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
auto
2024. 04. 20. szombat

A Mercedes vásárlók idehaza még nem tudják elengedni a dízelt

elektromos autó piac

Az utóbbi években megszokhattuk, hogy chiphiány ide, ellátási lánc problémák oda, az autógyártók egy része soha nem látott eredményeket jelent. Nem meglepetés, hogy az egyre inkább luxus kategória felé orientálódó Mercedes is sikeres évet zárt mind a nemzetközi, mind pedig a hazai porondon.

A Mercedes-Benz 2022-ben 2.040.719 személyautót és 415.344 darab van kategóriába sorolható kisáruszállítót értékesített, amivel 5 illetve 8 százalékkal múlta felül az egy évvel korábbi eredményeket. Az éves árbevétel 12 százalékkal növekedve 150 milliárd euróra nőtt, miközben az EBIT eredmény 28 százalékot növekedve megközelítette 20,5 milliárd eurót. Az elektromobilitásra való átállás kellős közepén a kutatási és fejlesztési költségek azonban a 2021-es 9,1 milliárd euróról 2022-ben 8,5 milliárdra csökkentek.

A szép eredmények alapján a cégvezetés a soron következő közgyűlésen részvényenként 5,2 eurós osztalékot javasol (2021-ben 5 euró volt), ami 5,6 milliárd euróval fogja megterhelni a céget. De a szép eredmények arra is lehetőséget biztosítanak, hogy a cég a következő két évben összesen 4 milliárd eurót költsön saját részvények visszavásárlására.

A tavalyi év során az összes eladott személyautónak 7,3 százaléka (149.227 db) volt tisztán elektromos, míg 16,4 százalék (334.490 db) plugin hibrid. Meglepően alacsony értékek ahhoz képest, hogy a német gyártó lassan minden termékkategóriában kínál már elektromos változatot, és a német piacon tavaly kimondottan nagy (17,7 százalék) volt az érdeklődés a tisztán elektromos autók iránt .

A magyarországi számok miatt sem kell szégyenkeznie a márkának, hiszen a kilenc százalékkal csökkenő piacon (121.695 után 2021-ben csak 111.288 autó kelt el) egy picit, egy százalékkal még növekedni is tudtak (5468 darabról 5516-ra), így végül 5,16 százalékos piaci részesedéssel zárták az évet. Bár a piacon már régóta megfigyelhető a dízelek visszaszorulása, ez a Mercedes esetében sokkal lassabban zajlik. A cég vevőköre 33 százalékban még mindig ezt a meghajtást részesíti előnyben, miközben a teljes piacon a dízelek részaránya már alig 18 százalék. Viszonylag magas, 22 százalékos a plugin hibrid arány, ami több mint négyszerese a teljes piacon tavaly elért öt százalékos aránynak. Tisztán elektromos autóból is a piaci átlagon (négy százalék) felül teljesítettek, elérve a saját értékesítésen belüli nyolc százalékot. Az elektromos járművek a kishaszongépjármű kategóriában még népszerűbbek, ott már az összes jármű 15 százaléka elektromos volt 2021-ben a Mercedes hazai értékesítésében.

TEV – új járműkategória

A hazai képviselet prezentációját hallgatva kerek szemekkel pislogtam, amikor a TEV kategória felbukkant az adatsorokon. Napi szinten foglalkozunk elektromos járművekkel, de ilyennel még nem találkoztam. Persze kiderült, hogy nem az elektromobilitás, hanem a luxusautó szegmensben kell keresni a megoldást. A TEV ugyanis nem valami Electric Vehicle rövidítése, hanem a Top End Vehicle szavakból alkotott trollkodás. A Mercedesnél ebbe a kategóriába a kínálat legteteje, vagyis az AMG, a G osztály és a Maybach modellek tartoznak, ma még szinte kizárólag hagyományos meghajtással.

Antalóczy Tibor

A Villanyautósok.hu alapítója és főszerkesztője, e-mobilitás szakértő. 2014 óta elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője.