jó pár évvel korábban következik be. Egyre valószínűbb ez a szcenárió, ugyanis úgy látjuk, hogy egyre több autógyártó jóval korábbi dátumot céloz meg. Amíg ezt olyan kis, prémium márkák, mint a Jaguar Land Rover, vagy a Volvo tették, még lehetet azt mondani, hogy nekik könnyű, a prémium árba belefér a felgyorsított ütem, és learatják a környezettudatos zöld marketing babérjait azzal, hogy stréber éltanulónak tűnnek. De a Peugeot 1 millió autót adott el 2022-ben, úgyhogy a nagyobb halak közé tartozik.

Az E-LION program keretében a francia gyártó azt tervezi, hogy 2025-re, tehát két éven belül minden típusának lesz teljesen elektromos változata is, 2030-ban, tehát kevesebb, mint hét éven belül pedig Európában már csak elektromos autókat fog árulni. Ez öt évvel a határidő előtt van.

A Peugeot ennek megfelelően két éven belül öt új villanyautót készül bemutatni.

Érkezik az E-308, illetve az E-308 SW  – utóbbi a ritkaságszámba menő kombik kedvelőinek -, de még idén bemutatják az E-408-at is.

E-308 és E-308 SW

A gyártó két egyterűvel is készül a nagycsaládosoknak, így 2023 második felében bemutatják az E-3008 típust, amely három különböző elektromos hajtáslánccal, köztük összkerékhajtással is rendelhető lesz és akár 700 kilométer megtételére is képes. Hogy ez utóbbi adat teljesen elektr omos üzemmódra vonatkozik-e, azt nem árulták el, de ez a típus lesz az első a Stellantis új STLA Medium jelzésű padlólemezén, úgyhogy van rá remény, hogy így értették.

A Stellantis 2021 közepén bejelentett új BEV platformjai.

Az E-3008-at nem sokkal később követi az E-5008 is, amely még több helyet kínál majd. Ebből a két modellből egyébként készülnek majd hibrid és belsőégésű motoros változatok is, de a gyártó azt mondja ezeknél a modelleknél megfordult a tervezés korábbi menete és már eleve elektromosnak készültek, így nem szenvednek a vegyes platformok kompromisszumaitól.

E-408

Hibridek és Inception

A cég egyébként természetesen hibridekkel is készül a következő hét évre, így egyre több 48 voltos mild hibridet mutatnak majd be a teljes 208-5008 termékvonalon. ezeket egy új, 100, vagy 136 lóerős benzinmotor hajtja hatsebességes, elektromos, duplakuplungos váltón keresztül. a hajtáslánc része egy 21 kilowattos (28 LE) villanymotor is, ami így együtt 15 százalékos üzemanyag-megtakarítást jelent

A Peugeot egyébként az autógyártás teljes láncát zéró emissziós, körforgásos gazdálkodássá kívánja alakítani.

Peugeot Inception

A következő években az autókról eltűnik a króm, melynek gyártása súlyosan környezetszennyező és egészségkárosító. Könnyebbek lesznek az autók ülései, újrahasznosított fémekből készítik majd a felniket és általánosságban is növelik az újrahasznosított anyagok számát és mennyiségét 2027-re 25, 2050-re pedig 70 százalékra. A cég az autók átlagos, jelenleg 15 éves élettartamát  25 évre kívánja emelni, és ennek érdekében olyan megoldásokat használ majd, amelyek lehetővé teszik, hogy az évek alatt elkopó, vagy csak megunt belső utastér elemeket házilag újakra cseréljük majd – ezt az Inception koncepcióautón demózták is már. De ennek a stratégiánk a része az is, hogy új modelljeiket felszerelik a vezeték nélküli szoftverfrissítés képességével, hogy azok évente megújulva sokáig megőrizzék frissességüket.

Az autógyártó egyébként egyes piacokon egy új előfizetéses rendszer bevezetésével is segíteni akarja a belépési küszöb átlépését, azaz az autók megvásárlása helyett azokat bérelhetjük is majd, és lesznek olyan csomagok amelyekben a karbantartás és az elektromos áram is benne lesz.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.